Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2015-10-01, 17:52
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Stort GRATTIS på födelsedagen Lissi!

Abi
Svara med citat
  #42  
Gammal 2015-10-01, 23:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Tack för födelsedagshälsningar jag fått i min tråd här och i PM.

Egentligen vill man ju inte fira att man blir äldre, men samtidigt är man ju glad att FÅ bli det. Att fira i denna mysiga stad var ett bra beslut. Dagen till ära sol och 27 grader i solen.
Dagen har varit så mysig...Efter frukosten gick vi ut och travade runt i Ierapetra, en stad vi verkligen gillar. SÅ vän liga människor, så god mat och jag får Tinosvibbar av trivsel hela tiden.
Claes och jag gick runt länge och såg fiskehamnen, borgen, gamla staden och t o m " Napoleons house" Ett helt igenbommat hus....utan någon info alls mer än en skylt med hans namn. ( Google meddelade att där bodde Napoleon en natt 1798 Jaha.....)

Vi gick sen till ett cafe för en cafe freddo och satt och pratade när ett par kom förbi och sa: " svenskar?" Det var YlvaA och Jannis! Jättetrevligt! Ett mycket trevligt möte med lång pratstund och i morgon kör vi förbi Koutsounara och hälsar på på väg " hem..."
Efter siesta gick vi ut på en ouzeria innan middagen för en ouzo och då kom tre tallrikar med tilltugg också så vi fick vänta med middagen flera timmar...5 euro kostade ouzon för två.

Vi åt alltså en sen middag på Gorgona, vid strandpromenaden...och en stor ouzo kom kyparen med samtidigt med menyn.Så beställde vi maten och då kom en greksallad på huset...Så fick jag min fisk och Claes sin kötträtt. Vin av husets och en flaska vatten .Innan vi hunnit be om notan kom ett fat med druvor, melon och päron i skivor...och notan slutade på 21 euro!!! Här är det lätt att ge dricks!
Nu ser vi fram emot nya intryck i morgon på sydostligaste delen av Kreta.

Kalinichta!

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2015-10-02, 08:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Dagen har varit så mysig...Efter frukosten gick vi ut och travade runt i Ierapetra, en stad vi verkligen gillar. SÅ vän liga människor, så god mat och jag får Tinosvibbar av trivsel hela tiden.
Bättre betyg kan du knappast ge. Kul att ni trivs så bra, och att födelsedagen blev en dag att minnas. Ser fram emot resten av resan. Njut!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2015-10-02, 08:46
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 778
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Grattis i efterskott!
//
KR
Svara med citat
  #45  
Gammal 2015-10-02, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 965
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Grattis i efterskott från mig också! Förstår att ni trivs.

/ Anne
Svara med citat
  #46  
Gammal 2015-10-02, 16:57
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Hej och ett stont GRATTIS,om än något försenat,på din födelsedag🍰🌺🍷
Monica
Svara med citat
  #47  
Gammal 2015-10-02, 22:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Även tredje dagen av vår minisemester i semestern blev lyckad! SÅ KLART, vi är ju på Kreta, där inget blir fel...
I morse lämnade vi Ierapetra vid kl 10 för att ta oss till Koutsounara, där Yannis och Ylva skulle bjuda på förmiddagsfika i deras hus. Vi hade fått en karta och vi hittade dit utan några större problem. Så mysigt de bor och så trevligt vi hade! Claes hjälpte Ylva med datorteknik och Yannis och jag ritade in dagens rutt på östra Kreta på kartan. Åh så jag beundrar människor som förverkligar sina drömmar om Grekland! Tyvärr kommer jag själv inte att kunna göra det.
Efter den trevliga dryga timmen i Koutsonaria åkte vi vidare, via Makrigialos, ( så trist det såg ut), Goudouras, till Xerokambos där vi åt lunch på ett underbart ställe som precis hade strömavbrott.Vi kuinde bara få mat som kunde lagas på gasspis...Vi blev garanterat mätta på ljuvlig grönsaksgryta och omelett med ost och potatis och stor tomatsallad. Det låter enkelt att säga vart man åkt, men jisses vilka serpentinvägar det var och vilken gudomligt vacker väg över bergen. Claes höll på att bli tokig på mig , som beordrade fotostopp hela tiden!
Från Xerokambos tog vi oss via Zakros till Palekastro och på vägen åkte vi förbi många byar som Gud verkar ha glömt Så småningom kom vi till Sitia på nordkusten och DIT vill jag igen, helt klart. Nu rann tiden iväg så det blev bara en tmmes stopp med hamnpromenad och glasstopp.
Tiden blev knapp så vi körde sedan den fina norra vägen via Ag. Nikolaos och Irakleio tillbaks till Rethymno och när vi kom hem 10 tim efter start och 30 mils körning var vi mer än nöjda. Kvällen avslutades på To Pareaki med så god mat, bla calamares....doggybag till katterna på väg hem....
Sammanfattning: Ierapetra, ska av mig få en egen resa och då ska jag bo på Popys och jag ska vandra. Ia har ju vandringar där. ....Ierapetra är en så mysig stad!!!!!
Östra Kreta gav mersmak och har fler platser vi vill se.
Efter 9 resor till västra Kreta så kommer östra i alla fall att få minst en lång resa...det är den delen värd !
Dessa tre dagar har gett så många intryck och dag ett körde vi 25 mil. Dag 2 stod bilen still och idag blev det 30 mil. I morgon gör vi inte många kno
Kalinichta!

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2015-10-02 klockan 23:07.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2015-10-03, 05:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 773
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Så härligt att ni blev nöjda med "minisemestern"
Birgitta.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2015-10-03, 05:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Det är lätt att föreställa sig hur fint ni har det.
Visst blir man full av beundran för alla de som vågat uppfylla sin dröm om att stanna i Grekland på heltid.
Önskar jag är lika modig sedan när tonåringarna vuxit upp. Vi får se.
Grattis i efterskott Lissi.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2015-10-03, 07:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Kalimera Lissi och Claes. Så bra att dagen blev bra och att östra Kreta visade upp sig med sol, fläktande vind, vackra vyer och svindlande vägar på er snabbtur. Vår by heter Koutsounari, men kommer man vägen från Agios Joannis (från norr), står det Koutsounara (hängränna) på vägskylten. Hade ni gjort en tur upp dit innan ni hittade vårt hus?
Jag förstår att det blev många fotostopp. Jag förstår att du gillade Sitia, det gör vi också förutom alla småbyar, som ni snabbt passerade.
Önskar er en fortsatt god semester!
/ Jannis
Svara med citat
  #51  
Gammal 2015-10-03, 07:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Tack Thira och alla andra för gratulationer!

En liten rättelse....Jannis och Ylva ska det vara, som vi hälsade på! Inget annat. Nu blir det ju ännu roligare när man läser månadsrapporten, då vi sett deras by, som låg så fint. Perfekt avstånd från Ierapetra.
En sak till....Vägarna var jättefina hela tiden och många verkade nyasfalterade. Dock hade jag önskat fler vägräcken på serpentinvägarna i bergen
Av de byar vi såg denna gång på vår resa gillade jag nog Anougia allra bäst, tätt följt av Archanes. Xerokambos skulle jag gärna stannat en stund till i efter lunchen. Tyvärr medgav inte tiden att köra ner från Zakros till Kato Zakros. Dit får bli en annan gång.
Sitia blev jag nyfiken på.Tillräcklgt stort för mig i alla fall och det lilla jag såg gillade jag!
Vi tog oss inte tid för bad igår ,men det finns många fina stränder efter kusten österut.

Ierapetra var ännu mysigare än jag trodde!! Det var en varm och mysig stämning och vi förstår mycket väl att Jannis och Ylva valt att bo just där de bor.
Idag verkar det bli mulet här på norra sidan. Vädret är helt klart soligare på södra....men det är härligare att strosa i stan i mulet väder!
Nu har vi bara 6 dagar kvar..tiden går fort, fast det känns ändå som vi varit här länge! Vi får en extra dag då vi har sent kvällsflyg hem..
Så har jag redan fått två jobbokningar när jag kommer hem Bra tillskott till nästa resa!

Trevlig lördag!
Lissi
Svara med citat
  #52  
Gammal 2015-10-03, 19:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Som alltid efter ca10 dagar infaller för oss en slags trötthet, då vi tar en hemmakväll med mat på terass/ balkong. Så var det ikväll.
Efter att ha gått nästan 11 km totalt in i Rethymnos hamn, gränder och även utanför stan och tillbaks, med fina intryck och lunch på Stellas Kitchen och antikfynd i en antikhandel för Claes och CDinköp av mig( Manos Hadjidakis), så har vi, efter att ha kommit hem vid halv femtiden, blivit sittande på balkongen med plockmat , yatzispel och korsord....och lite surfande förstås.
Det har varit halvmulet hela dagen med kraftiga vindar och röd flagg. Havets dån är underbart att lyssna på. Våra nya svenska rumsgrannar drog på egen radio med dansbandsmusik på hög volym, som helt överröstade allt annat inklusive havsmusiken och när jag vänligt bad dem dra ner eller lyssna inomhus så var det inte populärt... Fast jag tycker att man har rätt att kräva hyfsad hänsyn så känner man sig gnällig. Men, nu ÄR jag ju tant, så det bjuder jag på!.
Jag har ju,efter 6 resor till Chaniaområdet och två resor tidigare hit till Rethymno varit helt övertygad om att jag gillar Chania bättre än Rethymno, men nu, tredje gången här så måste jag erkänna att Rethymno växer...här finns så mycket mer än gamla stan..precis som överallt, men människor är så vänliga och det är lätt att hitta och allt är nära...Nu i slutet av säsongen är det riktigt trevligt ...att sen hotellet är jättebra gör ju inte saken sämre, men nästa kretaresa kommer att gå direkt till Ierapetra....

Lissi
Svara med citat
  #53  
Gammal 2015-10-03, 19:54
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Våra nya svenska rumsgrannar drog på egen radio med dansbandsmusik på hög volym, som helt överröstade allt annat inklusive havsmusiken och när jag vänligt bad dem dra ner eller lyssna inomhus så var det inte populärt... Fast jag tycker att man har rätt att kräva hyfsad hänsyn så känner man sig gnällig. Men, nu ÄR jag ju tant, så det bjuder jag på!.


Är du tant.....? Det kan man inte tro !

Att kräva "hyfs & hänsyn " är inte åldersreleterat ! Jag är lika "gnällig" när dyligt inträffar !

/ Tom
Svara med citat
  #54  
Gammal 2015-10-04, 14:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Av de byar vi såg denna gång på vår resa gillade jag nog Anougia allra bäst, tätt följt av Archanes.
Samma här.

Njut nu av de sista dagarna!

PS. När åker du nästa gång?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2015-10-04, 14:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Såg att Ni åkte igenom Paleokastro(tror många gör det..bara åker förbi)Vi hyrde rum en natt där..underbar liten ort,,trevligt folk..vi satt på en taverna folk från orten kom in och spelade och sjöng..
Svara med citat
  #56  
Gammal 2015-10-04, 16:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Samma här.

Njut nu av de sista dagarna!

PS. När åker du nästa gång?
Till Kreta? Eller Grekland?
27 okt lyfter planet Kastrup- Aten. 9 nätter på Tinos, sen väntar nog en natt i Kalamata, 5-6 nätter i Kardamili och 5 nätter i Aten.

Lissi
Svara med citat
  #57  
Gammal 2015-10-04, 16:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Såg att Ni åkte igenom Paleokastro(tror många gör det..bara åker förbi)Vi hyrde rum en natt där..underbar liten ort,,trevligt folk..vi satt på en taverna folk från orten kom in och spelade och sjöng..
Vi stannade några timmar där....en mysig by. Vi ville se folkloremuseet men det var stängt.

Lissi
Svara med citat
  #58  
Gammal 2015-10-04, 16:41
Ia Löfquist Ia Löfquist är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2015
Ort: Ierapetra, Kreta
Inlägg: 12
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Kreta är ju en stor ö med många "ansikten", synd att centrala och östra delarna ibland glöms bort av skandinaver. Välkomna tillbaka till Ierapetra, Libyska havets brud! Visst är det en fin stad i vacker omgivning och jag kan intyga att den är väldigt bra att bo i. Och välkommen på vandring!!
Svara med citat
  #59  
Gammal 2015-10-04, 16:47
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Ia! Jag komer till Ierapetra garanterat, på ensamresa och då långhyr jag på Popys och ser fram emot flera vandringar med Dig. Vet att Ylva skulle vandra. Idag?

Lissi
Svara med citat
  #60  
Gammal 2015-10-04, 21:45
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Hej Lissi, Vandrade "Krossa Kreta" med Ia i går. Vi, tre damer i de grå hårens år, hade en jättefin dag med lagom moln och lite svalkande vindar. Inga större svårigheter att komma ur sängen i morse heller./Ylva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT