Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-18, 08:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Jul och nyår

Jag är inte riktigt en sån där julmänniska. Ni vet, en som som tycker om att pyssla och pynta och göra det fint inför julen. Möjligtvis beror det bara på att jag är så lat , men denna tid på året skulle jag nog gärna resa bort någonstans. Och nu har jag märkt att ATEN har stigit högst upp på denna lista. Dit skulle jag gärna resa om det bara var möjligt. Hela stan verkar vara så fint dekorerat med ljus osv. så jag tror att julstämningen skulle infinna sig riktigt fint.

Vart i Grekland skulle ni resa denna tid på året om ni hade möjlighet? Eller vart reser ni just för att ni har den möjligheten? Skulle vara roligt med kommentarer antingen det är frågan om dröm eller verklighet.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-18, 11:22
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Jul och nyår

Grekland är så fint även på vintern... De senaste åren har vi rest till Rhodos över Nyår, och det har varit ljuvliga dagar. Visst kan det komma regnskurar och kvällarna är kyliga, men dagarna är oftast soliga och sköna. Man slås av den späda grönskan överallt och det blommar för fullt.
Mitt senaste resebrev beskriver lite mer av Rhodos vintertid, även i bild:
http://kalimera.nu/resebrev/2016/fir...-grekland.html
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-18, 11:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Jul och nyår

Vi har de senaste sex åren farit till södra Kreta att fira Jul och nyår.
Det har blivit en god tradition som vi så mycket sätta värde på.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-19, 00:56
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Jul och nyår

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Eller vart reser ni just för att ni har den möjligheten? Skulle vara roligt med kommentarer
I år firar jag jul hos ældsta dottern och barnbarnet i Australien. Det ær førsta gången jag tillbringar ett par månader hær øver jul och nyår (æven om det ær min sjætte resa hit på de 12 åren dottern har bott Down Under).
Det blir lite mindre Grekland numera, men jag længtar alltid efter næsta Greklandsresa och glæder mig till den ær bestælld.
Før en del år sedan var vi i Aten øver nyår flera år i rad och det var mysigt att komma ifrån allt støk dær hemma.
Idag ær det sjælvklart att det betyder mycket att jag kan tillbringa tid med barn och barnbarn hær øver julen. Hærligt klimat med temperaturer mellan 24 och 32 grader och massor av sol, dvs att påklædningen ær shorts, linne och Havanianas varje dag.
Igår var det jættetrevlig julfest på den lilla gatan vi bor på. Alla bidrog med vad de hade lust med, dottern kom med keftedes och tsatsiki (hon ær væl 'væluppfostrad').
Så julen slipper man inte helt ifrån æven om det ær sommar, sol och andra traditioner.
Livet ær fullt av førændringar och det ær inte bara rosenrøtt allting æven om jag ær tacksam att jag nu har haft dessa många møjligheter før att besøka detta fina land
Ønskar er alla en riktigt God Jul var ni æn befinner er.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-19, 04:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Jul och nyår

Marianne, önskar även dig en skön jul Down Under!
Mitt barnbarn bor i Kina och i Thailand och jag har inte sett henne på 2 år, bara i form av foton.

Och du vet ju att det var du som "lurade" oss att besöka Paleochora ett par vintermånader eftersom du visste att vi tyckte om byn sen många år.
Så nu har det blivit 6:e säsongen!

Birgitta,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-19, 05:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Jul och nyår

Ja, jag hade drømmar om månadslånga uppehællen i Grekland och gærna i Paleochora.
De drømmarna har jag inte længre. Idag ær jag nøjd med kortare resor till Grekland, men næsta resa får gærna gå till Paleochora och absolut 'off season' eller dæromkring.
Men nær nu Australien också tar sin tid av reskassan så får Grekland vænta.
Jag har faktiskt sett mitt barnbarn i två omgångar i år eftersom jag var hær i våras också. Førstår att du saknar ditt barnbarn, men jag saknar min dotter lika mycket minst.

Førlåt Alala om vi spårade ur, nu får vi høra om hur andra firar en 'annorlunda jul'.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-19, 14:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Jul och nyår

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Vart i Grekland skulle ni resa denna tid på året om ni hade möjlighet?
Jag skulle utan tvekan valt Chania, min favoritstad i Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
I år firar jag jul hos ældsta dottern och barnbarnet i Australien. Det ær førsta gången jag tillbringar ett par månader hær øver jul och nyår
Låter verkligen underbart Marianne!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-12-19, 15:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Jul och nyår

Om vi inte valt Paleochora hade vi valt Chania. Men det blir ju dock en vecka även där på vår resa.
Vi har även fått rekommendationer av Nikos och Jenny att vi kan tillbringa en vintermånad på Fourni, dom kan fixa boende. Men där är det för dött, även för oss som inte har lappsjuka.

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-12-19, 16:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Jul och nyår

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle utan tvekan valt Chania, min favoritstad i Grekland.

Jag med Fick ju 2 decemberveckor där i år men har ännu inte varit där över jul och nyår... Nästa år kanske
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-12-20, 19:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Jul och nyår

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Fick ju 2 decemberveckor där i år men har ännu inte varit där över jul och nyår...
Jag har inte heller varit där under julen. Jag har aldrig varit i Grekland överhuvudtaget vid jul och nyår. Det närmsta jag har kommit är Naxos och Aten i slutet av november. Några tomtar hann jag i alla fall se då, alltid något.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-12-21, 10:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Jul och nyår

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Førlåt Alala om vi spårade ur, nu får vi høra om hur andra firar en 'annorlunda jul'.
Man får gärna spåra ur, tycker jag. Apropå Australien, så där finns det ju mycket greker. Säkert beror det på var i Australien man befinner sig, men det finns säkert t.ex många bra grekiska restauranger där.

Kreta, förstår jag att många gärna väljer. Själv kom jag på det där med Aten i samband med att jag såg att det ordnas ett specialflyg med Aegean från Helsingfors till Aten nu i år. Start på julafton och tillbaka efter nyår. Så jag tänkte: det skulle vara den perfekta julklappen. Naturligtvis skulle man kunna ta sig till andra orter också. Städer som Nafplio, Thessaloniki ja det finns ju många. Beror förstås på vad man föredrar, stadsliv eller ett lugnare tempo. Själv gillar jag ju båda.

Nå, det blir inget julfirande för mig i Grekland i år. Får nog nöja mig med Arnes och Birgittas rapporter.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-12-22, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Jul och nyår

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Nå, det blir inget julfirande för mig i Grekland i år. Får nog nöja mig med Arnes och Birgittas rapporter
Troligen blir det samma för mig.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT