Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2009-03-01, 16:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Så det är inte alls omöjligt att Euron spränger 12-kronorsvallen de närmaste dagarna...

Det är ju det jag säger....15 spänn för en euro till sommaren! Då kommer man att betala 600 spänn natten på Tinos

Lissi - realist
Svara med citat
  #82  
Gammal 2009-03-01, 19:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Jag tänkte faktiskt i mitt förra inlägg skriva att så illa som 15 SEK som Lissi fruktar kommer vi nog inte...
Vi och resten av världen är i händerna på USA:s ekonomi. Om Obamas krispaket fungerar så tror jag att Euron sjunker till i alla fall en bit under 11 SEK till sommaren. Kanske t o m ner till omkring 10.50.

Om det inte fungerar och de nya "subprime-lånen" orsakar ytterligare instabilitet i den Amerikanska ekonomin så går det naturligtvis åt andra hållet... Då finns det en risk att Euron hamnar uppåt/kring 14 SEK. Men jag tror inte högre än så. Det är ju illa nog som det är idag och 14 SEK för en € är ju en mardröm!

Men jag tror inte det kommer att gå så illa. Min gissning är att Obamas åtgärder kommer att fungera. USA kommer dock att få kämpa med ett gigantiskt budgetunderskott under många år framöver som kommer att påverka ekonomin under lång tid.

Jag tror att vi i mitten/slutet av April kommer att se vartåt det lutar.

Det finns ytterligare två saker som kommer att ha stor betydelse för vår och världens framtida ekonomiska utveckling.

Den första är vad de länder som har stora intressen i USA kommer att göra i framtiden. Både på kort och lång sikt. De har ännu så länge suttit med armarna i kors och bara observerat.

Men om Obamas krispaket inte fungerar är det är det inte orimligt att andra länder börjar ta hem sina pengar och investeringar enligt principen: Rädda vad som räddas kan.... Vilket i så fall skulle ytterligare fördjupa krisen i USA.

Det är ett senario jag knappt vågar tänka på. Det skulle få Den stora depresionen på 20-talet att verka som en nysning... Och Euron skulle väl hamna kring 18 - 20 SEK... Det skulle även innebära en arbetslöshet på 20 - 25% så det där med att åka utomlands skulle vara förunnat några få. (Grekland tex skulle tappa sin största inkomskälla turisterna.) De flesta skulle ha fullt upp med att skaffa mat för dagen mer eller mindre eftersom priserna hade gått upp till sanslösa nivåer.

Den andra är helt avhängigt vad Riksbanken gör med Reporäntan framöver, och vad våra politiker gör.

Enkelt uttryckt: När Riksbanken sänker räntan så blir Sverige mindre attraktivt för andra länder att investera i och därmed åker valutakursen upp. Samtidigt måste räntan ner för att få "hjulen att snurra" igen. Lägre räntor för lån ger konsumtionsutrymme och gör det lättare för företag att investera. I alla fall i teorin. För bankerna törs ju inte låna ut nu i alla fall. Hade Riksbanken behållt räntan på den tidigare nivån så hade vi haft en betydligt bättre Eurokurs men ett ännu besvärligare ekonomiskt läge i landet. Så det lite "Pest eller Kolera" just nu.

Personligen tycker jag att Riksbanken (Riskbanken? ) har gjort rätt så här långt. Det är viktigare i det här läget att slå vakt om vår inhemska ekonomi än valutakursen. Får vi bara ordning på vår Svenska ekonomi så kan vi ta hand om kursen senare. I ett ekonomiskt stabilt läge finns det möjligheter att "tvinga" ner kursen. Och Riksbanken gör helt rätt när den struntar i om vi som vill åka till Grekland tycker att Euron är dyr... De pengarna behövs dessutom bättre inom landet! Däremot kommer det att påverka priset på EU-importvaror på sikt.

Samtidigt fungerar inte de gamla ekonomiska teorierna riktigt just nu. Alla som läst ekonomi känner igen tesen om att viss arbetslöshet håller ner inflationen. Och den stämmer i normalfallet. Men nu har vi hög arbetslöshet och deflation! Alla normala ekonomiska teorier är satta ur spel pga att "krisen" är världsomfattande och inte berör ett enskilt land. Vi är så beroende av andra länders ekonomi i dagsläget att det som händer på andra sidan jorden påverkar även oss! Vi lever verkligen i den Globala Ekonomins tid. Något jag tycker är ytterligare ett argument för Euron.

Politikerna har ju tagit fram vissa Krispaket. En annan sak de skulle kunna göra är att tex halvera Jobbskatteavdraget och använda de pengarna att sänka arbetsgivaravgifterna och skapa andra åtgärder för att stimulera företag att anställa mer. De har ju drivit "arbetslinjen" stenhårt. Så varför inte fortsätta det med då? Men då måste man också skapa möjligheter för företagen att anställa!

Det är viktigt att hålla ner arbetslösheten så mycket som möjligt nu för att minska den ekonomiska belastningen på stat och kommun pga bidrag av olika sorter. Det skulle kräva en viss liten uppoffring av vissa och viss solidaritet, men det hade faktiskt varit för Sveriges bästa just nu. Det är lite: Sänk din lön något och behåll jobbet och välfärden... Och skulle det anses nödvändigt kan man återställa det hela när problemen är över.

Sverige har i grunden en god ekonomi och jag fattar inte varför politikerna inte har tagit fram fler och bättre lösningar för att stimulera företagen. Man hade kunnat villkora det på motsvarande sätt som Jobbavdraget. Anställ fler så får du lägre avgifter! För spelar ingen roll hur stora avdrag man får för att jobba om det inte finns några jobb... Och hade politikerna tänkt "hela varvet runt" och även stimulerat företagen hade vi inte haft så hög arbetslöshet som vi har idag. Och då hade heller inte Krisen slagit så hårt. Och Euron hade haft en lägre kurs. Tex.

Nu har jag löst nog med "världsproblem" för idag...

Senast redigerad av Peter den 2009-03-01 klockan 19:33. Anledning: Rättning av stavvfell
Svara med citat
  #83  
Gammal 2009-03-01, 19:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Men då måste man också skapa möjligheter för företagen att antälla!
Ett företag kan ju inte bara nyanställa för anställandets skull - det måste finnas arbetsuppgifter för de som anställs också.

En sak som jag tycker är stötande och osmakligt är att "bonusar" och andra miljonersättningar till höga chefer fortsätter som om inget har hänt. För jäkligt!

Annars håller jag med om det mesta...

/kimmen
Svara med citat
  #84  
Gammal 2009-03-01, 20:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ett företag kan ju inte bara nyanställa för anställandets skull - det måste finnas arbetsuppgifter för de som anställs också.
Naturligtvis har du helt rätt där. Samtidigt är det så att väldigt många företag de senaste åren har slimmat sin organisation så de jobbar "på gränsen" vad de klarar när det gäller antalet anställda. Vilket också innebär att kraven och stressen för de antällda är väldigt hög. Vilket i sin tur kan medföra sjukskrivningar mm.

Jag tror att många företag har utrymme och skulle må bra av att anställa ytterligare personal. Men finns det inte avsättning för deras produkt eller tjänst så är det svårt.

(I väntan på att Spagettivattnet ska koka...)
Svara med citat
  #85  
Gammal 2009-03-01, 20:25
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Euron

bedrövligt! euron alltså! gav också runt 9.50 i höstas...snart 2.50 dyrare, otroligt!
Svara med citat
  #86  
Gammal 2009-03-02, 10:20
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Euron

Ja, den närmar sig en kurs på 12.
Just nu står den i 11,74.

Men dollarn rusar ännu mera.
Den är nu uppe i 9,28
55 % dyrare sedan i augusti !!!!
Svara med citat
  #87  
Gammal 2009-03-02, 16:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Euron

JA Du Peter, vi får väl se vem som har rätt till sommaren
Lissi - som åker till Grekland ändå oavsett eurokurs!
Svara med citat
  #88  
Gammal 2009-03-03, 07:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Euron

En annan aspekt över den nu rekorddyra euron är denna. Vi brukar i regel växla ett antal mindre belopp flera gånger under vinter och vår, har ej råd att växla hela det tänkta reskassebeloppet en enda gång. Kan låta som en underlig planering men så har vi det. Ska man vara iskall och försöka vänta ut om euron kommer att falla tillbaka igen och kanske gå ner kring 10,50 eller däromkring ? Jag menar, snudd på 12 nu, det känns helt fel att sätta igång med växling nu.

En risk är ju att det blir denna nivå på euron som är nu, kanske glömma att den ens går ner under 11 ?



Hasse
Svara med citat
  #89  
Gammal 2009-03-03, 10:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Euron

Vi pensionärer märker ju skillnaden tydligt. Jag har konto i Sverige och hämtar ut euro i ATM.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2009-03-06, 11:47
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Euron

Dagens kurs: 11,83

(26 % upp sedan i aug)
Svara med citat
  #91  
Gammal 2009-03-07, 19:23
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Här är en mycket intressant artikel för de som är intresserade och orkar läsa hela...: http://www.e24.se/samhallsekonomi/artikel_1139495.e24

Tro inte att problemen är över... Det kommer att ta tid. Dessutom har vi nationella problem som tex SAAB och Volvo att brottas med.

Fast jag är lite besviken! Jag trodde i någon form av missriktad skadeglädje att €n skulle gå igenom 12-taket denna vecka... Men det klarade sig. 11.86 var väl det högsta i veckan?

Och nu kostar 1 $ nästan lika mycket som €n för 5 månader sedan! Är det inte underbart att vi har sådan kontoll över vår valuta? Jag tycker det är väldigt tyst från den sidan som inte ville ha Euro....
Svara med citat
  #92  
Gammal 2009-03-07, 21:23
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Majoriteten av svenska folket menar du? Det finns väl inte så stor anledning för oss att yppa oss eftersom vi fick vår vilja fram... Å andra sidan kan man ju då säga att det har varit ännu tystare från Ja-sidan under betydligt längre tid än vad folks panik varat den här gången. Inte ett ljud under sex års tid förrän nu, (vad är det, senaste två månaderna?) när man sticker ut huvet och säger "vad var det vi sa?". Sorry, det tåget har redan gått...

Att det är global finanskris går knappast skylla resultatet i folkomröstningen på. Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte. Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU.
Volvo och SAAB´s problem är ju inte svenska i botten, även om det nu läggs över på oss. Men att ta upp dem i en diskussion kring valutans eventuella vara eller ickevara är att blanda ihop äpplen och päron.

Det finns ju länder med betydligt mer djupgående ekonomiska problem än Sverige, som är medlemmar i EMU. Italiens ekonomi har väl varit nära kollaps gud-vet-hur-många gånger. Spanien totalhavererar efter flera års positiv utveckling. Hur det ser ut längre österut har jag tyvärr sämre koll på, men att Tyskland och Frankrike står inför betydande svårigheter råder det ju inga tvivel om.

Så nej, den gubben går inte. Att spela på dyrare greklandsresor vinner åtminstone inte över mig till ja-sidan.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2009-03-08, 10:25
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU.
Vad av den hittillsvarande kloka politiken hade varit omöjlig eller åtminstone svår att genomföra vid ett EMU-medlemsskap?

Det måste vara en paradox, eller möjligen ironiskt, att Sverige, som (hittills har) har stabila statsfinanser, har en valuta som åker ner i källaren... Kan det beror på att små valutor tar stryk i orostider?

Men den första frågan är den mest intressanta...
Vänliga hälsningar

/lemon
Svara med citat
  #94  
Gammal 2009-03-09, 08:48
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

En fristående Riksbank med inflationsmål för ögonen for one thing. Det kan man inte precis säga om exempelvis Italien...

Det handlar nog inte så mycket om att små valutor tar stryk i orostider som att man klamrar sig fast vid stora. Orsak och verkan. Följden blir ju att skvalpvalutor tar stryk, men den VERKLIGA paradoxen måste väl ändå bestå i att landet med Problemen - US of A - har en valuta som stärks?
Svara med citat
  #95  
Gammal 2009-03-12, 01:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
...när man sticker ut huvet och säger "vad var det vi sa?". Sorry, det tåget har redan gått...
Ja. Det tåget gick tyvärr... I alla fall om vi vill ansluta oss på vettiga villkor och vettig kurs. Det bara tog ett antal år innan det visade sig att vi hade rätt!

Citat:
Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte.
Håller helt med.

Citat:
Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten
Håller fortfarande helt med! Problemet är att det märks inte när vi skvalpar omkring i utkanten av de stora valutorna! Då tar vi stryk!

Citat:
Volvo och SAAB´s problem är ju inte svenska i botten, även om det nu läggs över på oss. Men att ta upp dem i en diskussion kring valutans eventuella vara eller ickevara är att blanda ihop äpplen och päron.
Då missuppfattade du vad jag menade. Jag skrev "dessutom". Om du inte läste artikeln så handlade den om de externa problemen som även påverkar Sverige. Med Volvo Och SAAB menade jag de nationella problemen. Jag var kanske lite för kortfattad där...

Samtidigt är det så att om de bägge skulle gå i konkurs kan det påverka vår nationella ekonomi så svårt att det kan påverka valutakursen i värsta fall!

Men jag hoppas verkligen att de klarar sig. Inte bara för ekonomins och valutans skull, utan för att bägge gör väldigt bra bilar! Tyvärr så är det ju just nu som att spela "Svarte Petter"... Vem ska sitta kvar med kortet som gör att man förlorar? Och Sverige och Svenska staten (folket) verkar vara rätt bra kandidater tyvärr. Ägarna i USA verkar spela ett riktigt fult spel...

Citat:
Italiens ekonomi har väl varit nära kollaps gud-vet-hur-många gånger. Spanien totalhavererar efter flera års positiv utveckling.
På tal om Äpplen och Päron ja... Kan du redogöra för hur Italiens och Spaniens Riksbank har agerat jämfört med vår? Jag är inte kompetent att göra det. Att jämföra andra länders agerande med Sveriges anser jag vara tämligen futilt eftersom varje land är unikt.

Sverige anses för att vara en av väldens mest stabila demokratier. Något man inte kan säga vare sig om Italien eller Spanien även om de är demokratier idag. Även en marginellt orolig politisk situation i vilket land som helst påverkar valutan. Så att jämföra dessa länders ekonomi med Sveriges är totalt meningslöst!!! Och hur jämför man den nationella infrastrukturen med industri och utveckling mellan dessa länder? Jag orkar inte utveckla det.....

Citat:
Att spela på dyrare greklandsresor vinner åtminstone inte över mig till ja-sidan.
Om jag säger att du troligtvis hade haft minst 10 % mer i plånboken netto varje månad idag, efter att du betalat dina räkningar och levnadsomkostnader, plus att dina resor till Grekland hade varit billigare. Hade det fått dig att omvärdera ditt tidigare val? För det är ungefär så det sett ut om vi antagit EUROn från början!

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
En fristående Riksbank med inflationsmål för ögonen for one thing. Det kan man inte precis säga om exempelvis Italien...
Det enda du säger är att Italens Riksbank inte varit lika skickliga som den Svenska! En intressant observation men totalt irrelevant! Även de länders Riksbanker som är anslutna till EUROn har styrmedel för att kontrollera inflationen. Att Italiens Riksbank inte har varit lika duktiga som Sveriges har inget med saken att göra.

Citat:
...men den VERKLIGA paradoxen måste väl ändå bestå i att landet med Problemen - US of A - har en valuta som stärks?
Nu får du faktiskt ta och läsa på lite... Dollarn har tappat mycket i värde mot alla stora valutor. En period låg den ner över 35 % mot Yenen tex... Japan kunde nästan köpt USA genom att växla tillbaka alla sina tillgångar i landet... Fast den har gått upp lite den sista tiden igen. Dollarn har tappat mot EUROn också. Osv...

Men du får gärna motbevisa mig genom att tala om vilka stora valutor som Dollarn stärks mot det sista halvåret/året! Du behöver bara tala om vilken valuta det gäller så kollar jag den själv. Jag ser fram mot ditt svar!!!

Anledningen till att vår Dollarkurs är så dålig nu beror på att den Svenska Kronan har tappat ännu mer i värde! Trots våra goda statsfinanser, vårt stabila statsskick och vårt utvecklade samhälle! Det är ingen som bryr sig om detta lilla både geografiska och ekonomiska "putte-land". Vi kan skrika oss hesa om våra goda statsfinanser osv. Det är ingen som bryr sig när det råder storm på den internationella finansmarknaden!!! Där är Sverige en liten fjärt! (Ursäkta ) Men så är det! Hade vi varit under EUROns "paraply" hade saker varit annorlunda. Så är det också...

Som jag sagt förut så tycker inte ens jag att allt med EU är bra. För mig så handlar det om en våg där fördelarna väger mer än nackdelarna. Tyvärr så upplever jag det som att de som är negativa inte vill se det som faktiskt är positivt. Man vill bara se det negativa. Och det tycker jag är synd.

Men EURO-kursen har förbättrats de sista dagarna! Det finns vissa svaga positiva signaler från det stora landet i väster och kanske har vi nu sett toppen av eländet. Har vi tur så fortsätter kursen nedåt så sakta så den hamnar nedåt 10.50 till sommaren som jag trodde för någon vecka sedan. Jag är lite optimistisk där...

Om inte annat för att Lissi ska kunna räkna reskassan ner mot 10 SEK i stället för 15...
Svara med citat
  #96  
Gammal 2009-03-12, 09:19
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Jösses! Det var några år sen jag satt och skrev inlägg av den där magnituden på forum mitt i nätterna.
Kortfattat - vad jag menar med mina jämförelser mot ex Spanien och Italien är att vår riksbank har betydligt friare händer att bekämpa inflationsmålen än vad de har. Att det sedan finns högre kompetens hos den svenska är fullt möjligt, det kan jag inte uttala mig om.
Jag anser bara det populistiskt att trycka på folks utlandsresor, eller som någon sa "nu kostar en öl på Manhattan sjutti spänn!". För mig ligger det betydligt djupare politiska argument i botten än att handla billig öl i Grekland eller platt-tv under tiotusen på MediaMarkt.
Dessutom uppfyller vi väl inte konvergenskriterierna än om jag inte minns fel, med riksbankslagen?

Min jämförelse med dollarn grundade sig helt på en jämförelse med andra svagare valutor, ber om ursäkt om jag var otydlig där. Visst är det märkligt att landet som till stor del orsakar problemen kan stå kvar med en valuta som stärks gentemot övriga världen, bortsett då från euro och yen?
Svara med citat
  #97  
Gammal 2009-03-12, 10:32
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 240
Standard Sv: Euron

Men herregud, Peter! Faktum är att dollarn har STÄRKTS mot euron det senaste halvåret/året! Förhållandet dem emellan låg förra våren/sommaren tämligen stabilt på 1:1.5, dvs för en euro fick du en och en halv dollar. Nu får du bara 1.25-1.30. Det är alltså inte bara kronan som tappat mot dollarn sen sensommaren förra året, utan faktiskt de flesta valutor, precis som HenricG skrev i sitt tidiage inläg
Vidare, för typ femtielfte gången, det finns alltså annat än själva valutakursen att beakta. Sverige har alltsedan folkomröstningen 2003 haft högre tillväxt, lägre ränta, lägre inflation och lägre arbetslöshet än euroområdet (enstaka länder har ibland legat bättre till än oss, men generellt sett har vi legat bättre till vad gäller dessa variabler). Tycker såna grejer är viktigare än priset för en pilsner på en taverna på Amorgos.
/Thomas
Svara med citat
  #98  
Gammal 2009-03-12, 10:44
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Euron

Där ser man, till och med så pass alltså. Då "vilar jag min väska" som det heter i amerikanska rättegångsfilmer.
Svara med citat
  #99  
Gammal 2009-03-13, 10:41
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Euron

Thomas! Självklart är det positivt att Sverige under flera år haft en god utveckling på många områden, bortsett från kronans värde relativt €.
Men, min poäng är att det gått att bedriva samma politik på samma sätt och samtidigt kunna dra nytta av fördelarna med EMU och då kunna behålla vår köpkraft relativt andra länder. Dessutom skulle transaktionskostnaderna minska och osäkerheten reduceras för handeln över gränserna.

Och Henric: ECB är såvitt jag självständig och har som mål att hålla stabila priser på samma sätt som vår riksbank. Eller har jag missat något?

Vi lär dock knappast kunna övertyga varandra om att byta ståndpunkt, men diskussioner med människor som företräder andra ståndpunkter är mer intressanta än de tillfällen då alla håller med...

Sen kan man ju fundera på om vi ska fortsätta diskussionen på just detta forum...
/lemon
Svara med citat
  #100  
Gammal 2009-03-13, 11:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Euron

Ni ska givetvis sitta runt ett kafeneionbord i Grekland, rätta stället för intensiva diskussioner. Tre personer, fyra åsikter...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT