Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-01-01, 20:58
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Oj vad jag njöt när jag läste era menuer! Så roligt att få inblick i hur folk firar/inte firar,och vad man tycker är viktigt/mindre viktigt. Det varierar hos oss alla, beroende på livets olika stadier. Personligen tycker jag inte om att fira när man "skall" fira, det skall komma spontant. Tanten tvärtom!

Ändå - vi hade det festligt med Champagne, Svensk hummer och smörgåstårta. Fint, mysigt och gott... och så gick vi ut och skulle titta på raketer... Och träffar på en vän som kommer fram och säger:"Jag har tjocktarmscancer".

Hu - vad man får sig en tankeställare, vad är det som är viktigt? Att leva idag, njuta, stötta varandra och inte oroa sig för allt som KAN komma. Det som kommer, det kommer ändå.

Detta var en avstickare, förlåt... men allt blandas ihop, liv och död, lidande och fest...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-01-01, 21:03
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Livet är ju så..man ska bry sig om varandra...man vet aldrig vad som sker..Kramar till Er alla,
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-01-01, 22:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 731
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Detta var en avstickare, förlåt... men allt blandas ihop, liv och död, lidande och fest...
Ingen fara. Allt kan förändras på ett ögonblick. Det gäller bara att ta vara på livet här och nu och njuta medan det pågår.

/Netwolf
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-01-01, 22:34
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Vi hade blinier med sikrom, smetana och rödlök, kräftstjärtar, kungskrabba och skagenröra. Snaps och vin. Skumppa vid midnatt.
Mycket bra.
GNÅ till alla.
Ypsilon
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-01-02, 23:45
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Så gott med mat och alla åt riktigt hejameny nästan .
Nu måste ni vara riktigt mätta efter all mat.
Fick så många nya tips på god mat så tack för en spännande tid i köket 2010.

Tillbringar 4 underbara dagar nu uppe i vårt torp .Här har vi nu vinter med ynka ca10 cm snö och 10 minus. Rimmfrost med solsken har det varit i dag , vackert så det slår.Hemma var det gröna gräsmattor når vi åkte.
I kväll visade dom Mamma Mia på tv och vilken kontrast när man sen tittade ut genom fönstret. Vackert med vinter men längtan till Skopelos med sol och värme drog i grektarmen så klart .

God fortsättning på 2010 önskar jag till er alla.
Birgitta
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-01-03, 18:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

God fortsättning till alla!
Låter gott med all maten för alla de som har kunnat njuta av nyårshelgen.
Hos oss har det tyvärr blivit något som helst ska överstökas - och jag GLÄDER mig till det blir en helt normal VARDAG här igen i morgon!

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Strax före midnatt vrider jag upp stereon på rätt hög volym för att försöka dränka ljudet av alla fyrverkerier som de smäller av här. Katterna blir nämligen livrädda. De sitter i hallen och stirrar ut och darrar som om domedagen vore här. Så då förstår ni kanske vad jag tycker om fyrverkerier...

Jag brukar vara bjuden på 2 - 3 nyårskalas men jag lämnar inte katterna när det smäller så mycket och de blir så rädda. Deras trygghet går före vilken fest som helst...
Ja Peter, jag förstår dig! 300%!
Fyrverkerier borde inte vara tillåtet. Visst är det vackert att se på, men det är ett helvete, inte bara för djuren men även för många människor!
Vår dotter är lika skräckslagen som många djur, som inte heller kan placera sin rädsla och det är verkligen ett helvete varenda december.

Vi flyttade upp till sommarhuset över helgdagarna, trodde det skulle vara lika lugnt där som förra året, men runt 12-slaget var det bara helt hopplöst jobbigt i ett par timmar - även om det faktiskt är förbjudet att använda fyrverkeri där det är så nära till stråtäckta hus, men det struntar folk i. Egoismen har inga gränser!

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Önskar att alla som skjutit upp tusentals kronor idag tänker efter nästa år och skänker det till välgörande ändamål istället
Ja, det vore vettigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Jag tycker att fyrverkeri och smällare borde förbjudas. I Köpenhamn hörde jag att brandchefen hade ansvar för att skjuta i väg fyrverkeri kring 12-slaget...
Jag är helt enig i att fyrverkeri borde förbjudas - eller i alla fall begränsas enormt!

Även om det är professionella folk som har hand om det största fyrverkeriet i Köpenhamn, så har vi allt för mycket fyrverkeri och allt för stora smällare runt omkring i landet här. Och det är tyvärr inte bara nyårsafton, men i många dagar runt omkring. Det är verkligen er problem och det förpestar livet för allt för många.

I Australien, där vår äldsta dotter bor, är det förbjudet med fyrverkeri (det kan man ju verkligen förstå p.g.a. brandfaran också) och i Sydney begränsas det då till det stora fyrverkeriet vid Harbour Bridge. Säkert vackert, kontrollerat och tillräckligt.

TJOHEJ - härliga måndag väntar i morgon - och jag ser fram till en vanlig vecka!!!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-01-03, 18:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Ja visst är det märkligt att vi i Sverige har så okontrollerat fyrverkeriskjutande i veckor innan nyår på vissa ställen.
Då vi firat nyår i Aten, Milano, Madrid och Paris så har det ENDAST varit fyrverkeri en sådär 15 min på bestämda platser och sen både före och efter har det varit helt tyst! HÄRLIGT!

Nu i år då vi varit i Kalmar har det smällts sporadiskt varje dag i över en vecka....Det räcker så gott för de allra flesta med ETT KORT fyrverkeri...(för mig behövs egentligen inget alls) Helt bortkastade pengar.

Vi har ju haft ett antal hundar men de har konstigt nog inte varit så rädda. Har man hållt dem i famnen så har de varit lugna, men vi har heller aldrig nånsin lämnat dem ensamma nyårsafton.

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-01-03, 20:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg

Jag är helt enig i att fyrverkeri borde förbjudas - eller i alla fall begränsas enormt!
Som katt- och - framför allt - före detta hästägare håller jag med.

Dessutom är det snudd på sjukt att så mycket pengar ska gå rakt upp i rök. I synnerhet som det knappast passerat ett enda nyår utan att någon människa råkat ut för allvarliga skador.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-01-04, 12:43
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Det är väl någon som tjänar pengar på allt detta, därför få man hålla på och panga... Hos oss går det vilt till, småglin smäller dagar och nätter runt/mellan husen, de är drygt 10 år - kommunen skickar ut brev varje å, men vad hjälper det? Pappor köper ut raketer åt killarna och hejar på.

För två år sedan var vi ute vi 12-slaget för att titta när folk skjuter sina raketer. En lite salongsberusad medelålders man placerar sina bomber lite slarvigt, hela paketet välter och skjuter mot publiken istället! Äldste sonen fick en raket rakt på benet - som tur var - att det inte var ögat tex! Då blev vi skakis, ordentligt. Vad hjälplös man känner sig när raketer viner runtomkring, det kändes som om vi blev beskjutna! Jag kände mig dum att vi utsätter oss för detta för skojs skull... ja, det finns ju de som blir beskjutna, på riktigt.

Nä, bort med raketer! De skall inte handhas av småkillar och fulla gubbar! Finns det inget annat sätt att fira ett nytt år?
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-01-04, 16:11
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Det känns igen att småkillar och en aningen berusade människor inte klarar av att hantera smällare och raketer och ser inte riktigt vart de placerar fyrverkerierna och hur de kastar smällarna... Det var nära ögat att jag själv fick en smällare på mig eftersom en väldigt liten kille med pappa i närheten kastade ut smällaren alldelels intill mina fötter... Pappan sa inget!!!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT