Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-19, 12:48
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Vart åka?

Hej alla!!

Har bokat flyg till Aten i slutet av aug. Flyget hem går dryga 2 v senare.

Tänker mig att åka ut till en/två öar, och då gärna någon jag inte varit till tidigare...
Lite nyfiken på typ Amorgos, Milos, Folegandros... Men öppen för allt!!
Vill verkligen hinna vara på stället och ta det lugnt. Därför jag ser en, två öar framför mig. Avsluta med ett par nätter i Aten kanske.
Söker fina stränder, mysig by/stad med i af några tavernor och barer.
Vad har ni för förslag? Relativt smidigt att ta sig till från Aten..?

Tacksam för allt!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-19, 12:50
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Vart åka?

Eller ska vi tänka oss att ta flera stopp..?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-19, 23:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Sussi79 Visa inlägg
Eller ska vi tänka oss att ta flera stopp..?
Jag har ingen erfarenhet av någon av öarna som du funderar på, även om Amorgos funnits länge på min önskelista. Så valet av öar får någon annan yttra sig om.

Men det jag spontant kände när jag läste ditt första inlägg var ..... Klokt att inte välja för många öar! Själv hade jag nöjt mig med två öar och en eller två nätter i Aten/Pireus.

Men vi är ju så olika. Jag gillar att bo in mig på ställen och hinna uppleva de platser jag besöker. Andra känner mera för att hinna bocka av så många öar eller resmål som möjligt. Känn efter vad du gillar och satsa på det.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-20, 15:11
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 37
Standard Sv: Vart åka?

Hej Sussi,

Både Folegandros och Milos tillhör våra absoluta favoritöar numera.
Kan verkligen rekommendera denna kombination. Föreslår att du köper Kalimeras E-guider så får du mycket bra information och uppfattning vad dessa underbara öar har att erbjuda.
Det är enkelt att besöka båda öarna eftersom avstånden dem emellan är kort.
Det blir ett återkommande besök under slutet av juni början juli i år igen.
Lasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-20, 20:06
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Vart åka?

Tack för svar!!

Ja, känns rätt att sikta in sig på ca 2 öar. Tror jag..
Vill absolut avsluta med ett par nätter i Aten. Har aldrig varit där...

Vart ska man tänka sig att bo på Milos och Folegandros? Hur lång båtresa är det till dessa öar från Aten?

Förslag på andra härliga öar som är passande och bra att kombinera?

Trevlig kväll!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-20, 21:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Sussi79 Visa inlägg
Vart ska man tänka sig att bo på Milos och Folegandros?
Adamas på Milos och Chora på Folegandros. Tycker jag.

Det går både snabba katamaraner och vanliga färjor till Pireus.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-21, 09:13
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Vart åka?

Det går även inrikesflyg till Milos. Flyga dit och åka båt hem kanske?


/Ofelia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-21, 10:39
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Vart åka?

Amorgos rekommenderar jag gärna, det är något särskilt med den ön.
Det underbart blå havet runtom måste upplevas!

Ta hellre någon ö för lite än för mycket, man vill ju hinna "känna in" ön man är på. Utforska och upptäcka, och varför springa runt när man är ledig..?

Vi flög till Santorini, och sedan båt till Amorgos.
Kan f.ö. tillägga att mina fördomar om Santorini som överfull transferö kom på rejäl skam. Det var faktiskt betydligt trevligare än vad jag föreställt mig.

Folegandros har vi inte varit på, men låter intressant! Får sätta det på listan..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-21, 23:35
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Kan f.ö. tillägga att mina fördomar om Santorini som överfull transferö kom på rejäl skam. Det var faktiskt betydligt trevligare än vad jag föreställt mig.
Jag är nyfiken på när på året du var där? Jag känner nämligen att jag har såna fördomar, ska flyga hem från Santorini i början av augusti. Vill alltså gärna höra mer för att bli övertygad

Helena S - som ska till Folegandros för första gången (i juli)
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-22, 10:40
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Vart åka?

Ska du åka ut från Aten är de en jättelång båttur till Amorgos.Föreslår som ovannämda Milos Folegandros mina favoritöar.Milos är en båttur runt ön ett måste såå vackert hyr bil ta dej runt till alla fantastiska stränder.Folegandros är en lisa för själen bo uppe i chora finns många fina boenden och utsikten är magisk trevlig resa var det nu än blir
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-22, 12:54
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Jag är nyfiken på när på året du var där? Jag känner nämligen att jag har såna fördomar, ska flyga hem från Santorini i början av augusti. Vill alltså gärna höra mer för att bli övertygad

Helena S - som ska till Folegandros för första gången (i juli)
Ja, när var vi där? *letar i gamla mail*
Det var i slutet av juli, bodde i Perissa. När vi först kom var det musik på hög volym på många ställen nära stranden. Inte alls bra, ska vi stå ut med detta?
Kl 18 var det tyst! OK, de spelade fortfarande musik, men inte så högt att det ens hördes till vårt hotell.
Vi åkte till sydvästra udden Akrotiri och beundrade den vackra solnedgången, minnesvärt!
Vi scootrade runt och utforskade ön, besökte den jättelånga södra stranden Wlyhada, där var lite blåsigt. (finns ju inget som ger lä), åkte upp till Koloumbo som var betydligt trevligare.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-23, 19:53
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Vart åka?

Tack för alla svar!!

Så det är en väldigt lång båtresa ut till Amorgos från Aten? Hur lång tid tar den?
Och hur lång tid tar resan till Milos/Folegandros? Om vi siktar på de två sistnämnda, vilken rekommenderar ni att man tar först? Är resan mellan dem kort? Borde vi fördela tiden 50/50 mellan de? Eller är någon av de att föredra arr vara längre på? Borde man boka boende i förväg?
Ja, Chora verkar ju vara underbart! Är det hyrbil/fyrhjuling/vespa som gäller då till stränder? För det är inte gångavstånd till någon strand va?

Är det någon som har förslag på andra öar istället? Som jag inte tänkt på kanske..

Hittade billigt flyg tor till Aten, och vet ju att de Grekiska öarna inte gör en besviken.. Så är öppen för alla förslag på öar!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-23, 20:22
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Vart åka?

Båtresan Piraeus-Aten tar ca 8-9 timmar. Beror lite på vilken båt man åker. Man kan ju också ta en hytt och sova om man åker 17.30-båten.
Eller som vi har gjort ibland, klivit av i Naxos och sovit där 1-2 nätter och sedan fortsatt resan. Ytterligare ett alternativ är inrikesflyg Aten-Santorini och sedan båt till Amorgos.
Alla alternativen är dyrare än att åka hela vägen på en gång i ekonomiklass.
Jag tycker att Amorgos som ö är värd alla sätt.

Pyttan
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-23, 22:12
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Vart åka?

Finns så många öar Ta Naxos kombinerat med Paros och Antiparos.Ios är också mycket mysig.Serifos Sifnos svårt att råda alla öar har sin charm
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-23, 23:45
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Ja, när var vi där? *letar i gamla mail*
Det var i slutet av juli, bodde i Perissa. När vi först kom var det musik på hög volym på många ställen nära stranden. Inte alls bra, ska vi stå ut med detta?
Kl 18 var det tyst! OK, de spelade fortfarande musik, men inte så högt att det ens hördes till vårt hotell.
Vi åkte till sydvästra udden Akrotiri och beundrade den vackra solnedgången, minnesvärt!
Vi scootrade runt och utforskade ön, besökte den jättelånga södra stranden Wlyhada, där var lite blåsigt. (finns ju inget som ger lä), åkte upp till Koloumbo som var betydligt trevligare.
Tack för ditt svar, det låter bra Kommer att vara där i början av augusti.

Helena S - men fortfarande något skeptisk
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-24, 08:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Sussi79 Visa inlägg
Ja, Chora verkar ju vara underbart! Är det hyrbil/fyrhjuling/vespa som gäller då till stränder? För det är inte gångavstånd till någon strand va?
Det går buss till Angali beach, och därifrån kan ni gå till Agios Nikolaos beach.

Det går även buss till hamnen, där det finns flera stränder. Ni kan även gå ner till hamnen, det är inte långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Kommer att vara där i början av augusti.
Då är det mycket folk på Santorini.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-07-25, 20:56
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Vart åka?

Hej alla!

Har nu avslutat första delen av semestern, så nu är det dags att ta tag i Greklandsresan i slutet av Aug
Allt lutar åt att vi åker direkt mot Egiali/Amorgos samma em vi kommer till Aten.
Ta några nätter där och sedan några i Katapola kanske..? Eller rekommenderas någon annan ort?
Vilken/vilka ö/öar är smidig att stanna vid på tillbakavägen? Har ju 2v att tillbringa ute på öar, så tänker nog att det passar med en eller två till efter Amorgos.
Vill ju egentligen väldigt gärna till Milos och Folegandros också... Men det känns som de kanske inte är de smidigaste att kombinera med Amorgos..?
Iraklia? Paros? Syros?

Må bäst!!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-07-31, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vart åka?

Egiali och Katapola är de enda orterna på Amorgos som ligger vid havet. Så vill ni bo vid vattnet är det i någon av dessa byar ni ska bo.

Det går snabba katamaraner från Amorgos till Folegandros. Men resan är svindyr. Åker ni Blue Star mot Pireus från Amorgos passerar ni Koufonissi, Schinoussa, Iraklia, Naxos och Paros längs vägen. Välj någon av småöarna, och avsluta med Paros, då är det inte så lång båtresa kvar till Pireus när vi ska åka hem
Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-08-06, 19:40
Sussi79 Sussi79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 45
Standard Sv: Vart åka?

Ja, det blir nog så... Skippa Milos och Folegandros denna gång och köra på lite närmare öar efter Amorgos.
Det blir ju härligt vilket som!

Vilka av småöarna rekommenderas? Eller nån natt i Naxos stad kanske..? Har aldrig varit där heller.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-08-06, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vart åka?

Citat:
Ursprungligen postat av Sussi79 Visa inlägg
Vilka av småöarna rekommenderas? Eller nån natt i Naxos stad kanske..? Har aldrig varit där heller.
Min rangordning för småöarna är: Schinoussa, Iraklia, Koufonissi och Donoussa.

Vad som passar dig beror på vad du vill göra. Naxos är en fantastisk ö som älskas av många, inklusive jag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT