Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2009-07-11, 22:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Om du inte är beredd, går och strosar, relaxar... och då kommer en "trevlig" man och erbjuder dig det ena efter det andra, tar tag i dig, leder dig till ett bord - plötsligt sitter du där med en öppnad vinflaska framför dig! Som är dyr... men det vet du inget om än!

Hur gick det till?

Hört om sol-och vårare? De är duktiga! Hur kan de annars lyckas? De tränar... och slår till... när du inte är beredd! Men glädjande nog är det färre besökare där i år!

Som en tavernaägare sa till mig - "OK om de tar mycket betalt, OM de ger kunden något för det! Men det gör de ju inte..."

Deras nya slogan är:" Min egen mor och min syster lagar vår goda mat!" Men "mor" och "syster" är från Albanien, det är inte inkastaren...
Svara med citat
  #102  
Gammal 2009-07-11, 23:08
nadja nadja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 6
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

http://www.pixbox.se/pic_show_id28521894.html
Försöker ladda upp en bild från när vi var där. Som tur var hade vi läst på Kalimera om Enplo, så vi gick inte på hans snack, men passade iallfall på ett föreviga minnet!
Svara med citat
  #103  
Gammal 2009-07-11, 23:14
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Om man fortsätter att gå in i gränden som syns mellan era huvuden så kommer man till tre bra tavernor! Portes, Strata och Moutoupaki!
Svara med citat
  #104  
Gammal 2009-07-13, 09:26
osd osd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 9
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Nyss hemkommen från en två riktigt härliga veckor. Har läst alla varningar om Enplo och första gången vi gick förbi var det ganska lungt, vi hade nyss varit på Ela och ätit, då gav dom upp ganska snabbt.
Värre blev det en annan kväll, blev näst intill överfallen av en stor herre som vill att vi skulle äta där, jag förklarade att det ville vi inte då vi blivit varnade för att det skulle vara dyrt. Då ändrade han taktik och ville ha med mig innanför för att diskutera det hela så att jag inte talade med andra om det. Samtidigt skulle min familj stå utanför och vänta. Det var jag inte speciellt sugen på - Första gången jag blivit hotad för att jag inte ville äta på en restaurang
Svara med citat
  #105  
Gammal 2009-08-08, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag fick igår ett mejl från en läsare som precis kommit hem från Chania. Hon skriver så här angående Enplo:

Restaurang Enplo kommer med största sannolikhet inte finnas kvar nästa säsong. När vi var i Chania pratade min man med, tror det var ägaren av Ela, som sa att han hade köpt upp hela byggnaden där Enplo ligger. Vet inte om det stämmer till 100% men vi kan ju alltid hoppas.
Svara med citat
  #106  
Gammal 2009-08-08, 12:05
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Men - ägaren av EnPlo har en ny restaurang, mittemot Ela... . Samma inkastarstil. Vet ej om han hyr eller äger lokalen. Hoppas inte de flyttar dit hela sin verksamhet, utan drar dit pepparn växer!
Svara med citat
  #107  
Gammal 2009-08-14, 21:49
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Har också blivit blåst på Rhodos. Riktiga bondfångare!
Huvudrätten kostade 8€ och det var en enkel sylta. Servitören frågade lite i förbifarten om jag ville ha sallad. Jag nickade och tänkte att han skulle fråga vilken sallad eller komma med menyn. Istället kom han in med lite isbergssallad med två tomatskivor på. Jag lämnade salladen orörd och fick en mindre schock när jag såg att huvudrätten kostade bara 8€ men salladen kostade 13€. Numera är Rhodos ett avslutat kapitel för mig!
Säg namnet på restaurangen, please och beskriv var den ligger. Det är bra att andra inte råkar illa upp.

Enigma
Svara med citat
  #108  
Gammal 2009-08-14, 21:52
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Måste erkänna att det känns lite gott om vi "räddar" några personer från att slösa bort sin semesterkassa på detta ställe. Det räcker med att vi åkte dit!

Gott!
Och just bland annat därför är Kalimera den bästa reseguiden om Grekland.

Enigma
Svara med citat
  #109  
Gammal 2009-09-20, 22:58
rogga rogga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 12
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi kom tillbaka från Chania igår.

Inkastaren vid En Plo finns kvar. Konstaterade också att det finns tre tavernor med inkastare i området. Om kommer uppifrån Portou från Halidon måste man passera en taverna som heter Banana Park. Om man i stället kommer på Kondolaki nedifrån hamnen mot En Plo och Ela passerar man en taverna i en gränd till höger som hade en enveten kvinnlig inkastare. Jag är osäker på namnet. Kan det vara Hani eller Xani???

I vilket fall som helst unvek vi dessa tre tavernor och åt i stället på de bra tavernor som redan har rekommenderats i detta forum. Tamam, Mooutoupaki, Semiranis och Ela var alla mycket bra. Jag upplevde Ela mer som en högklassig restaurang än dom andra tavernorna. Ela hade lite högre priser, en meny på svenska, perfekt service och levande musik när vi var där. Vi åt en fantastisk middag i fredags kväll på Ela för 67 Euro för två personer med förrätt, huvudrätt samt ett bra vin som kostade mer än 20 Euro. Efterrättskaka med tillbehör fick man på köpet. Tidigare under veckan åt vi ungefär samma måltid på Moutoupaki dock med husets vin och notan stannade då på drygt 40 Euro. Dom lägsta priserna verkade det vara på Tamam men där liksom på Semiranis åt vi bara lunch.

Vi lyckades dock inte att ungå att bli lurade. I saluhallen trodde jag att man kunde äta en riktigt billig lunch. När vi letade efter ett bra matsställe blev vi stoppade av en dam som visade sina rätter för oss i en disk. Jag glömde att fråga efter priserna och vi satte oss ner och beställde maten. Notan för den enkla lunchen slutade på 36 Euro. Denna taverna var den första på vänster sida mot en sidoutgång efter att man hade passerat en köttdisk. Ännu ett exempel på att man skall undvika ställen med inkastare och kontrollera priserna innan man beställer något.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2009-09-21, 00:11
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

36 Euro i saluhallen låter helt fel. Låg matstället på den östra eller västra sidan av saluhallen?
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #111  
Gammal 2009-09-21, 16:58
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av rogga Visa inlägg
Vi kom tillbaka från Chania igår.
Denna taverna var den första på vänster sida mot en sidoutgång efter att man hade passerat en köttdisk. Ännu ett exempel på att man skall undvika ställen med inkastare och kontrollera priserna innan man beställer något.
Från mitten av saluhallen österut första på vänster hand, en dam 55-60 år är "inkastare". Stället drivs tillsammans med sonen. Tavernan rätt stor med saluhallens mått mätt. Det här stället om jag har rätt är till största delen inriktat på turister och då är priserna säkert högre. Jag har själv inte besökt den här tavernan inriktningen på turister.
Nästa gång besök någon av de två efterföljande matställena på samma sida, Zerbos och Agapinis, men det är ju inte lätt att känna till kanske första gången man besöker Chania.
Jag är glad att ni är nöjda med de andra ställena ni besökte.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #112  
Gammal 2009-09-21, 20:01
rogga rogga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 12
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Helt rätt Lars. Det var stället. Egenligen ville jag gå på nästa ställe till vänster med bruna bord utan dukar (förmodligen Zerbos) där det satt greker men damen lyckades att övertala oss på något sätt.
Svara med citat
  #113  
Gammal 2009-09-22, 09:32
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Janne detta skall ej ses som spam utan som prisinfo.
"Normala" priser i september 2008. Skall kolla hur det ut med priserna 2009, kanske har de stigit något.
Bilden blev kanske lite liten men prisnivån framgår nog ändå
lars
Kriti stin kardia mou



Senast redigerad av lars den 2009-09-22 klockan 09:44.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2009-09-22, 09:53
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Det är väl det lilla stället där man nästan behöver skohorn för att komma in? Isåfall är maten mycket prisvärd och vällagad. Gunilla
Svara med citat
  #115  
Gammal 2009-10-10, 01:52
Nicosia Nicosia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 10
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Stämmer!
Vi drabbades av restaurangen i förra veckan (oktober 2009).
Vi passerade stället helt ovetandes, och inkastaren sa att om vi inte var nöjda med deras mat skulle vi få äta gratis. Vi svarade att vi kommer kanske tillbaka någon dag.
Eftersom jag älskar Kleftiko, så återvände vi efter någon dag.
Vi slog oss ned vid ett bord, och kyparen frågade efter vad vi ville dricka.
En flaska vitt vin, vilken kom snabbt till bordet. Sedan rabblade han menyn mycket snabbt på engelska (vanliga rätter). Som tur var beställde vi inte då direkt, utan ville först titta på menyn.
19 E för Kleftiko och 19 E för Sovlaki. Vi fick minst sagt hicka!
När kyparen kom tillbaka så avböjde vi att beställa mat.
Då kom inkastaren tillbaka, och sa att vi fick välja vad vi ville till priset av 7 E per portion.
Sagt och gjort.
När notan kom stämde detta, men det enkla vita vinet tog de 19 E för.
Kleftikon var iaf underbart god, nästan ett ½ kg lammkött i ett foliepaket + stora halva potatisar.
Svara med citat
  #116  
Gammal 2009-10-10, 15:15
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag fick igår ett mejl från en läsare som precis kommit hem från Chania. Hon skriver så här angående Enplo:

Restaurang Enplo kommer med största sannolikhet inte finnas kvar nästa säsong. När vi var i Chania pratade min man med, tror det var ägaren av Ela, som sa att han hade köpt upp hela byggnaden där Enplo ligger. Vet inte om det stämmer till 100% men vi kan ju alltid hoppas.
Inte huset där En Plo ligger men väl det gula huset som ligger intill, vilket gör att En Plo inte kan använda utrymmet framför detta hus utan endast delen framför sitt "egna hus". Detta gör det omöjligt att driva En Plo vidare på denna plats.
Den här fighten har pågått ett bra tag och pågår fortfarande. Det skall bli intressant att följa utvecklingen enär En Plos ägare köpt, som tidigare nämnts, ett ställe mitt emot Ela.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #117  
Gammal 2009-10-12, 14:46
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Kreta/ Norrköping
Inlägg: 105
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag tycker att det är orättvist att det bara klagas på denna restaurang . I många år har jag besökt Chania och ofta ätit där men aldrig blivit lurad eller otrevligt bemött. Nu bor jag mesta delen av året där och besöker dem både ensam och med sällskap. Maten har alltid varit prisvärd och jag har alltid gått frivilligt dit. För min del så tycker jag att t.ex ELA är alldeles för turistanpassat med menyer på Svenska m.m.

så tycker jag/ Dettis
Svara med citat
  #118  
Gammal 2009-10-12, 17:59
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vad bra att du skriver något positivt om restaurangen, om du har upplevt att det är ett bra ställe. Vi är ju många som inte har fått uppleva det, utan blivit besvikna. Lurade och tom blivit jagade, så som skedde i somras. Det var en obehaglig situation med mycket aggression i luften, barnen blev lite rädda, själv blev jag illa berörd.

Jag tycker man skall skriva ärligt vad man har upplevt och så kan folk få läsa och själv välja om de vill testa restaurangen. Ris och ros!
Svara med citat
  #119  
Gammal 2009-10-13, 15:14
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Ett litet knep för att slippa efterhängsna inkastare är att ha en komboloi till hands och spela lite med den samt att kunna tala lite grekiska.
Sen finns det ju även inkastare som är trevliga och inte så påstridiga. Fördelen med att komma tillbaka till samma plats, då i mitt fall Chania, är ju att man lär känna de här killarna och tjejerna och har därför inget obehag av dom utan man kan stanna "snackas vid" en stund i stället.
Dessutom, ju senare på säsongen man reser desto tröttare är de och gör inte så mycket väsen av sig.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #120  
Gammal 2009-10-13, 15:21
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Komboli = grekiskt "radband" (var tvungen att googla )

//Åke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT