Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-18, 10:40
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Då var höstens resa bokad. För åttonde året på raken blir det en september vecka i Grekland. Återvänder till Kreta som jag var på i juli/aug. Blev östra sidan denna gång, en v i Agios Nikolaus. Kunde inte motstå priset och utsikten över bukten. Köpte till frukost. Joggingsskor samt badskor åker med. Blir en dagstur till Spinalonga. En ny ö för mig att besöka!!!!


Har någon besökt orten nyligen? Verkar inte vara så turistig, har en indisk restaurang. Badstränder finns visst mitt i stan. Hoppas vattnet är rent.
2,5 km utanför stan finns Almyris beach men hittar ingen lunch restaurang på tripadviser vid stranden. Hoppas man slipper gå hungrig.


5 v kvar, sen får Janne ett vykort till


Tänk, när 2017 är slut har jag tillbringat en månad i Grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-18, 10:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Låter härligt Carle!

Jag har för länge sedan sneglat lite på Agios Nicolaus, men det har aldrig blivit av att jag kommit dit. Men jag minns att jag gillade det jag läste. Men det är ju så mycket i Grekland som man gillar så därför har jag inte (ännu) varit där.

Därför ska det bli kul att läsa vad du har att berätta när du är och/eller har varit där.

Trevlig resa!
Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-20, 14:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Har någon besökt orten nyligen? Verkar inte vara så turistig, har en indisk restaurang. Badstränder finns visst mitt i stan. Hoppas vattnet är rent.
Det är en ganska turistisk stad, men där bor drygt 11 000 personer i stan, så det grekiska vardagslivet finns också. Det är en väldigt fin stad. Gör gärna en utflykt till Spinalonga. Båtar går från Agios Nikolaus, från Elounda och från Plaka

Citat:
5 v kvar, sen får Janne ett vykort till
Tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-26, 22:30
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Då var höstens resa bokad. För åttonde året på raken blir det en september vecka i Grekland. Återvänder till Kreta som jag var på i juli/aug. Blev östra sidan denna gång, en v i Agios Nikolaus. Kunde inte motstå priset och utsikten över bukten. Köpte till frukost. Joggingsskor samt badskor åker med. Blir en dagstur till Spinalonga. En ny ö för mig att besöka!!!!

Har någon besökt orten nyligen? Verkar inte vara så turistig, har en indisk restaurang. Badstränder finns visst mitt i stan. Hoppas vattnet är rent.
2,5 km utanför stan finns Almyris beach men hittar ingen lunch resta
Halloj Carle!

Jag var i Agios Nikolaos i oktober 2015. Tyckte orten var ganska trevlig, inte allt för turistig, även om jag föredrar mindre orter.

Jag gillade stranden Havania bäst, den låg norrut tror jag.

Vi åkte buss till Elounda och åkte därifrån båt till Spinalonga, helt klart värt ett besök! Jag vill åka tillbaka och gå med en guide.

Helena S -
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-29, 16:17
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Tack alla


Verkar finns solstolar och lunch hak max 2,5 km från byn. Tar en Apollo utflykt till Spinalonga. Båten går från byn, ink badstopp med bbq lunch
Verkar finnas trevligt barhäng och många middags ställen att välja på.
Olympiakos spelar CL när vi är nere. Blir kul se ute.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-30, 10:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg

Vi åkte buss till Elounda och åkte därifrån båt till Spinalonga, helt klart värt ett besök! Jag vill åka tillbaka och gå med en guide.

Helena S -
Tänk, jag har varit på Spinalonga med guide och skulle väldigt gärna göra ett nytt besök UTAN guide. Kanske man behöver båda?

Trevlig tur till Spinalonga, Carle. Det kan vara väldigt mycket folk där ibland så hoppas det inte blir för trångt.

Och ha det fint i Agios Nikolaos!

/ Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-22, 09:33
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

I helgen är det dags för höstresan! Skall bli trevligt återse Grekland o Kreta igen efter 2 månader. Tyvärr försvinner värmeböljan och vi verkar ta med oss lite ostadigt väder. + 25 och nån mm egn på em. Men prognosen förbättras varje dag. Joggingskorna packas ner för 2 turer... Trevligt jogga förbi ställen man inte besöker eller i spaningssyfte för kommande dagar. Den dag med sämst väder prognos är vi på Spinalonga o till havs.. Men 5 dar dit.


Ikväll blir det mat o dryck träning. Cdn med grekisk musik vi fick på Manolis Place spelas, en pappduk från Kefalonia läggs på bordet. Taramosalata, tsatsiki, dolmades Kefarotiri Saganaki med citron till förrätt.Sen färdiga vildfärs biffar ihop med Tsatsiki intas med ugnspotatis, (vitt vin grekiska kryddor, oliv olja o citron. Glas i frysen. Mythos i kylen. Barbayanni grön samt Naxoz Ouzo slinker ner. Saknas bara nån mager katt som tigger, samt nitisk skatteplanerare. Jannes vykort postas nog i slutet av veckan. Trevlig helg på er alla Kalimerianer
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-22, 10:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Låter som en trevlig täning!

Ha en bra resa ner och en njutningsfull resa!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-22, 18:04
anpe anpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 194
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Vi kom hem från Agios Nikolaus i söndags, vilket fantastiskt resmål så vackert Ha en riktigt härlig semester.

/Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-23, 14:07
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Önskar Er en fin resa
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-09-24, 18:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
Jannes vykort postas nog i slutet av veckan. Trevlig helg på er alla Kalimerianer
Trevlig resa! Ser fram emot vykortet.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-06-13, 10:36
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Nu närmar sig bokningen av resan till Agios Nikolaos. Jag skulle vilja ha en lägenhet med frukost istället för dubbelrum vilket inte finns. Någon som vet om det finns bra restauranger som serverar frukost om man inte vill fixa den själv? Visst man kan välja dubbelrum och få frukosten på hotellet men jag vill gärna ha boendet i en lägenhet, känns lite rymligare, finns kylskåp osv.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-06-13, 14:51
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Bodde på 9 muser
Lägenhet
Gick köpa till frukost
Avresa Apollo en söndagkväll
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-07-06, 08:36
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Nu är äntligen vår resa bokad till Agios Nikolaos, två veckor med avfärd i början på augusti. Vi har tidigare varit i Rethymnon och tyckte om den platsen så nu blir det spännande att få se östra delen av Kreta. Vi kommer att hyra bil under ett par dagar åtminstone för att bland annat se Vai-stranden och kanske även småstränderna omkring orten. En tur till Spinalonga eller Chrissi Island blir det kanske också. Jag vill ha tips på saker att göra i AN, finns det exempelvis någon ruin/borg att se? Har läst att det finns ett museum. Tar gärna emot tips på bra restauranger!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-07-06, 08:46
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Jag skrev ett resebrev från vår AN resa, ligger under Hej nu är vi tillbaka igen. Finns inget att se i stan förutom lilla hamnen
Utomhusbion är stängd i slutet av september. Finns ett skansen tåg som går regelbundet.


Många bra lunchställen runt stranden bort till vänster om du står med nosen på bron o tittar på vattnet. Stadsstranden och den bortom varvet undvek vi. Den sista saknade tavernor.


Bästa barhäng. Robs corner, spöar Zep med 10-0 gällande service


Helt ok restauranger i stan, en indisk, en kina. Blev mätta o belåtna
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-07-06, 12:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Den indiska restaurangen är nedlagd och ägarna har separerat. Ingen idé att leta!
/ Jannis
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-07-08, 19:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Missa inte den lilla gulliga kustbyn Mochlos om ni ska åka till Vai. Mochlos ligger cirka 37 kilometer öster om Agios Nikolaos.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-07-09, 10:30
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Mochlos vill vi besöka när vi ändå åker förbi. Finns det promenader/hiking att göra uppåt höjder/berg i Agios Nikolaos?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-07-09, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Citat:
Ursprungligen postat av bessoni Visa inlägg
Mochlos vill vi besöka när vi ändå åker förbi. Finns det promenader/hiking att göra uppåt höjder/berg i Agios Nikolaos?
Ni kan åka upp till Katharoplatån som ligger ovanför Kritsa.

Även byn är Kritsa är intressant. Kritsa ligger cirka 10 kilometer sydväst om Agios Nikolaos.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-07-10, 07:52
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Hösten Resa bokad Agios Nikolaus

Kritsa ser fint ut på bilderna, tack för tipset. Jag skulle gärna vilja ta långpromenader i omgivningarna. Finns det bra vägar att ta sig uppåt höjderna på, eller är det endast trafikerade vägar som finns?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT