Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-27, 11:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Konvertera VOB-filer

Under vår långa resa har vi filmat en hel del. Både "privat" och för Kalimera. Nu sitter jag här med en massa film som jag inte vet vad jag ska göra med.

När jag ”stängt” DVD-skivan återstår ett gäng filer: VOB, IFO och BUP. En av filerna är – så att säga – själva filmen. Den filen innehåller samtliga filmer på skivan, i en enda lång film. Hur gör jag för att redigera filen så att det blir ”fler” filmer? Och hur gör jag för att konvertera filmerna så att jag kan lägga den på exempelvis Youtube?

Rörig förklaring, jag vet. Hoppas att någon som kan det här med film kan förklara på ett enkelt sätt. Själv vet jag ingenting.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-27, 13:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Det enda du behöver göra är att lägga alla filer i en folder som måste heta exakt VIDEO_TS. Ladda hem programmet imgtool . Följ anvisningarna . Alla dvd filmer har den strukturern som du har beskrivit även på originalskivan. http://www.coujo.de/ib/index.php?act=html_include&incl_name=download

Sen är det bara att bränna en filmcd med exv Nero.
Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-28, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Sen är det bara att bränna en filmcd med exv Nero.
Arne
Och då blir den "långa" filmen uppdelad i fler filmer? Och går att publicera på nätet? Är totalt okunnig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-28, 10:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Yepp!!!

Men, vill du göra det bekvämt för dig, gå då till närmsta fotobutik så fixar de allt åt dig för blygsam penning.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-28, 22:45
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Jag tror Arne tänkte lite för snabbt nu.
Du vill alltså klippa och klistra lite i filmerna? Du behöver ett program för videoredigering. Jag har jobbat lite med Pinnacle Studios program och det är ganska smidigt att jobba med men det är ändå ett ganska tidsödande jobb att redigera filmerna. Inlärningströskeln på denna typ av program är tyvärr ganska hög (eller så är jag inte tillräckligt smart).
Ett annat alternativ som du redan har installerat i din dator är Windows Movie Maker men jag vet inte om det klarar av att läsa vob-filerna direkt, min kamera klarar inte av att göra vob-filer så jag har aldrig försökt. Det klarar knappast att spara som vob-filer, det blir windows eget wmv-format. Det finns fria program för att konvertera detta, fråga Google, han vet. Hur det blir med kvaliteten vet jag inte så det måste testas.
Då det gäller Youtube så har jag för mej att det finns en begränsning på hur stora filerna får vara (eller om det är i minuter), kolla upp detta innan du börjar redigera så du inte står där med för stora filer.
Lycka till! Det lär behövas.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-30, 10:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Du vill alltså klippa och klistra lite i filmerna?
Först och främst vill jag dela upp filmerna. Nu är alla filmer i en enda lång film. Oklart varför. De finns på DVD och går att se på teve via kameran, även direkt från DVD-skivorna. Jag vill ha varje film för sig så jag kan visa dem här på Kalimera. Har mängder med filmer som jag vill visa.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-30, 23:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Jag är fortsättningsvis lite slö men försöker styra in dej på rätt väg.
Windows Movie Maker tar inte vob-filer har jag nu konstaterat. Google påstår att det finns en del program som kan göra om vob-filerna till wmv, sök bara på vob to wmv så får du en hel del svar varav en del är freeware.
Sedan drar du in de filer du får i Movie Maker och redigerar dem så att de passar ditt användningsändamål, Movie Maker kan sedan spara i en mängd olika kvaliteter så att det passar vidare.
Om inte MM kan spara i rätt format så går du åter till Google och frågar vilket program du ska använda.
Tänk på att varje konvertering troligen förstör lite bildkvalitet, testa alltså på en liten snutt från början för att se på slutresultatet.
Förresten så är formatet wmv ganska bra på att komprimera filerna men jag är inte helt säker på att Mac och Linux datorer klarar av att visa dem då det är Microsofts eget format. Kan vara tänkvärt om du ska ha med det på Kalimera cd:n (dvd:n?).

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-12-01, 02:33
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Här finns konverterare till och från alla kända, och några mindra kända format: http://www.download.com/
Det finns både freeware och 14-dagars tester. Jag har använt ett par och det har fungerat utmärkt...

Peter
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-12-02, 17:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Konvertera VOB-filer

Tack för alla svar. Återkommer när jag lyckats med min första film.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT