Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-20, 23:27
joakimsf joakimsf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 2
Standard vågar man åka?

Vi är jätteglada då vi bokat resa till Rhodos i sommar, vi tänkte åka med 4 resp 6 åringar till klassisk familjehotell och charter.
Nu har vi fått lite oroande kommentarer om att det kan vara dumt att resa till Grekland i sommar, med tanke på krisen. Vi talade om detta innan vi bokade och kände risken är så pass låg, men nu när kommentarer kom börjar tankar komma om att byta land.
Hur oroliga och försiktiga ska man vara???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-21, 05:14
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: vågar man åka?

Ber om ursakt for att jag saknar svenska bokstaver idag men, JA ni kan aka utan att oroa er! Glad er till resan och semestern! Rhodos ar en o som lever pa, och ar beroende, av turism precis som Kreta. Vi klarar oss bra aven om det ar oroligt i Aten. Jag ar bosatt pa Kreta sen fem ar och ar inga planer pa att lamna Grekland, men trots det foljer jag nyheterna fran ex. Svenska Ambassaden, och ingen information har publicerats om att vi borde packa ihop och lamna landet. Biljetterna saljs, hotellen behover gaster, solen och varmen kommer och utan er turister har vi ingen mojlihet alls att overleva krisen.

Stod Grekland - Semestra i ett paradis nara dig!

//Kikh
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-21, 08:33
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: vågar man åka?

Bra skrivet, Kikh! Så hoppas jag att vi alla känner. Slutar vi turister besöka Grekland blir det säkerligen INTE bättre för någon!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-21, 09:49
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: vågar man åka?

Mitt svar er enkelt, JA!

Kom hjem fra Kreta i går kveld, og har billettene i hånden for å reise ned igjen i april og da for en lengre periode. Nå gleder jeg meg over planlegging av neste tur og alt vi må ha med oss nedover siden vi nettop har bygget ferdig et hus der!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-21, 10:55
Maho69 Maho69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Visby
Inlägg: 43
Standard Sv: vågar man åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Ber om ursakt for att jag saknar svenska bokstaver idag men, JA ni kan aka utan att oroa er! Glad er till resan och semestern! Rhodos ar en o som lever pa, och ar beroende, av turism precis som Kreta. Vi klarar oss bra aven om det ar oroligt i Aten. Jag ar bosatt pa Kreta sen fem ar och ar inga planer pa att lamna Grekland, men trots det foljer jag nyheterna fran ex. Svenska Ambassaden, och ingen information har publicerats om att vi borde packa ihop och lamna landet. Biljetterna saljs, hotellen behover gaster, solen och varmen kommer och utan er turister har vi ingen mojlihet alls att overleva krisen.

Stod Grekland - Semestra i ett paradis nara dig!

//Kikh
Jag har semestrat på Kreta de sista 3 åren och håller med Kikh
Grekerna på de stora öarna(även de små såklart) livnär sig på turism och är riktiga proffs på det vill jag mena. Jag ger gärna extra dricks vilket de ofta förtjänar och jag får en skön och bra semester. Vinst för båda parter
Platanias aug-12 see you
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-21, 11:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: vågar man åka?

Bortsett från ev strejker som ju försvårat sista turistsäsongerna så finns absolut ingen anledning till oro. Ni kommer att få det jättefint!

(Skönt att ett ganska oförskämt inlägg som fanns här tidigare som svar på frågan tagits bort.....hoppas av upphovsnmannen själv)

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-21, 12:39
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: vågar man åka?

Klart man vågar åka!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-21, 13:17
joakimsf joakimsf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: vågar man åka?

Tack för svar! Meningen var att ställa en rak fråga tagen precis som den kom upp, såg aldrig något oförskämt svar. ( han försvinna innan jag kollade) tack!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-21, 13:42
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: vågar man åka?

Hej
Kommer endast att avboka om UD avråder. Man måste ju få åka "hem" till de sina nere på Rhodos.
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-21, 13:45
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: vågar man åka?

Du är en strålande representant för Grekland-Kreta Kikh! Självklart stöder jag paradiset Grekland! Det blir Kreta i maj och Rhodos/Tilos i september.

Sjöborren.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-21, 13:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: vågar man åka?

Vi åker våra 5 veckor som vanligt till Kreta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-21, 17:00
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: vågar man åka?

Det är klart man vågar åka. Vad man ska ha i åtanke är att det kan bli bökigt om man åker på egen hand och t ex är beroende av båtar och taxi, eftersom man kan misstänka strejker även i sommar. För min egen del handlar det om att jag totalt tappat lusten att åka till Grekland. Har rest till Grekland varje år sedan -89 och har till och med bott i landet vid ett par tillfällen. Jag trodde aldrig jag skulle komma fram till ett beslut att INTE åka till Grekland på semester. Men så är det i år, har ingen lust alls faktiskt och har avbokat familjens resa till Grekland och styr kosan till Turkiet istället...

/Outi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-21, 17:15
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: vågar man åka?

Jag håller med om att grekerna behöver all inkomster de kan få från turismen, och jag tycker också att man ska tänka på att försöka gynna olika turistnäringar som caféer, restauranger, barer, affärer, uthyrare av utrustning så att inte bara de som hyr ut rum får inkomster. De senaste åren har turismen gått ner och många turister som har kommit har också spenderat mindre på runt omkring-utgifter. Välj lokala företagare och lokalt producerade varor, så bidrar du till en positiv utveckling!
Våga
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-21, 18:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: vågar man åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Bortsett från ev strejker som ju försvårat sista turistsäsongerna så finns absolut ingen anledning till oro. Ni kommer att få det jättefint!
Var på Kreta en 14 dager i august samt fra midten av september og til november. Var mye prat om streik og alle problemene dette medførte, men merket ingenting til dette selv!

Mellomlandet i Frankfurt på vei hjem igår og der var det derimot forsinkelser på grunn av streik, men hvem lar være å dra til Tyskland av den grunn!

Senast redigerad av mouche den 2012-02-21 klockan 18:22.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-21, 18:46
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: vågar man åka?

Det är ju nu vi ska åka till Grekland-
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-02-22, 22:05
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: vågar man åka?

Klart man vågar åka och åk inte All inkl. utan handla på plats då kommer det ju grekerna till godo! Nu behövs ju turisterna mer än någonsin och då behövs vi! Åk och njut!
//Ingrid
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-02-22, 22:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: vågar man åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Klart man vågar åka och åk inte All inkl. utan handla på plats då kommer det ju grekerna till godo! Nu behövs ju turisterna mer än någonsin och då behövs vi! Åk och njut!
//Ingrid
Jag har 6 veckor bokade i år till Grekland. En av veckorna är på ett AI hotell på Rhodos som är klimatsmart och till största delen serverar närproducerad mat (allt enligt Fritidsresor). Och eftersom jag spenderar pengar på ytterligare 5 veckor så har jag inte ett dugg dåligt samvete även om så inte vore fallet
Jag och många med mig här är vuxna nog att bestämma själva hur vi reser!

Malin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-02-23, 09:59
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: vågar man åka?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag och många med mig här är vuxna nog att bestämma själva hur vi reser!
Malin
Selvfølgelig er du det, men ser du ikke poenget med å (ikke) reise på AI?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-02-23, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: vågar man åka?

Ingen diskussion om AI i den här tråden tack!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-02-23, 18:04
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: vågar man åka?

Fick just denna länk av vår på Kreta bofasta engelska kompissa.

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...e-package.html

Hoppas det är något slags skämt eller missförstånd att man föreslår förberedelse för evakuering av britter.

Senast redigerad av Kritsabo den 2012-02-23 klockan 18:15.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT