Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-09-27, 21:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Redan har tre hela dagar gått....Idag strålande sol och ca 28 grader fram till 15-tiden då det mulnade på. Dagen tillbringades till stor del i skugga på stranden med avbrott för långlunch... Kaffe och god bok på terassen hanns med efter duschen.

Vid 18 promenerade vi längs bilvägen bakom strandpromenaden in till stan som omväxling.
Några regnstänk fick vi på oss men inget som alls störde.
Vi åt underbart gott på Mesostrati, ett litet ställe alldeles utanför gamla stan vid torget med kyrkan där taxibilarna stannar. Vi åt där senast 2009. Tre stora mezerätter, så mycket att vi faktiskt fick lämna lite...ovanligt för maken i alla fall. Så lite stilla strosande i gränderna i gamla stan. Det finns många alldeles öde och de populära knökfulla med folk.. Vi strosar gärna i de lugna...

Så en stilla promenad hem, de ca 45 min vi har från stan.
Lite Yatzi på balkongen har vi nu spelat och det är 24 grader nu kl 22.50 grekisk tid.
I morgon ska vi äta lunch på Sotos med vännen Yanna.
Kalinichta!

Lissi
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-09-27, 23:34
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Härligt att höra om hur bra ni har det .

Hälsa Yanna!

Hoppas vi hinner ta en lunch tillsammans medans du är hemma mellan resorna.

Abi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-09-28, 14:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I morgon ska vi äta lunch på Sotos med vännen Yanna.
Lite sent kanske, men hälsa från mig också.

Härligt att höra att ni har det så bra i fina Rethymnon!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-09-28, 20:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Dagen gick fort! Efter nattens regn fejades och torkades det febrilt på hotellområdet inför frukosten. Mörka moln över havet, men de skingrades på förmiddan och min morgonpromenad avnjöts mest i sol. Vi satt ett par timmar i skuggan och läste och vid 13- tiden gick vi i sakta mak inåt stan för att träffa vännen Yanna på Sotos taverna. Sotos har inga smårätter så vi beställde varsin huvudrätt. Innan vi hann blinka hade 2,5 timmar gått!

Hälsningar till Yanna från några av er ska jag framföra nästa gång vi ses, ett par kvällar innan vi åker hem. Då ska jag på grekiskt maner bjuda våra vänner här på födelsedagsmiddag. Vi har bestämt RakiBaRaki och när Claes och jag efter långlunchen gick in till stan och letade efter detta ställe så sprang vi på Git o Calle som vi också skulle bjuda så det blev personlig inbjudan och nu ser vi fram emot en trevlig kväll om dryga veckan...

Efter mötet gick Claes och jag runt hela udden nedanför Fortezza och sen in i gränderna igen. Pa det mysiga stället Punch Bowl blev det vätskepaus. Claes vill ju alltid se allsvenskans kalmarmatcher och ett ställe efter vägen hem visar både allsvenska, tippeliga, champions league och "you name it alla ligor" Där stannade vi och efter 50 sek ledde Örebro med 1-0...då gick jag hem och sitter nu ute på altanen... Claes kommer straxt hem och är antingen glad eller ledsen....troligen det senare. KFF har nedförsbacke!

Mer har inte hänt.... Livet är lugnt här...fast nyanlända lyckliga semesterfirare har kommit och det är minsann livat på vissa balkonger. Balkongpaket kanske har inköpts???

Kalinichta!

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-09-28, 22:24
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Åh Lissi,det låter helt underbart.
Hälsa Yanna om ni ses igen,jag känner henne icke ,men jag saknar hennes uppdateringar om det vanliga livet.
Ha det fortsatt gott så roligt och upplyftande att läsa om er resa
Monica
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-09-29, 04:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 760
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Hälsa Yanna, Calle och Git samt deras katter också från oss!
Birgitta.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-09-29, 05:46
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Hälsa från mig och Tony också.Ha det fortsatt bra.Phia
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-09-29, 10:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 943
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Då ska jag på grekiskt maner bjuda våra vänner här på födelsedagsmiddag. Vi har bestämt RakiBaRaki
Lissi
Låter jätteroligt! För nämligen om det är något som har fastnat i min skalle efter vårt alldeles för korta besök i Rethymno så är det RakiBaRaki! Inte för att jag har ätit där, vi bara gick förbi där några gånger. Men jag tyckte ju att namnet lät så roligt! Så därför tänkte jag att nästa gång jag är i Rethymno skall det ätas där.

Ja, du Lissi kanske har ätit där och vet mera, men jag är säker på att en födelsedagsmiddag där inte kan bli annat än lyckad!

/ Anne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-09-29, 11:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

Ja, du Lissi kanske har ätit där och vet mera, men jag är säker på att en födelsedagsmiddag där inte kan bli annat än lyckad!

/ Anne
Nej vi har aldrig ätit där, men Yanna föreslog det framför Kyria Maria och Git och Calle sa också att där var bra mat, så vi litar på dem som bor här Vi tyckte också att där såg mysigt ut och nya ställen är alltid kul.

Lissi- som nu gått en timme på stranden längs havet och badat igen och nu är i skuggan med bra bok!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-09-29, 21:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Tisdag kväll och ännu en dag till ända. En lite sorglig dag då en god vän hemma i Sverige idag begravdes efter att förgäves kämpat mot leukemi i 12 år. En vän som reste till Kreta och även var i Rethymno. Jag promenerade i morse långt, långt bort på stranden österut förbi alla solstolar och samlade vita stenar , som jag gjorde ett hjärta av vid strandkanten. Min vän älskade havet utanför Kreta. RIP

Claes och jag har annars tagit det lugnt hela dagen med bad, läsning, lite yatzispel och långlunch och först ikväll lämnade vi hotellområdet för en middag på en mycket trevlig taverna några hundra meter bort. To Pareaki. Oj så god mat! Först kom varsin raki på bordet med menyn. Till brödet kom 3 skålar med olika slags pesto och efter maten med notan kom varsitt fat med youghurt med inlagda druvor och varsitt stort glas ouzo med citron. Jättegott! Tre rätter, ett halvt kilo vin och en flaska vatten kostade 21.60 euro...En lektion i grekiska och ett mycket trevligt samtal med servitrisen vid bordet ingick också
Maten är fortsatt väldigt god och billig på Kreta!

I morgon kl 09 kommer en hyrbil levererad till hotellet. Då bär det av mot Ierapetra. Jannes guider kommer väl till användning och resrutten är inringad på kartan.
Hotellägaren på Poppys i Ierapetra har ikväll hört av sig och skickat karta via e-mail så vi ska hitta rätt.
Det ska bli kul att röra på sig lite och se nytt! 3 dagars utflykt ser vi fram emot.

Kalinichta!

Lisa
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-09-30, 08:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det ska bli kul att röra på sig lite och se nytt! 3 dagars utflykt ser vi fram emot.
Det ska bli jättekul att höra om er utflykt. Jag antar att Claes inte var så glad när han kom hem från fotbollsmatchen.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-09-30, 10:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 943
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
To Pareaki. Oj så god mat! Först kom varsin raki på bordet med menyn. Till brödet kom 3 skålar med olika slags pesto och efter maten med notan kom varsitt fat med youghurt med inlagda druvor och varsitt stort glas ouzo med citron. Jättegott! Tre rätter, ett halvt kilo vin och en flaska vatten kostade 21.60 euro...En lektion i grekiska och ett mycket trevligt samtal med servitrisen vid bordet ingick också
Maten är fortsatt väldigt god och billig på Kreta!

Lisa
Låter härligt och gott. Inte så vanligt väl att man blir bjuden på raki före maten?

Väntar också med stort intresse på att få höra om er resa till Ierapetra. Hoppas ni får en fin körtur dit och en trevlig vistelse!

/ Anne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-09-30, 10:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ska bli jättekul att höra om er utflykt. Jag antar att Claes inte var så glad när han kom hem från fotbollsmatchen.
- sikkert ikke ...,men i kveld blir han nok like glad som meg, minst
Når Malmø slår Real Madrid
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-09-30, 10:44
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I morgon kl 09 kommer en hyrbil levererad till hotellet. Då bär det av mot Ierapetra. Jannes guider kommer väl till användning och resrutten är inringad på kartan.
Hotellägaren på Poppys i Ierapetra har ikväll hört av sig och skickat karta via e-mail så vi ska hitta rätt.
Det ska bli kul att röra på sig lite och se nytt! 3 dagars utflykt ser vi fram emot.

Lisa
Hei Lissi & Claes

Arne og jeg ønsker dere kjempefine dager på Sydsiden/ i Ierapetra

- selv om vi har bodd i nærheten, og vært på mange korte besøk i Ierapetra gjennom årene, føler jeg at vi ikke virkelig har utforsket byen
Men det gjør sikkert dere
- ser fram til rapporter og bilder
Svara med citat
  #35  
Gammal 2015-09-30, 15:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ska bli jättekul att höra om er utflykt. Jag antar att Claes inte var så glad när han kom hem från fotbollsmatchen.
Janne! Du har rätt om fotbollen,
men nu är han mycket gladare efter en magisk bilfärd mot Ierapetra, viaPerama, , Melidoni Cave, (så häftig grotta), Anougia,( underbar by med så mycket att se! ), och nu långlunch i Archanes. Så mysigt! Det kommer att ta lång tid att ta sig till Ierapetra....

Akvedukten utanför Spili var häftig, men monumentet över kidnappade generalen var rent ut sagt " skitfult".

Nu har vi bara resten kvar till Ierapetra....

Lissi - som njutit enormt av det kretensiska landskapet i dag.
Utan Dina eminenta guider hade vi missat hälften!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2015-09-30, 15:42
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Välkomna till Europas sydligaste stad! Behöver ni veta något, hör av er!
/ Jannis
Svara med citat
  #37  
Gammal 2015-09-30, 16:48
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Ni verkar ha det alldeles förträffligt!

Vad lärde du dig säga på grekiska undrar då nyfiken i en strut?
Svara med citat
  #38  
Gammal 2015-09-30, 21:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Jag kan ju lite grekiskaThira men det var det där med mia eller ena...och miso kilo....mm

Sent omsider efter mycket felkörningar och med det roliga upplevelser så kom vi till Ierapetra vid 19.30 och efter lite svårigheter att hitta Poppys Apartment så kan jag bara säga att dagen varit fantastisk och vår värdinna otroligt gullig....raki, hembakade kakor från hennes mamma och stora granatäpplen från pappan och fikon och druvor som ett "välkommen" Stor fin studio med 2 rum... Kvällsmaten blev enkel med varsin pita och retsina. Nu sängen! Kalinichta!

Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2015-09-30, 21:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Välkomna till Europas sydligaste stad! Behöver ni veta något, hör av er!
/ Jannis
Tack...imorgon är vi promenadturister i stan, men på fredag kör vi förbi ert på väg hem ...

Lissi
Svara med citat
  #40  
Gammal 2015-10-01, 09:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Hälsning från Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
men nu är han mycket gladare efter en magisk bilfärd mot Ierapetra, viaPerama, , Melidoni Cave, (så häftig grotta), Anougia,( underbar by med så mycket att se! ), och nu långlunch i Archanes. Så mysigt!
Det glädjer mig att ni gillar vad ni ser. Archanes tycker vi mycket om, men vi gillar Anogia ännu mer. Man bör helst stanna där några nätter för att uppleva de magiska kvällarna på torget, och så finns det mycket att se och göra i närområdet. En intressant sak med Anogia, och som säger ganska mycket om byn, är att Gyllene Gryning inte fick en enda röst i Anogia i senaste valet.

Citat:
Lissi - som njutit enormt av det kretensiska landskapet i dag. Utan Dina eminenta guider hade vi missat hälften!
Tack snälla!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT