Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2015-10-20, 12:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Din upplevelse av skräck och ovisshet och ensamhet måste varit gräslig!!!!! Ingen vill ha en sån på sin semester! Du var jätteduktig!
Lissi
Nej, det vill man ju inte.. kändes bra att skriva om detta här, vilket kan ge andra en tankeställare.. ..så de inte råkar ut för samma sak som jag!

Som polisen sa till mig.. inte så många som tänker på att vid denna tid på året blir det mörkt fort på kvällarna.. inte kul att vara LOST i skogen eller vid havet i mörkret.. där ingen kan se en!
Svara med citat
  #102  
Gammal 2015-10-20, 12:42
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Men oj Sunny, vilken skräckupplevelse!

Har inte alls svårt att tänka mig paniken du måste känt ensam i mörkret .


Vilken tur att du hann ta dig ner till havet medan det var ljust!
Är så glad att allt slutade väl och att du kunde förklara något så väl för polisen var du befann dig så du kunde räddas!


Och att du hade trösten av att en vän visste hur det var!
Tack och lov för mobiltelefonen!


Ta hand om dig!
Kram Ylva
Svara med citat
  #103  
Gammal 2015-10-20, 13:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Ylvan, TACK för omtanken!..
Svara med citat
  #104  
Gammal 2015-10-20, 15:34
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Det må jag säga var ett äventyr utöver vad man behöver!
Fantastiskt att reda ut det i din ensamhet .

Abi, som först tittade på alla fina bilder. Tack för dem!
Svara med citat
  #105  
Gammal 2015-10-20, 15:34
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Vilket äventyr och vilken tur att det gick bra!

Hoppas du får en fortsatt fin semester! Dock lite mindre äventyrlig....
Svara med citat
  #106  
Gammal 2015-10-20, 15:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 456
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Alla har skrivit så mycket om det vi alla känner. Jag tycker:"Vandra vidare" och fortsätt berätta om dina äventyr!
Jannis
Svara med citat
  #107  
Gammal 2015-10-20, 18:33
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Men oj vilken upplevelse tur att du hade numret till polisen
Ha det fortsatt bra men mindre äventyrligt
Svara med citat
  #108  
Gammal 2015-10-20, 20:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Nu kommer bilderna från min vandring måndagen 19/10..som började så bra och slutet visste jag inget om och kunde därför njuta under flera timmar.. startade runt 11.15 från Vlychos där jag först stoppat för bad och sen leden till Plakes och vidare söderut upp i bergen....





Det var otroligt vackert och grönt i pinjeskogen..




Jag kan här se berget Eros på andra sidan...



Vidare längre upp ett ensligt beläget hus...



Senare kommer vägvisare till Ag.Georgios bisti..



Vackrare och vackrare vyer... jag är högt ovan havet...





Passerar flera grindar sen är jag inne i skogen...





Plötsligt vart jag väldigt trött.. det var dax för vätskeintag och mat... bröd, ägg och en öl det smakade bra och sen la jag mig ner och vilade och tittade upp mot trädkronorna..




Sen fortsatte jag min vandring och kom djupare in i skogen och plötsligt såg jag inga markeringar fortsatte ändå helt planlöst i den här terrängen....






Tror jag vart lite vimsig för plötsligt hade jag gått högre upp igen och kom fram till ruiner av en gammal boplats...






Sen började det skymma kl.var cirka 18.00..jag försökte ta mig ner här mot havet...





Det var väldigt besvärlig terräng fotade inte överallt.. det var lösa småstenar och jag föll ett par ggr..till slut kom jag längre och längre ner mot havet solen var på väg ner...




Visst var det otroligt vackert.. MEN.. jag kände inte igen mig och förstod att nu var det kört..bakom den här lilla stranden gick jag och satte mig på en klippa nära havet då jag hoppades på att någon båt skulle se mig och den lilla ön hade jag mitt framför mig...






Där nere kom sjöpolisen och räddade mig... ringde runt 19.45.. 21.06 kom de med båten runt 22.00 var jag på hotellet eskorterad av en polis som ville se till att jag kom säkert till hotellet.
Resten av historien vet ni ju redan...

Sunny, som har vilat i eftermiddag.. raklång i sängen.. tröttheten kommer när spänningarna släpper.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-20 klockan 20:32.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2015-10-20, 21:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Slutet gott allting gott! Otroligt vackert i alla fall!

Lissi
Svara med citat
  #110  
Gammal 2015-10-20, 21:34
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Men stackars dig, fick hög puls när jag läste din historia, usch! Jag vandrar ju alltid ensam men har gärna karta med förutom på Tilos där man knappt kan gå vilse. Vimsade bort mig på Skopelos för några år sen o maken visste inte vart jag var. Men då var jag inte i skogen som du var så det var ingen fara mer än att det blev en väldigt lång vandring. Vilken otrolig tur att du hade tel nr till polisen och att du hade batterier kvar i telefonen. Hoppas du kan komma över detta otäcka och fortsätta dina härliga vandringar. För de vill jag gärna "följa med på".
ElosabethK
Svara med citat
  #111  
Gammal 2015-10-20, 21:47
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Ja, Elisabeth jag hade tur i oturen.. det gick väl denna gång.. Hydra är en fantastisk vandringsö och resten av tiden här kommer jag enbart gå där jag känner till leden..

Profitis Elias går jag gärna till igen och däromkring... fast just nu har jag en otrolig muskelvärk.. men det går väl över!..
Svara med citat
  #112  
Gammal 2015-10-20, 22:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg

Så bra att det arbete som Hydra Ark lägger ner på att få en mindre population av katter fungerar - TNR d.v.s. trap, neuter and replace. Dessutom har dom ett kontaktnät för att utfodra alla katter!

Dom bryr sig även om åsnorna/mulorna. Personligen så skulle jag aldrig sätta mig på en åsna för att gå upp för backarna......
http://www.hydraark.com/about-us/
Hydra Ark kände jag inte till... ja de är fint att de jobbar för djuren... det syns väl att de är mer välmående här än på en del andra öar jag besökt.. tex inga bundna ben... frihet i stora hagar.... precis som det ska vara...
Nej, jag skulle aldrig sätta mig på en åsna i en lång uppförsbacke heller...det var mer som ett skämt i mitt tidigare inlägg... jag kämpar på och går själv...
Svara med citat
  #113  
Gammal 2015-10-21, 07:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Där nere kom sjöpolisen och räddade mig... ringde runt 19.45.. 21.06 kom de med båten runt 22.00 var jag på hotellet eskorterad av en polis som ville se till att jag kom säkert till hotellet.
Har du kollat på en karta så du vet var du var?

Det är dåligt väder på ingång, så du ska kanske inta vandra alls på några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Själv svimmade jag hos frissan I morse och ramlade handlöst och slog I huvudet och fick uppsöka VC där de sytt 4 stygn I bakhuvudet.
Märkligt, men det gjorde min syrra också för ett tag sedan. Hon förlorade medvetandet och fick köras i ambulans till akuten. De misstänkte att det var färgläggningsvätskan som gjorde att hon svimmade.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2015-10-21, 08:26
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du kollat på en karta så du vet var du var?

Det är dåligt väder på ingång, så du ska kanske inta vandra alls på några dagar.
.
Ska kolla på en karta har inte gjort det än... det tog iaf cirka 30 min. från där de hämtade upp mig och till Hydra stad...då går dessa båtar ändå väldigt fort..... de sa du har gått bra långt...

Ja, det regnar nu på morgonen..småduggar än så länge.. får ta det lugnt.. har fortfarande värk i hela kroppen.
Svara med citat
  #115  
Gammal 2015-10-21, 09:10
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Har kollat i e-guide "Footpaths on Hydra".. som jag tidigare laddat ner..
ni kan ladda ner den här om ni är intresserade...
http://www.pezoporia.gr/pez/ekdos.asp?cat=viv&vid=64

Där hittade jag en karta över området jag vandrat i och det är Episkope och jag kunde se ner mot stranden Ag.Georgios bisti från berget jag vandrade.. alltså långt söderut på Hydra... strax bortanför gick jag ner mot denna lilla ö som heter Petasi Island...



Området jag sen satt och väntade på heter Bali...




Det är vad jag kunde se på kartan i denna guide som är mycket bra... ladda ner den ni som ska till Hydra och vandra!

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-21 klockan 09:30.
Svara med citat
  #116  
Gammal 2015-10-21, 09:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Där nere är stranden Ag.Georgios bisti dit många åker med taxibåt under säsong då finns det även solstolar och strandservice där läste jag i e-guiden Footpaths on Hydra... dit ner gick jag aldrig utan förbi uppe på berget .. fast det hade ju inte spelat någon roll... lika långt hemåt i vilket fall...

Svara med citat
  #117  
Gammal 2015-10-21, 09:34
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Usch, då. Vilken upplevelse. Beskrivningen av din vandring låter som tagen ur en skräckfilm. Ett solbelyst landskap ser ju nästan alltid vänligt ut, men när mörkret börjar falla, och man som du tappar orienteringen, kan samma landskap te sig mycket skrämmande. Hoppas du mår bättre nu.
Fantastiskt vackra bilder du tagit.
/Lena
Svara med citat
  #118  
Gammal 2015-10-21, 09:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Du är otrolig Sunny!
Du betar av alla områden på öarna som det går att vandra till! Inte många stigar Du missar!

Lite så gör vi i storstäder vi ofta åker till, väljer nya delar varje resa för att utforska ordentligt till fots...det är kul att VERKLIGEN lära känna och se de platser man besöker. I Paris och i Aten går jag inte vilse ens utan karta och då menar jag bara inte alldeles i centrum.!

Sen ger ju allt promenerande bra motion och all mat och dryck smakar så bra när man verkligen "förtjänat" den
Nu på Tinos och i Kardamili ska jag hålla mig till VÄGAR...ingen terräng för mig denna gång.

Lissi - som börjat fundera över packningen nu inför avfärd på måndag
Svara med citat
  #119  
Gammal 2015-10-21, 09:40
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av LenaochJanis Visa inlägg
Usch, då. Vilken upplevelse. Beskrivningen av din vandring låter som tagen ur en skräckfilm. Ett solbelyst landskap ser ju nästan alltid vänligt ut, men när mörkret börjar falla, och man som du tappar orienteringen, kan samma landskap te sig mycket skrämmande. Hoppas du mår bättre nu.
Fantastiskt vackra bilder du tagit.
/Lena
Exakt det var ljuvligt så länge det var ljust... en solnedgång är alltid vacker..men just vid detta tillfälle vart det lite av en skräckupplevelse... då jag visste att jag var rejält LOST!
Svara med citat
  #120  
Gammal 2015-10-21, 09:44
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Du är otrolig Sunny!
Du betar av alla områden på öarna som det går att vandra till! Inte många stigar Du missar!



Lissi - som börjat fundera över packningen nu inför avfärd på måndag
Ja, nu känns det nästan som jag har "dammsugit" av hela
Hydra.. ..

Förstår du ser fram emot din resa på måndag... då drar jag till Ermioni på Peloponnessos..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT