Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-05-11, 10:28
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, den får du inte missa. Lagom långt och väldigt vackert. Så här stolt och glad kan man va, när man är fyra år och går denna vandring



/Netwolf
Så søt og flink
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-05-11, 10:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack Thira, här är underbart och det bästa av allt jag har så mycket kvar att få uppleva... flera vandringar har jag redan gjort.. MEN.. det finns så många kvar.. tex tänkte jag gå Faros -Kastro och imorgon Apollonia - Vathy och sen ta bussen hem... Ska ju vara en väldigt fin vandring, så mycket grönska och blommor längs vandringslederna otroligt vackert!

Ska lägga in lite mer bilder senare och visa!..
Herlig at du trives så godt, Sunny
- det hadde jeg trodd du ville gjøre og, det går vel ikke an å ikke like Sifnos

Jeg/vi har besøkt Sifnos tre ganger, 1997, 2000 og i 2006, og det er på tide å reise dit igjen s n a r t kjenner jeg
- men det får ikke blitt dette året, det er allerede "fullbooket med andre lengseler"

Ha det fortsatt kjempebra
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-05-11, 10:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, den får du inte missa. Lagom långt och väldigt vackert. Så här stolt och glad kan man va, när man är fyra år och går denna vandring
Det syns att det är en rutinerad Greklandsvandrare! ❤️ Vandringen till dockskåpsklostret är nog perfekt för en fyraåring, och för Sunny blir det en fin promenad. Missa inte dopfunten, Sunny, där ligger den grekiska valutareserven

Förresten Sunny, känner du till den här sajten? http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=gr

Ovärderlig för vindprognoser. Du kan ställa in dag och tid och då ser du t ex att det kommer att blåsa mer imorgon än på onsdag. Kan vara bra när du planerar dina vandringar (och om du ska till Cheronissos och Panagia Poulati, båda ställena är vidunderliga när det är stilla men inte alls lika märkvärdiga när det blåser).
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-05-11, 14:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg

Nu var jag duktig och la in en bild med mobilen.. funkar dåligt med wifi surfplattan.
Hur gör du då? Jag lyckas inte lägga in en bild på Kalimera från mobilen...D. Är nu i Thessaloniki och lägger gärna in bilder direkt.

Lissi
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-05-11, 20:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur gör du då? Jag lyckas inte lägga in en bild på Kalimera från mobilen...D. Är nu i Thessaloniki och lägger gärna in bilder direkt.

Lissi
Lissi vad jag menade var att jag först laddar ner bilder i album på min profilsida på Kalimera, sen kopierar jag länken till bilden som jag sen infogar i mitt inlägg... detta kunde jag göra med mobilen igår, men det funkar inte med surfplattan av någon konstig anledning, fortfarande väldigt svag wifi på hotellet då jag använder en tillfällig uppkoppling från ett annat hotell.

Ha, det gott ni båda i Thessaloniki!..
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-05-11, 20:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, den får du inte missa. Lagom långt och väldigt vackert. Så här stolt och glad kan man va, när man är fyra år och går denna vandring



/Netwolf
Förstår hon var GLAD.. vilken underbart fin flicka!..
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-05-11, 21:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Måndag 11 maj

Idag vaknade jag tidigt runt 7.30(vilket är tidigt för mig).. ...skulle ju iväg och vandra och bra att starta och komma iväg innan det blir allt för hett!

Idag var vinden något svagare än igår, så det stämde med den infon jag fick igår, toppen!
Perfekt vandringsväder, en vind som svalkar gör en vandring mycket lättare!

Ryggan packad och klar och jag full av energi efter en god frukost, kom iväg strax före 9.30 något senare än vad jag hade tänkt, men hade beräknat att vandringen till VATHY skulle ta cirka 3 timmar och då hinner jag i vilket fall som helst med bussen som går 16.25.

Gick backen upp från mitt hotell till Katavati och igenom byn och kom strax efter 10 minuter ut på vandringsleden som även går till Profitis Elias m.m..

Fantastiskt fin led att gå, bra markerad (ska visa senare på bild hur markeringarna ser ut), inte mycket uppför, naturen runt omkring helt underbar, grönt o mycket blommor, lugnt och stilla inte en människa mötte jag.. det enda som ibland hördes var bjällror från getter.

Sen när jag kom upp så högt i bergen och kunde se havet det var helt otroligt fint, sen gick det nerför en bra bit och nu förstod jag att jag snart börjar närma mig Vahty..Tog ingen fikapaus var ivrig och nyfiken ville komma fram så fort som möjligt..stannade bara för att inta vätska vid en vattenkälla...det bergsvattnet smakade gudomligt gott, hade jag vetat det hade jag inte behövt ta med något vatten.

Tillslut kom jag fram så jag kunde se Vahty-bukten.. OJOJ.. Sååå..Vackert!
Det blev många foton.. som jag tänker visa imorgon då jag får ta mig ner till en taverna med bra internetanslutning, väldigt svag wifi här, det går inte att ladda upp bilder, skittrist!

Vandringen tog mig från mitt hotell och ner till Vahty exakt 2 tim 45 min, bra jobbat eller?..

Väl där nere slog jag mig ner vid en taverna som låg så nära havet att man nästan kunde doppa fötterna i samtidigt som man åt, härligt!
Där var så mysigt, men mer än en vecka skulle jag nog inte klara att bo där utan att få lappsjuka.. ..

Wifi finns inte i Vahty, det kostar för mycket menade en jag pratade med på tavernan, så det blir att enbart njuta av den underbara miljön menade hon, vilket jag gjorde med råge!

Det var en del turister där men inte särskilt många, såg bara en som badade.. frågade hur många grader det var i havet.. under 18 gr fick jag veta.. efter en kall vinter och vår så kan man förstå det, kände inte för att bada.. vinden är kylig och nu har det åter igen börjat storma!

Flera timmar senare tog jag bussen hem till Apollonia vilken kom punktligt 16.25, en biljett kostar 1 euro och 60 cent, billigt och bra!
Härlig utsikt under resan tillbaka, Sifnos är en vacker ö.

Nu ska jag snart natta mig efter en lång dag med många nya upplevelser gör tröttheten sig påmind..lite värk i benen med..

Imorgon kommer ALLA fina bilder, jag lovar!

Sunny, direkt från fina Sifnos.

PS.Inkfish tack för länken, ska kolla på den.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-05-12, 08:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tillslut kom jag fram så jag kunde se Vahty-bukten.. OJOJ.. Sååå..Vackert!
Visst är det vackert. En av mina favoritvyer i Grekland!

Synd att du har så dålig tillgång till WiFi. Men vi har tålamod.

Grattis till en lyckad vandring!
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-05-12, 09:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Det låter som en jättefin vandring, den vill jag göra nästa gång!

Vägen ner mot Vathy är mycket riktigt fantastisk med alla tusentals olivträd. Ingen slump att den flotta resorten där nere heter Elies.

Men om du skulle bli lappsjuk i Vathy, vänta då tills du kommer till Faros.. Jag blev inte lappsjuk en sekund i Vathy (och inte i Faros heller). Jag hade moppe nästan hela tiden så jag var iväg någonstans nästan varje dag, och sedan var det lika underbart varje eftermiddag att komma "hem" till Vathy igen. Orten där jag bor är ju bara basen, jag är inte där hela dagarna. Det viktigaste för mig är att ha kontakt med havet, det gör något magiskt med mig. Och i Vathy har man verkligen det. <3 Dock kommer jag nog inte att bo där igen, inte för att jag inte trivs där, utan för att jag är helt galet fast i Faros.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-05-12, 10:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 731
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men om du skulle bli lappsjuk i Vathy, vänta då tills du kommer till Faros.. Jag blev inte lappsjuk en sekund i Vathy (och inte i Faros heller
Faros. Det är stället att ta det lugnt på. Kommer ihåg vår vecka på Aperanto. Var morgon tog jag på mig badbyxor o flipflop, samt 1 € i handen. Släntrade över stranden och köpte bröd i affären. Växeln i brödpåsen. På vägen tillbaka, slängde jag mig i havet. Lika underbart varje dag!

/Netwolf
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-05-12, 10:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 947
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Låter som du skulle trivas riktigt bra. Själv skulle jag säkert trivas vid tavernan i Vathy. Gillar tavernor vid vattnet.

Skall bli roligt att kolla bilderna sen, tekniken funkar inte alltid, men det är ju förståeligt.

/ Anne
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-05-12, 10:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Faros. Det är stället att ta det lugnt på. Kommer ihåg vår vecka på Aperanto. Var morgon tog jag på mig badbyxor o flipflop, samt 1 € i handen. Släntrade över stranden och köpte bröd i affären. Växeln i brödpåsen. På vägen tillbaka, slängde jag mig i havet. Lika underbart varje dag!

/Netwolf
Faros i ett (pistage)nötskal. Jag bor också på Aperanto där. Min morgonrutin nu senast var att vakna vid 8, göra en termosmugg kaffe, ta en sarong över baddräkten och gå ner viken bortom Aperanto för ett morgondopp. Vid den tiden brukade också getterna dra sig upp över berget från viken, ovanligt många av dem hade klockor runt halsen så det var det enda ljud man hörde. Svårslagen start på dagen.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-05-12, 10:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Låter som du skulle trivas riktigt bra. Själv skulle jag säkert trivas vid tavernan i Vathy. Gillar tavernor vid vattnet.
Tavernorna, faktiskt. Nästan alla tavernor i Vathy ligger vid vattnet. Det är Shirley Valentine Bay
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-05-12, 11:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Tisdag 12 maj

Kylig morgon med kraftig blåst och regn, idag får det bli en "slappadag "...ska till en taverna senare och försöka lägga in lite bilder här!
Tur att jag redan gått flera vandringar utifall vädret framöver kommer att vara lite mer ostadigt.

Netwolf och Ink..visst är det mysigt med små byar som Vathy och Faros när det är varmt och skönt och det lockar till bad, men att bo där nu när det är kyligt och blåsigt.. NEJ TACK!!

Jag har havsutsikt från mitt hotell här också även om det är en bit att gå för att ta ett morgondopp.. ..

Om vädret stabiliserar sig skulle jag kunna tänka mig att flytta till tex Faros och bo där en vecka, för att enklare kunna ta mig ett dopp!..
Eller så drar jag till en annan ö...

Återkommer senare idag med förhoppningsvis bilder också... ..

Sunny, direkt från Apollonia.

Wow..jag lyckades att ladda upp en bild från hotellet, fast det tog väl sisådär 10 minuter...

Så här har ni Vathy - bukten.....

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-05-12 klockan 11:40. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-05-12, 15:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Vandringen till Vahty från Katavati 11 maj

Först vill jag visa hur bra markeringarna är på lederna, väldigt välordnat...






Sen följer bilder från vandringen till Vahty som alltså tog 2 tim.45 min., den vackraste vandringen jag gjort.. titta och njut..




























Tillslut bilder från där jag bor.. Marana guesthouse.. kolla vilken utsikt från min balkong..








Det kommer fler bilder en annan dag... sitter just nu på mysiga café och cocktailbaren Veranda i Apollonia med bra uppkoppling.. ..

Sunny, som mår gott på Sifnos.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-05-12, 15:46
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 881
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Åh så fina bilder och man får ju en sådan längtan så det är bara inte klokt
Du får njuta för oss andra också

//maji med precis 2 veckor kvar till Grekland
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-05-12, 16:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Härliga bilder!

Lissi
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-05-12, 17:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 947
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Man förstår ju att du njuter, fina vyer och bilder! Tack!

/ Anne
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-05-12, 18:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 391
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Sunny, som mår gott på Sifnos.
Det förstår jag!

Underbara bilder. Tack!

Kul att se Vathy från ett håll jag inte sett förut, och så härligt med alla blommor, det har jag heller aldrig sett på Sifnos.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-05-12, 19:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus - Sifnos

Så roligt att ni gillar mina bilder, tack för det! 😀

Ska försöka mig på vandringen till Ag.Sostis en dag när vädret är bättre,ska visst vara en fantastisk plats enligt en jag pratade med på en taverna.
Det finns så många fina vandringar kvar att göra, underbart!

Inkfish, jag såg ALLA katterna vid Apollo biluthyrningen..skulle ha fotat men damen matade dem så jag kunde inte med att göra det, kanske nästa gång.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT