Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-25, 17:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Noen som har tips om A/C???

Her i Nafplio viser været seg fra sin skjønneste side, med langt over 30 grader. Deilig å være ute i (er jeg galen?), men veldig tett og tungt når jeg er inne i leiligheten min. Og siden jeg jobber hjemmefra og ofte får venner på besøk, blir det unektelig til endel innesitting.

A/C er et ukjent monster for meg. Jeg må ha den på omtrent hele dagen når jeg er inne i denne varmen, men det blir vel fryktelig dyrt i lengden?

Bruker man mindre strøm om man har den på f.eks 24 grader heller enn 20? Jeg vil tro så, men luften den kaster ut virker like kald... Og den jobber hele tiden uavhengig av gradsinnstilling.
Før jeg legger meg stiller jeg den på 24 grader, og da våkner jeg utpå natten og er iskald. Altså har den ingen termostat, vil jeg tro, selv om den er ny og diger

Jeg orker heller ikke være i et hermetisk lukket rom, men må ha en liten glipe i balkongdøren, i det minste. Men det er sikkert fryktelig uøkonomisk?

Tips om smart A/C-bruk mottas med en varm takk!

Het hilsen fra Admirala
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-25, 23:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Hej!
Jag skulle ju gärna byta mej till dina 30 grader men det kan vi diskutera en annan gång.
Helt klart är det något som är fel med termostaten på din ac. Ställer du in den på 24 grader så ska den relativt snabbt ta ner temperaturen till 24 grader men sedan ska den inte göra det kallare. Nu vet jag inte riktigt hur mycket energi en ac tar men helt klart är det så att det kostar mera för varje grad du sänker temperaturen.
Att ha öppen dörr samtidigt som du kör ac är naturligtvis också en dum grej, vad du gör då är att försöka kyla ner hela Nafplio och det är säkert inte din ac anpassad för. Har du dessutom otur så kan det ju vara så att det genom den öppna dörren kommer in varmluft som går rakt mot termostaten, det skulle då förklara varför det blir iskallt i rummet. Testa alltså detta innan du kallar in en reparatör, annars lär han nog ta lite extra betalt för att du lurade dit honom.
En annan nackdel om du "kör för hårt" med ac:n (alltså gör det onödigt kallt) är att du lätt blir förkyld, jag brukar försöka undvika att ha mer än 3-5 grader kallare inne än ute, på det sättet lyckas jag oftast hålla mej frisk även fast jag kör ac både i bilen och ofta på hotellrum i Grekland.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-26, 14:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Tusen takk for gode råd, Janérik!

Og jeg tror faktisk min a/c er beregnet på å kjøle ned hele Nafplio, dens størrelse tatt i betrakting
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-26, 15:59
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala
Tusen takk for gode råd, Janérik!

Og jeg tror faktisk min a/c er beregnet på å kjøle ned hele Nafplio, dens størrelse tatt i betrakting
Det borde märkas på hur mycket ljud den har också om det är av den storleken som ska kyla hela byn

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-06-26, 21:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Unnskyld, hørte ikke helt, men sa du noe?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-06-26, 22:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-06-27, 08:44
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Admirala, du vet väl att du kan använda ac på vintern för att få värme.
Nu när oljan är så dyr funderar vi på att köpa ac, min svägerska har bara använt ac i vintras och inte behövt sätta på elementen alls.
Det dras ju mer ström men det lönar sig ändå.
Det blir alltså dubbel funktion, sommar och vinter.

Gubben min har i dagarna kollat upp priser och märken, det finns numera ac som inte låter som ett flygplan utan är tystgående.

Då slipper jag också all denna förbaskade sand och damm som kommer in då man måste ha öppet jämt, bara det är värt mycket.

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-06-27, 08:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Noen som har tips om A/C???

Hei Monica!
Brukte a/c'en for å få varme i vinter, og det fungerte flott. Den behøvde ikke stå lenge på før den hadde varmet opp min lille leilighet.

Og jeg overdriver nok litt når det gjelder lyden, det er nok bare det at jeg synes det er så DIGER. Vel, i begynnelsen synes jeg den bråkte fælt, nå har jeg vendt meg til det, og kommer egentlig ikke på at den står der og suser.

Lykke til med kjøp!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT