Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-02-25, 11:46
johan johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 20
Standard Morsan och maten!

Jag måste bara få skriva om hur vi åt när morsan och jag var på Kreta i somras!

Jag är nog känd för att vara ett riktigt matvrak. Det ska helst vara gott och mycket! Det blev precis så med morsan! I värmen var hon nästa aldrig hungrig! Efter frukosten på balkongen var det ju dags att steka i solen och jag började bli lite sugen vid två tiden så jag gick upp till strandbaren. Vi åt faktiskt varje lunch på samma ställe varje dag! Oftast fick jag dock käka ensam. Men billigare och bättre får man leta efter!
Ännu mer på stranden för att vid fem tiden gå upp och duscha, dricka vin, vila och sedan vid nio gå ut för middag. Hon var ännu heller ej hungrig! Värmen dödade aptiten påstod hon. Så beställde vi in maten, det ljuvliga grillade lammet, saganaki o s v. Mer vin . Hon tog FYRA tuggor och sedan började hon mala mat i hamsterpåsarna! OJ jag e så mätt började hon kvida. (hon satte ju i sig hela brödkorgens innehåll under smått orgastiska stön, mmm ljuligt bröd) OCH då kommer den underbara frågan: "Jag orkar inte mer. vill du ha mitt?" Såklart! Vi beställde aldrig samma mat så jag fick ju prova på mycket och dessutom gratis. TACK MAMMA! Men inte en regel utan undantag! När vi åt en fishplate i hamnen i Chania så då orkade hon minnsann! för övrigt tror jag att vi blev lurade på det stället. Vi ville först ha det som fanns på en bild för 35 € för två men kyparen sa att det fanns en likadan men "much better" kiloprice, kiloprice sa han bara utan att delge oss vad kilopriset var. Det blev 150€ för två!!! Ölen kunde man få i enorma 2 liters glas, vilket grannbordet beställt men morsan sa att hon ville ha en stor med men flera gånger påpekade hon att "absolut INTE en sådan" och pekade på grannens. Naturligtvis var det en sådan hon fick. Jag hade dessvärre litet solsting så öl smakade inte vid det tillfället!

Nå , det var nog allt!

h Johan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-02-25, 16:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Morsan och maten!

Citat:
Ursprungligen postat av johan
Jag måste bara få skriva om hur vi åt när morsan och jag var på Kreta i somras!

Jag är nog känd för att vara ett riktigt matvrak. Det ska helst vara gott och mycket! Det blev precis så med morsan! I värmen var hon nästa aldrig hungrig! Efter frukosten på balkongen var det ju dags att steka i solen och jag började bli lite sugen vid två tiden så jag gick upp till strandbaren. Vi åt faktiskt varje lunch på samma ställe varje dag! Oftast fick jag dock käka ensam. Men billigare och bättre får man leta efter!
Ännu mer på stranden för att vid fem tiden gå upp och duscha, dricka vin, vila och sedan vid nio gå ut för middag. Hon var ännu heller ej hungrig! Värmen dödade aptiten påstod hon. Så beställde vi in maten, det ljuvliga grillade lammet, saganaki o s v. Mer vin . Hon tog FYRA tuggor och sedan började hon mala mat i hamsterpåsarna! OJ jag e så mätt började hon kvida. (hon satte ju i sig hela brödkorgens innehåll under smått orgastiska stön, mmm ljuligt bröd) OCH då kommer den underbara frågan: "Jag orkar inte mer. vill du ha mitt?" Såklart! Vi beställde aldrig samma mat så jag fick ju prova på mycket och dessutom gratis. TACK MAMMA! Men inte en regel utan undantag! När vi åt en fishplate i hamnen i Chania så då orkade hon minnsann! för övrigt tror jag att vi blev lurade på det stället. Vi ville först ha det som fanns på en bild för 35 € för två men kyparen sa att det fanns en likadan men "much better" kiloprice, kiloprice sa han bara utan att delge oss vad kilopriset var. Det blev 150€ för två!!! Ölen kunde man få i enorma 2 liters glas, vilket grannbordet beställt men morsan sa att hon ville ha en stor med men flera gånger påpekade hon att "absolut INTE en sådan" och pekade på grannens. Naturligtvis var det en sådan hon fick. Jag hade dessvärre litet solsting så öl smakade inte vid det tillfället!

Nå , det var nog allt!

h Johan
Herregud vilket pris. För det får man ju en gourmetmiddag på lyxkrog i Sverige.
Inte undra på att turisterna drar åt sig öronen. I senaste rankingarna över populära resmål förlorar Grekland till sina konkurrenter på grund av den ibland allt för höga prisnivån.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-02-25, 18:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Morsan och maten!

Ja, det var ju verkligen ett much better kiloprice - för restaurangen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-02-26, 00:03
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Morsan och maten!

ja du johan nog verkar din mor vara rätt bra att ha med på semester.
jag har aldrig ätit så dyrt under alla år på kreta fast jag bruka ha med min dotter och hennes 2 kompisar.
jag som brukar tycka "mylos ta kerata" ibland drar iväg mina slantar men det är bara förnamnet vad du betalar i chania.
jag hoppas att ni åt hummer.
kram ...myssa...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-02-26, 07:57
johan johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 20
Standard Sv: Morsan och maten!

jodå, det var hummer, en fisk och sex jätte-räkor. Kolgrillat med smörsås. Tyvärr måste jag säga att kokta skaldjur är nog godare. En kille på strandbaren sa att vi skulle ha gått till turistpolisen med kvittot och klagat!

johan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-02-28, 12:19
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Morsan och maten!

Har ätit i hamnen i Chania två gånger och vi kände oss både lurade och besvikna bägge gångerna - Aldrig mer.
Käka middag på någon avsides restaurang istället, inhandla en god glass och sätta sig vid hamnkanten och studera folkvimlet - det är 100 gr bättre!

/gunilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-02-28, 12:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Morsan och maten!

Citat:
Ursprungligen postat av Krukan
Har ätit i hamnen i Chania två gånger och vi kände oss både lurade och besvikna bägge gångerna - Aldrig mer.
Käka middag på någon avsides restaurang istället, inhandla en god glass och sätta sig vid hamnkanten och studera folkvimlet - det är 100 gr bättre!

/gunilla
G´nilla........Nästa gång, smyg in bakom de venetianska båthusen i östra delen av hamnen.Där ligger det en liten taverna vid namn To Doloma. Åtminstone gjorde det det för några år sen..... Hittar ni den inte, fråga......Där fanns det god grekisk husmanskost....sen går man, mättågo, å glor på fölk i hamnen......
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-01, 13:18
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Morsan och maten!

Det skall jag verkligen göra, tack för tipset!
/Gunilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT