Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2009-03-13, 12:00
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Det slår vi till på! Första rundan på mig.

Nä, lemon och Peter, vi kan nog bara enas om att vi inte kan enas, i den här frågan åtminstone. Men konsensus är inte vad som fört världen framåt precis...
Svara med citat
  #102  
Gammal 2009-03-13, 12:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tre personer, fyra åsikter...
Svara med citat
  #103  
Gammal 2009-03-13, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 399
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Att det är global finanskris går knappast skylla resultatet i folkomröstningen på. Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte. Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU.
Idag får du vatten på din kvarn Henric!

I DI står idag att läsa om en Charles Gave som är en av grundarna till analysfirman Gavekal. Han säger bland annat så här:

Är det Sveriges räddning att inte vara med i valutaunionen?
"Ja, det är det. Ni kan åtminstone skydda er industri och era jobb. När kronan kollapsar kan er industri ändå vara med och konkurrera om det som finns kvar av de globala affärerna. Företagen i euro-länderna har ingen chans."

Men många svenska arbetstillfällen har gått förlorade?
"Ja, men ni hade förlorat fler om ni vore med i eurosamarbetet."

Läs hela intervjun här...
Svara med citat
  #104  
Gammal 2009-03-13, 16:59
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Euron

Ni kan ju satsa på lite hävstångar i valutafonder så löser problemet sig
Svara med citat
  #105  
Gammal 2009-03-16, 12:16
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Euron

Just nu är den rackarns euron i alla fall nere på 10.98, trodde aldrig att jag skulle uppleva en kurs på nästan 11 kr som positiv men man får vara glad för det lilla
Svara med citat
  #106  
Gammal 2009-03-16, 14:09
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Jag står fortfarande fast vid vad jag skrev i "Dyrt"-tråden för några veckor sedan - framåt sommarn har vi en euro som ligger runt 10:20. Och då är det ju ingen katastrof längre.

Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sv...kel_909517.e24
Svara med citat
  #107  
Gammal 2009-03-16, 14:16
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Jag står fortfarande fast vid vad jag skrev i "Dyrt"-tråden för några veckor sedan - framåt sommarn har vi en euro som ligger runt 10:20. Och då är det ju ingen katastrof längre.

Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sv...kel_909517.e24
Jag köper den estimeringen
Svara med citat
  #108  
Gammal 2009-03-16, 16:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sv...kel_909517.e24
Jag läste den artikeln för ett tag sedan. OBS att den är skriven precis i början av Dec förra året! Jag håller inte med Per Lindvall i hans analyser (naturligtvis ). Han skriver redan i ingressen att problemen snart bara kommer att beröra en handfull EU-länder... Då tycker jag att man begränsar sitt geografiska och tidsmässiga perspektiv alldeles för snävt. Det finns en ekonomi även utanför EU som påverkar både Kronan och EUROn på kort och lång sikt. Och tar man inte hänsyn till det blir analysen per automatik felaktig.

Men naturligtvis ska man läsa artikeln!

Kronan har ju stärks ordentligt de senaste dagarna. Men tyvärr så tror flera analytiker som jag läst idag att det är kortvarigt. Man tror att den ska gå upp mot 11,50 igen inom kort.

Vi kan bara hoppas att de har fel....
Svara med citat
  #109  
Gammal 2009-03-16, 17:51
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sv...kel_909517.e24
... samt förlöjligande av och brist på respekt för meningsmotståndare (Per Lindvall alltså).

/kimmen
Svara med citat
  #110  
Gammal 2009-03-16, 18:43
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Ja, jag tycker också han tar i lite väl mycket. Det var därför jag använde det uttrycket. Men i sak håller jag med honom (åh f-n, Sherlock? ). Han måste verkligen varit ilsken när han satt sig för att skriva det där...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT