![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På förmiddagen var det så här fint på Makris gialos
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Lite svårt att jämföra Mounda beach (som eg är 2st stränder, Kaminia beach och Potomakia beach även om De flesta kallar hela beachen för Kaminia.) med Lourdas. På Lourdas är det mer folk på och grus/sten blandat med sand. Mounda beach är ju till stora delar helt öde och utan faciliteter. På vissa delar finns det en del solstolar. Sanden är jättefin och botten likaså. Hela den låååånga stranden är helt perfekt för småbarn då jag nog inte badat på en mer långgrund strand än denna på Kefalonia ![]() Här är några bilder från Mounda beach: //C@nny |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Det fanns ju en mer primitiv dusch på stranden också, det dög, den med. Brevid "finduschen" fanns en strantaverna, (10 meter från stranden) mor jobbade i köket och barnen serverade. Öl i kran, hemgjorda pommes (mamma gjorde dem medans man väntade), sallad, en vidunderlig utsikt med Zante skymtande långt borta, mad mer behövs? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Stranden i Lourdata Får jag också göra lite "reklam" för ett ställe som vi föll för, det var Katelios. Mysigt litet ställe med en del tavernor att välja mellan vid den lilla bystranden (och några få gratis solsängar till deras gäster). Mycket lågt och lugnt vatten, barnvänligt, om barnen vill bada medan föräldrarna vill dra ut på lunchen. Annars rekommenderar jag att svänga till vänster när man kommer ut till Katelios och följa kusten 100 meter eller så, där var extra fint att bada, endast få solsängar, jättefin sandstrand (inte för stort) och fint vatten. ![]() Den lilla byn Katelios med ett bra urval av tavernor på bystranden längst bort i bilden, och den fina sandstranden som man kommer till när man svänger mot vänster i byn, i förgrunden Senast redigerad av Marianne den 2010-08-03 klockan 12:40. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Marianne för det tipset! Lourdata var helt i min smak, lugnt och stilla. Och när man stod i vattnet och såg upp mot bergen - det kändes som om man var i Schweiz! Grönt och lummigt, jag som är van vid karga öar, det kändes så annorlunda.
|
|
|||
|
|||
![]()
Katelios och Mounda, är det samma ställe? Vad jag kan få ut av lite googlande så ser det ut att vara samma lika.
Gita-> "Öl i kran, hemgjorda pommes (mamma gjorde dem medans man väntade), sallad, en vidunderlig utsikt med Zante skymtande långt borta, mad mer behövs?" Där fick du mig iallafall, mitt svar är INGENTING ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Mounda ligger en liten bit innan Skala från Lassi-hållet sett. Ni åker mot Ratzalaki och svänger av huvudvägen ner åt höger. Det är en ganska brant väg ner, (men inte alls så som ex.vis Myrthos). Katelios är mer livlig och ligger mer tillgängligt till oxå, än Mounda beach. //C@nny |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Utanför blickfånget (trots att den ligger mittemot Sirtaki mitt i centrum) ligger den kanske godaste restaurangen i Lassi. Den heter Nefeli och drivs av en mycket trevlig ägarinna. Med henne arbetar några mycket trevliga kypare som tillhör hennes familj. Där åt vi tre gånger olika rätter och alla var himmelskt goda. ![]() ![]() ![]() God mat finns även på Sirtaki som ligger mittemot Nefeli restaurangen. Där åt vi mycket god fisk - sea bass men vi var inte bjudna på någon drink. Ägaren på den här restaurangen är en trevlig person men en av kyparna gjorde ett dumt inlägg till oss när vi nämnde om han känner till Kalimera sajten. Efter de fåniga kommentarerna besökte vi inte mer den här restaurangen. Jag undrar om den här kyparen kanske kommer från Albanien eftersom grekerna brukar inte håna sitt eget språk. Vill man besöka en god fiskrestaurang besök Trata restaurangen som ligger i närheten av Nefeli och på samma sidan av vägen i Lassi. Där åt vi en god red snapper och en god dessert. ![]() ![]() Jag kommer att skriva ett resebrev från min vistelse på Kefalonia där jag lägger också matbilder. Ha en trevlig vistelse på Kefalonia! Enigma |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Man blir lite småhungrig när man läser om alla goda matställen i Lassi och Argostoli. Vi har sparat många ställen till nästa besök på Kefalonia, förstår jag. ![]() Hur som helst, Mounda Beach ligger ungefär 10-15 min. närmre Skala än Katelios med bil och Mounda Beach är just en beach, en härligt fin sandstrand. Ligger kanske lite mer "öppet" än Katelios. På Mounda Beach finns endast ett mindre hotell (såg fint ut) där man kan äta i deras restaurang och till och med få använda deras swimmingpool, om man nu gillar det. ![]() Katelios är en liten ort, mycket liten, men det finns fler tavernor och till och med en del rum att hyra (små pensionat). Skulle gärna övernatta där ett par nätter när vi besöker Kefalonia en annan gång, för då VILL vi bil-luffa runt ön! Mounda Beach mot Skala-hållet: ![]() Och här mot Lassi-hållet (det är nog Katelios som skymtas längst ut mitt i bilden) och med poolen som står till förfogande: ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det ser så härligt ut! Paniken börjar krypa innanför skinnet. 1 vecka??? Det verkar som två veckor hade varit för lite
![]() Jag måste iallafall slå på bromsarna och inse att 1 vecka inte ens kommer att räcka till dom stränder som jag vill besöka. Vi vill ju inte tillbringa halva dagarna i bil. Innan vi åker blir det till att skriva ihop en sammanfattning av alla tips på stränder, restauranger och andra kulturella sevärdheter (vilket egentligen är meningslöst när det är 4 viljor). Förresten så läste jag att det finns en nationalpark vid något högt berg, och där ska det finnas vildhästar, sedan andra världskriget. Någon som sett dessa? |
|
||||
|
||||
![]()
Förresten så läste jag att det finns en nationalpark vid något högt berg, och där ska det finnas vildhästar, sedan andra världskriget. Någon som sett dessa?[/quote]
************* Det är Enos nationalpark du menar. Berget heter Mount Enos och högsta toppen Megalos Soros. Det ligger mitt på öns södra del, ung mellan Lourda och Poros. Det lär inte finnas så många hästar kvar i nationalparken. Bara ett 20-tal har jag hört. (Jag har själv inte sett dem). //C@nny |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
PANAKAKIS ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag gjort ett album med några bilder från vår resa. Det fanns så många vackra vyer men favoritmotivet blev ändå på geten som stod i ett träd och åt
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack alla, för alla tips och annat smått och gott!
Imorgon åker vi, så vi den här tiden imorgon vet vi vilken ort vi hamnade i, lika spännande som vanligt! ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Trevlig resa! Du skriver väl och berättar sen?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Trevlig resa, Stomasol. Ta del av vara tips och njut av de bästa platserna på Kefalonia.
//Enigma |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Göran |
![]() |
|
|