Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-28, 23:25
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 136
Standard Fisk i Grekland?

Veckans bild på Red Mullet ser så lockande ut. Jag är stor fantast av hel fisk, men tyvärr verkar denna rätt nästan vara omöjlig att får i Grekland till ett humant pris. I somras beställde jag in en medelstor "firre" på Syros och den kostade 20 euro. Visst var den god, men inte riktigt så god...
Har jag missat någonting? Jag äter ibland Svärdfisk och den är ju billigare och har även testat någon fiskgryta och även de små friterade fiskarna, som jag gillar, men vad väljer man om man vill ha hel fisk? Tillhör dem som rest till Grekland de senaste 15 åren, men den här gåtan har jag aldrig lyckats lösa. Någon som kan hjälpa mig?
Annlotta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-01, 10:05
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Fisk ÄR dyrt i Grekland, ska man ha fisk fiskad i havet får man betala en hel del för den. Man kan även få odlad fisk till billigare pris (om man frågar servitören om den är odlad?) risken finns att de tar ut samma pris som om den skulle vara fiskad i havet! Tänk också på att det är kilopris som gäller.

De fiskar jag tycker mest om är Barbouni, (red mullet) Lithrini, Melanouri som är ganska stor och räcker gott till 2 personer. Sedan är förståss Gavro (småfisk) en favorit.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-01, 11:13
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Finns inget härligare än att knalla ner till hamnen tidig morgon och köpa fisk direkt av fiskaren! Dock får någon annan rensa den

Hälsningar Camilla som gärna hade ätit fisksoppa nu till lunch
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-01, 12:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Pekmetoden!

Fisken brukar ju vara skyltad, det är bara att få peka ut vad du vill ha. Det som ser fräscht ut smakar i regel bra. Dessutom frågar du redan vid beställningen hur mycket en lagom portion kostar, kilopriset säger inte så mycket.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-01, 15:48
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Tsipoura är sällsynt att få tag på, säljs mest som odlad nu för tiden, och har definitivt inte samma smak som den vilda.
Fördelen med Barbouni, Gavro och tex svärdsfisk är att de inte kan odlas, utan fångas alltså alltid vild.

Senast redigerad av yvonne den 2005-03-01 klockan 15:57.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-01, 16:28
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Tsipoura är sällsynt att få tag på, säljs mest som odlad nu för tiden, och har definitivt inte samma smak som den vilda.
Fördelen med Barbouni, Gavro och tex svärdsfisk är att de inte kan odlas, utan fångas alltså alltid vild.
Aha! Åt tsipoura senast på Samos ett par år sedan, men har faktiskt ingen aning i fall den var odlad eller inte. Detta gjorde vi dock på en taverna där vi åt lunch dagligen under en vecka, så man vill ju gärna tro att de skulle ha berättat i fall den var odlad... hursomhelst så smakade den alldeles himmelskt gott!

Är uppvuxen vid Torneälv med en pappa som har fiskat både laxöring, harr (en jättegod fisk, speciellt som rökt) och lake (ful men ack så god i fisksoppa) så fisk är mat som jag inte kan vara utan. Dock var jag "feg" under de första resorna till Grekland och lät bli bläckfisken. Vilken miss! Nu äter jag den gärna även om jag fortfarande tycker att den grillade varianten oftast är lite för seg.

/Ivi
-som äntligen har listat ut det där med markering av citat!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-02, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Fördelen med Barbouni, Gavro och tex svärdsfisk är att de inte kan odlas, utan fångas alltså alltid vild.
Precis! För att vara säker på att ”Barbouni” är färsk får man fiska den själv, vilket jag har gjort några gånger. Första gången jag följde med några ”fiskegubbar” gick vi ut strax innan skymningen, vi la ut drygt 1000 meter nät på ett bra (hemligt sa man) Barbouniställe.



Morgonen därpå var det dags att vittja näten. Meter för meter halades in, men ingen Barbouni, ingen fisk alls faktiskt. Mina fiskarvänner blev mer och mer förundrade. Ingen fisk på 1000 meters nät!



Till sist förstod vi alla varför, en delfin följde nätet upp och tog varenda fisk ur nätet. Fiskarna (inte de i vattnet) hoppade av ilska och hötte med nävarna åt delfinen. Jag och Camilla hoppade i stället av glädje! EN DELFIN! Skit i Barbounin! Vi struntade i nätet och koncentrerade oss på delfinen, försökte få den på bild, men som så ofta är det svårt att fånga dem på bild. Vi fick en suddig bild när den ätit klart och simmade iväg.



Enligt våra fiskevänner är det inte ovanligt att delfiner vittjar deras nät, ungefär som sälar gör här hemma. Dessutom sa de att delfinernas favoritfisk var Barbouni!

På 1000 meter nät fick vi en languster, en halv soupia och en för mig helt okänd fisk.




Nästa dag hade vi bättre tur, delar av den fångsten finns på ”Veckans bild”.

Janne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-02, 11:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Detta gjorde vi dock på en taverna där vi åt lunch dagligen under en vecka, så man vill ju gärna tro att de skulle ha berättat i fall den var odlad...
Hehe... ja, man vill ju gärna tro det . På ett sånt ställe frågade jag en gång om kalamarin var färsk. Och fick det diplomatiska svaret "fresh from the fridge"


Janne: härliga bilder!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-02, 12:39
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Fisk i Grekland?

[QUOTE=inkfish]Hehe... ja, man vill ju gärna tro det . På ett sånt ställe frågade jag en gång om kalamarin var färsk. Och fick det diplomatiska svaret "fresh from the fridge"


Grekisk humor kallas det....

/Ivi
-känd för att vara aningen blåögd ibland
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-02, 17:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Jo, visst kan jag bättre! Då hade jag bytt ut delfinen mot en svärdfisk. Ungefär så här:

”När svärdfisken närmade sig nätet för tredje gången slet jag tag i båtshaken stack det rakt igenom den f-bannade tjuvfiskaren. Jag kavlade upp armarna och slet på egen hand upp den 350 kilo tunga svärdisken upp i båten. Med vana händer och min lilla fickkniv snittade jag upp buken där jag hittade 17 kilo färsk Barbouni. På kvällen bjöd jag in hela byn på fest, jag var kvällens hjälte, några bybor pratade om att resa en staty över mig, just denna svärdisk hade terroriserat byborna under många år. Men jag sa bestämt nej. Jag lämnade byn i gryningen, båtshaken vilade på min axel, nya fiskehistorier väntade mig runt hörnet.”

Var den bättre?

Men om jag hade skrivit så hade jag ljugit. Mitt inlägg om hur jag fiskade barbouni är ingen fiskehistoria, den är helt sann, vartenda ord och varenda bild. Inget konstigt i det, jag känner många greker, några av dem är fiskare, och har jag möjlighet följer jag mer än gärna ut och fiskar.

Janne

Senast redigerad av Kalimera den 2007-01-31 klockan 13:03. Anledning: Tog bort en citering
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-10, 23:42
Agapi Agapi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 456
Standard Sv: Fisk i Grekland?

Grillad Tsipoura med ladolemono(blandning av olivolja och citron). Mums!!

Citat:
Ursprungligen postat av xristina
Jeg elsker tsipoura (Guilthead Sea Bream/Royal Dorado - kjært barn har mange navn)! Det er uten tvil den beste fisken jeg har smakt i Hellas. Jeg er ikke fullt så glad i sprøstekt småfisk/ansjos som noen her, men de glir ned på fiske-meze...

Gleder meg til sprø-grillet tsipoura...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-03-11, 15:19
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Fisk i Grekland?

För ett antal veckor sedan hade de grekisk fisk på Ica maxi i Haninge. Naturligtvis så inhandlades det en hel del. 3 kg Tsipoura och 1 kg Lithrini, som avnjöts med 1 flaska Imiglikos.

Gissa om det smakade bra!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT