Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-02, 18:09
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Schinoussa eller Donoussa?

Just nu skriver många om Donoussa och bekanta som öluffat har också tipsat om den ön. Vi har bestämt oss att ta oss till Schinoussa. Efter Amorgos för att ta det ännu lugnare. (Nedvarvningen sker gradvis är planen.) Jag vet inte riktigt varför vi fastnade för Schinoussa, men det blev så när vi planerade.

Någon som varit på både Schinoussa och Donoussa - vilket ö skulle ni rekommendera och varför? Är Donoussa mindre än Schinoussa? Och förbindelserna färre?

Nyfiken Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-02, 20:09
Svein B. Svein B. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Just nu skriver många om Donoussa och bekanta som öluffat har också tipsat om den ön. Vi har bestämt oss att ta oss till Schinoussa. Efter Amorgos för att ta det ännu lugnare. (Nedvarvningen sker gradvis är planen.) Jag vet inte riktigt varför vi fastnade för Schinoussa, men det blev så när vi planerade.

Någon som varit på både Schinoussa och Donoussa - vilket ö skulle ni rekommendera och varför? Är Donoussa mindre än Schinoussa? Och förbindelserna färre?

Nyfiken Aina
Ja, Donoussa er mindre og forbindelsene er færre. Befolkningen er mindre og dermed er det færre butikker, tavernaer, overnattingssteder og i det hele tatt, mindre av alt. Så klart det er mer stille og fredelig på Donoussa, men det er stille og fredelig på Schinoussa også, selv om du der har mer av det meste. Jeg anbefaler begge. Ingen av dem har kollektivtransport av noe slag. Schinoussa har mopedutleie, det har ikke Donoussa. På Schinoussa kan du være ganske sikker på å få rom, men på Donoussa kan det være fullt overalt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-02, 20:42
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

HEJ
Vi ska pröva Donoussa för första gången, börjar där o fortsätter sedan till Schinoussa. Schinoussa har nog den bästa maten bland alla öarna i kykladerna och det gör att vi gärna återvänder. Första gången vi kom till Schinoussa skulle vi egentligen till Donoussa men det blev så att vi steg av på Schinoussa. Det var för tre år sedan så i år är vi tillbaka för fjärde gången. Det är vackert och fina bad och en härlig avslappnad atmosfär där -så vi får hoppas att vi inte blir besvikna på Donoussa. Det var inte så många förbindelser som man kan se på nätet, men sen kan man ju alltid haka på en utflyktsbåt eller så om det finns och man känner att man måste iväg.
Vi får jämföra när vi kommer hem.

Snart åker vi!

Ingrid
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-03, 07:08
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Tack för svar. Det blir Schinoussa denna gång som vi planerat. Jag ser fram emot lugn och ro och god mat! Donoussa får vänta.
Vi kommer att anlända början av juli och har inte tänkt förboka boende. Vad tror ni?
Aina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-03, 09:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Vi får jämföra när vi kommer hem.
Snart åker vi!
Trevlig resa! Hinner ni hem före den 28 juni? Ser fram emot färsk rapport från Donoussa- vi åker visserligen oavsett Nu har jag bokat fyra nätter där, skall bli underbart!
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-03, 10:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Ser också fram emot rapporter från. Har bara kajstudsat på väg till Amorgos. Donoussa verkar väldigt lockande för en liten ö älskare som mig.

Hoppas ni får en bra resa.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-03, 11:28
Svein B. Svein B. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Tack för svar. Det blir Schinoussa denna gång som vi planerat. Jag ser fram emot lugn och ro och god mat! Donoussa får vänta.
Vi kommer att anlända början av juli och har inte tänkt förboka boende. Vad tror ni?
Aina
Jeg tror ikke dere trenger å booke. Jeg var der i juli i fjor og det var alltid utleiere på kaien når det kom ferje. Men dere bør ta imot tilbud på kaien og bli med og se på overnattingssteder, for det er bratte bakker fra havna til byen og det fins som sagt ingen kollektivtransport.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-03, 12:54
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Svein B. Visa inlägg
Jeg tror ikke dere trenger å booke. Jeg var der i juli i fjor og det var alltid utleiere på kaien når det kom ferje. Men dere bør ta imot tilbud på kaien og bli med og se på overnattingssteder, for det er bratte bakker fra havna til byen og det fins som sagt ingen kollektivtransport.
Instämmer helt med Svein B!

Jag gillar Schinoussa bättre än Donoussa och jag hoppas att ni inte blir besvikna.

/Ofelia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-03, 13:21
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Donoussa verkar väldigt lockande för en liten ö älskare som mig.

Eva
Hur liten är du?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-03, 16:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Hur liten är du?
151 cm över havet.


Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-03, 22:59
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

HEJ
Citat:
Trevlig resa! Hinner ni hem före den 28 juni? Ser fram emot färsk rapport från Donoussa- vi åker visserligen oavsett Nu har jag bokat fyra nätter där, skall bli underbart!
// Helén

Vi planerar att komma till Donoussa den 5:e juli och stanna till lördagen för att sen ta en vecka på Schinoussa o avsluta på AntiParos och sen hem och jobba igen.

Ang boende i början av juli - förra året fanns det rum vid den tiden .. vi har nog tänkt att chansa och kommer ju en bit in i juli. Det är ju lite av det som är charmen.
Ha det bra

//Ingrid
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-03, 23:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Schinoussa eller Donoussa?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Vi planerar att komma till Donoussa den 5:e juli och stanna till lördagen.

Ang boende i början av juli - förra året fanns det rum vid den tiden .. vi har nog tänkt att chansa och kommer ju en bit in i juli. Det är ju lite av det som är charmen.
Ha det bra

//Ingrid
Då har vi redan lämnat Donoussa, vi åker den 3:e eller 4:e, vi har bokat nu, vi brukar aldrig göra så, men det känns som om boendet på Donoussa kan bli problematiskt annars. Hoppas det löser sig smidigt för er
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT