Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-22, 11:12
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Ac

Ni som använder enbart ac som värmekälla på vintern, hur använder ni den för att inte bli ruinerade.
Gunilla, som inte gillar att frysa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-22, 16:23
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ac

Vi kör den ett par timmar på morgonen o. ett par timmar på kvällen .Den är billigare än oljeeldningen där vi fn. bet 2.40 Euro /tim. Jag vet inte vad elpriset blir hos dig .kolla på Ac :n där brukar effekt förbrukningen stå tippar att den är på mellan 600-900W. då blir det 0.6el0.9x Kw priset.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-22, 17:51
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Ac

På mina olivplockar resor i november använder vi den som Jan skriver.
Det blir långisar, raggsockor, undertröja och ett gäng filtar när man ska sova . Under dan när vi är ute behövs ingen värme så det kan vara kallt som bara den när man kommer hem sent på kvällen.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-22, 19:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Ac

Vi ha det sällan så kallt att vi sätter på AC:n. Däremot är en vattenflaska med hett vatten otroligt skön att hitta i sängen när man ska lägga sig. Jag fick några i gåva av min svärdotters mamma, köpta på apotek i Sverige, och är glad varje kväll när jag fyller på dem. Min man vill ha sin vid fotändan, jag under nacken. De finns att köpa i Grekland också, men de här svenska är av underbar kvalité.

-Sen blir det tofflor och raggsocka och pyjamas, precis som i min barndoms Jämtland...plus en stor morgonrock...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-22, 19:28
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Ac

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Ni som använder enbart ac som värmekälla på vintern, hur använder ni den för att inte bli ruinerade.
Gunilla, som inte gillar att frysa
Jag vet att en examen på högskolenivå inte smäller högt i Sverige men här kommer mitt råd:
Använd inte (AC= luftvärmepump) när du inte är hemma. Isoleringen i ditt hus är förmodligen lika grekisk standard = dålig. Som tröst kan jag säga att luftvärmepump är det mest effektiva som finns i Grekland vintertid. Tål du lägre temperatur nattetid när du sover, vilket är nyttigt enligt sovforskare, så ställ in automatiken att stänga av vid 03.00 am och sätt på den manuellt när du vaknar. Känner du att någon av dina grannar är motttagliga för din charm så gör som Björn Skifs krama dom vilket medför helt gratis energiutbyte.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-23, 15:14
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Ac

Vi använder AC/Värmepump av modernare slag samma som är populär i Scandinavien.
Vi köpte för 2 år sedan den första luft/luft värmepumpen som levererats till Kreta med ett COP värde på 5.33 vilket innebär att den drar expl. 1 kwh el och ger 5.3 kwh värme.
Den kostade 1000€ mot en vanlig AC kostar 6-700€ men dettta extra betalade sig redan första vintern.
Även sommartid så kyler vi billigare.

http://www.mitsubishivillavarme.se/p...ar/kirigamine/

Olle
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT