Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-05-29, 09:20
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Växla på Forex?

Stenkowich. När du betalade med kortet la din bank på 2% i växlingspåslag. Växlingspåslag lägger de flesta svenska banker på uttag utomlands. Kursen du har fått i bankomaten tyder på att du antingen valt att få uttaget avräknat i svenska kronor och inte i Euro eller att din svenska bank tar ut en avgift för uttag utomlands. Växlingspåslag på 9% har jag aldrig sett.Det finns kreditkort på svenska banker där man inte tar ut växlingspåslag utan du får betala ränta på uttaget från uttagsdagen. Har du din internetbank med dig kan du ju alltid fylla på kreditkortet så du slipper betala mer än en dags ränta.
När det gäller sedelstorleken i bankomater försöker allt fler banker att få kunden att välja till exempel €180 istället för €200 eller att betala ut minst €200 i 20-lappar. €50 är mycket pengar i Grekland idag. Många arbetar för €5 i timmen så det tar mer än en dag att få ihop €50.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-05-29, 09:46
Ruggero Ruggero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 32
Standard Sv: Växla på Forex?

Funderar på att inte växla till mig euro i Sverige. Anländer Chania på tisdag för vidarebefordran till Paleochora. Är det säkert att det finns bankomater där. Har för mig att jag gjort uttag i Paleachora tidigare.
Förresten, är det nån som har koll på den senaste busstidtabellen mellan Chania och Paleachora
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-05-29, 10:04
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Växla på Forex?

Finns minst två bankomater i Pal.
http://bus-service-crete.com/timetab...hp?line=3&lg=2
här har du tidtabellerna Hoppas den är uppdaterad.Det vet jag förstås inte.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-05-29, 11:38
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
I vårt resesällskap tog en person ut EURO 200 och valde kursen i SEK två dagar senare tog en annan ut 200 och valde kurs i EURO skillnaden på bank utdraget var SEK 150, till EURO:s fördel. Det är inget annat än ocker från bankens sida.
Om man vid uttag eller köp utomlands väljer SEK får man den lokala bankens växlingskurs.

Väljer man istället EUR får man sin egen svenska banks kurs - och den är så gott som alltid bättre än den utländska. Så det är inte din egen bank som bedriver "ocker".

/kimmen
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-05-30, 16:56
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Växla på Forex?

Färsk växling till euro på en ATM på Kos i Mastihari.
300€ till ett reserverat belopp på 2718,02. Det gör 9,06007.
Forex tar idag 9,62 (140530)
Det ger en skillnad på 168 kronor. Det kan vi spendera på kvällens middag.

/pawik
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-06-04, 17:32
amanda amanda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Växla på Forex?

Ett annat alternativ som vi använder är att ha ett valutakonto på en svensk bank.Här växlar vi från sek till euro till en gynnsam kurs och för sen över pengar till vårt grekiska bankkonto.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-11-25, 18:01
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Växla på Forex?

Idag tömde jag sparbössan, där jag samlar alla mynt jag har i fickorna. När den är full brukar det vara mellan 5-10 000 kronor. En bekant som har peningräkningsmaskin på arbete räknade dem och gav mig sedlar.
Traskade därefter till Forex, som vår bank (Danske Bank) anlitar för sin kontanthantering..
Jag frågde vad det kostar om Forex räknade mynten, vilket skulle kosta 15%, detta skulle innebära mellan 750-1500 kr.
Detta förstärker min tidigare uppfattning om det ocker Forex ägnar sig åt.

Tobbe
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-11-27, 11:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Växla på Forex?

Jag avskyr Forex sedan de ljög om bankomatproblem i Grekland bara för att tjäna pengar. Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla. Och att bojkotta Forex genom att gå till X-change istället är det ingen nytta med, för X-change ägs av ... Just det, Forex
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-11-27, 12:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla(
Finns det inga bankomater i centrala Gbg där du kan ta ut euro? Vi har det i Västerås på Handelsbanken.
Alltså om du vill bojkotta FOREX så kan du ju köpa euro på din egna bank, gjorde det något år för längesen på Nordea och de hade t.o.m bättre kurs än på FOREX.

Men numera tar jag ut euro på plats i Grekland(vilket ALLTID ger bäst kurs) sen har jag också börjat med att ta ut lite fickpengar som jag sparar till nästa resa (så det räcker till båt, en övernattning och mat),
så slipper man bekymra sig över det, iaf första dygnet i Grekland.

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-27 klockan 12:13.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-11-27, 15:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Växla på Forex?

Vi tar också med oss pengar hem till nästa resa. Vi brukar ha ca 200-300 € med hem...Då känns ju de första dagarna nästan gratis och så är det lite kul att se om man tjänade eller förlorade på det vad gäller kursen.

Lissi
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-11-27, 15:19
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi tar också med oss pengar hem till nästa resa.

Lissi
En toppenidé tycker jag!..
Vet att du har berättat om det tidigare i något annat inlägg, lät så smart så nu har jag börjat med det också!..
Fast vissa resor har det ändå blivit över en 10 euro utan att jag ens tänkt att jag ska spara och ta med hem, det är ju bra!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-11-27, 17:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Finns det inga bankomater i centrala Gbg där du kan ta ut euro? Vi har det i Västerås på Handelsbanken.
Alltså om du vill bojkotta FOREX så kan du ju köpa euro på din egna bank, gjorde det något år för längesen på Nordea och de hade t.o.m bättre kurs än på FOREX.

Men numera tar jag ut euro på plats i Grekland(vilket ALLTID ger bäst kurs) sen har jag också börjat med att ta ut lite fickpengar som jag sparar till nästa resa (så det räcker till båt, en övernattning och mat),
så slipper man bekymra sig över det, iaf första dygnet i Grekland.
Jodå, jag vet att det är smidigt att spara från förra resan, men jag lyckas aldrig planera det när jag ska åka hem.


Jag ska kolla om det inte går att ta ut i stan, bra idé. Det var ju bra med Landvetter innan, man behövde aldrig tänka på euro innan man var där. Och naturligtvis tar jag ut merparten av reskassan på plats, jag vill bara ha pengar i plånboken när jag kommer fram så att jag slipper tänka på det.


Men på banken - det trodde jag var ännu sämre kurs än Forex. Intressant.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-11-27, 18:36
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag avskyr Forex sedan de ljög om bankomatproblem i Grekland bara för att tjäna pengar. Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla. Och att bojkotta Forex genom att gå till X-change istället är det ingen nytta med, för X-change ägs av ... Just det, Forex
denna sidan kan du till höger välja "Uttag euro" och sedan hitta närmaste bankomat för detta, det finns många i Göteborg...

/kimmen
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-11-28, 05:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 761
Standard Sv: Växla på Forex?

Tack Kimmen!
Birgitta, som ser att vi har 2 stycken i Umeå.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-11-28, 10:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Växla på Forex?

Ser man på. Jag har två stycken på gångavstånd. Den ena kommer jag att passera om en stund när jag tar min promenad. Jag kanske skulle ta ut några euro för att få drömma lite

Tack kimmen, mycket bra!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-11-28, 10:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ser man på. Jag har två stycken på gångavstånd
Ja, tänk vad lite man vet om sin egna stad ibland.. ..jag blev själv tipsad av en Kalimera-vän att det finns en bankomat i Västerås för euro-uttag på Handelsbanken.
Vilket jag aldrig tänkt på, men det beror också mycket på att jag sällan tar ut pengar från bankomat här i Sverige,.

Tja, KALIMERA är bra till mycket!!..
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-12-03, 12:18
telefonplan telefonplan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Växla på Forex?

Du ska absolut växla på plats och i Euro. Se till att bankomaten tillhör en riktig bank och inte något växlingskontor, det skiljer åtskilligt i växelkurs. Alpha Bank, Piraeus Bank och National Bank of Greece är de största. Har du ett ICA-bankkort slipper du uttagsavgiften.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-12-12, 18:34
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Växla på Forex?

Jag har växlat några gånger på Forex i år och inte uppmärksammat att när jag gjort det och betalat med mitt Mastercard från Icabanken så får jag betala 35 kr till Ica. Alltså, om man nödvändigtvis ska växla på Forex så betala inte med Icakortet, ta ut pengarna i bankomat först.
Gunilla -som tänker köra Lissis metod i fortsättningen
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-12-13, 05:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 761
Standard Sv: Växla på Forex?

Vi kör alltid med "Lissi-metoden"
Just nu har vi 224 Euro hemma för resan på måndag. Tryggt.
Birgitta.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-12-13, 12:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Växla på Forex?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi kör alltid med "Lissi-metoden"
Just nu har vi 224 Euro hemma för resan på måndag. Tryggt.
Birgitta.

..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT