Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-02-09, 19:28
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Bygga hus i Grekland

Tyckte det var lika bra att starta tråden i ett nytt forum, då detta inte bara rör Kreta.




/När greker bygger hus till sig själva här,puts/betonghus så låter de husen stå och torka väldigt länge ibland upp till 1 år innan de sätter in fönster och dörrar. För mig låter det mycket vettigt eftersom det är ju en hel del vatten som skall väck ur puts och betong. Hur har ni gjort? Är det med tanke på fuktproblem som du håller +13 inne under vintern?

Agda/

Vi väntade också något år innan vi satte in dörrar och fönster, fick då torka ordentligt. Vi har aldrig haft problem med fukt i vårt hus, och då har vi ändå upp till ett par meter snö runt huset och ingen värme på när vi inte är där. Det gäller ju också att man har bra ventilation i huset och inte täpper till allt för mycket.

Yvonne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-02-09, 19:37
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Bygga hus i Grekland

Vi väntade 3 år eftersom vi bodde i Sverige då, men vi har haft fukt speciellt i det 2 rumment som ligger i änden av huset.

Och förr när vi satte på elementen blev det kondens på aluminium fönster och dörrar, det rann vattendroppar.
Har inte haft det problemet i vinter efter installationen av AC.

Och jag som var så emot det förrut kan bara hitta fördelar med AC.

Även min sons eksem har blivit bättre, en till fördel.

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-02-09, 21:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bygga hus i Grekland

Det är ju faktiskt så att en AC är väldigt bra på att torka upp ett rum. Tänk bara på bilen då man har fuktigt väder, man kan få köra fläkten hur mycket som helst och det händer ingenting men om man slår igång ac:n så åker imman bort från fönstren på nolltid.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-02-10, 08:34
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Bygga hus i Grekland

För oss handlar det om att alltid hålla en underhållsvärma, även när vi inte är i huset. Om man håller temp invändig över dagpunkten, så håller man fukten ute. Detta gäller hus i all länder (termodynamik).

När det gäller köksfläkt så är det ju självklart att den inte räcker 100%, men då öppnar vi fönster och ibland balongdörren.

A/C håller (i mina ögon) ett mycket bra inomhusklimat, men vi använder detta inte när vi INTE är där.

/Nico
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT