Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-17, 18:55
Marran Marran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 3
Standard Sent till Amorgos.

Vi är en familj på fyra personer som snart åker ner för vår första ö-luff och har därför lite funderingar/frågor ! Vi kommer till Santorini på em den 1/7 och har tänkt åka med Sea Jets 23.59 till Amorgos, Katapola, där vi är framme 01.35. Bör vi köpa biljetter i förväg (hemifrån)?
Eftersom vi kommer fram sent undrar vi om vi bör boka rum i förväg då eller står där rumsuthyrare i hamnen mitt i natten? Vi tänker bo i Katapola. Vi har rätt så stora barn så det är ingen panik annars men det känns lite (mycket!) dumt att gå runt och knacka pensionat vid den tiden.

Marran
  #2  
Gammal 2006-06-17, 20:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Det fungerar nog bra att åka detta obokat.
Det enda som kanske vore bokningsvärt är om ni vill bo i Egiali på Amorgos, då skulle ju en bokning även innefatta att de hämtar er vid båten i Katapola.

Mvh Janérik
  #3  
Gammal 2006-06-18, 08:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Hej!

Är nyss (igår) hemkommen från bl a Amorgos, och jag skulle INTE rekommendera er att haka upp er på just den båten! Vi skulle åka Sea Jet:en mellan Santorini och Amorgos den 3/6. En timme restid, smidigt och bra tänkte vi. Väl nere i hamnen, efter åtta timmars väntan, fick vi veta att den var inställd. Detta på grund av för dåligt väder... vilket vi tyckte var märkligt för vädret var hur bra som helst. Kanske att just denna båt är väldigt känslig och inte klarar minsta vågskvalp.
Jag skulle i vilket fall som helst råda er till att ha en backup-plan och dessutom kontrollera på närmaste biljettkontor en timme innan avgång att båten verkligen går! Gör den inte det får man självklart pengarna tillbaka. Tror denna färja kostade 20 euro/person.

Ett pensionat jag kan rekommendera i Katapola är Pension Amorgos, ligger ca 50 meter till vänster om där färjan lägger till. Vi betalade 25 euro/natt, men det är säkert lite dyrare i juli.
Det står säkert rumsraggare i hamnen även vid denna tidpunkt. Det har det i alla fall gjort när jag kommit dit mitt i natten förut.
Trevlig resa!
  #4  
Gammal 2006-06-18, 10:41
Marran Marran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Hej,

Tack för svaren! Detta var verkligen värdefull information. Vi kommer definitivt att ha en plan B nu! Tack ockå för tipset om Pension Amorgos!
Vi längtar.....

Mvh
Marran
  #5  
Gammal 2006-06-18, 13:09
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Hmm, vid närmare eftertanke (och en liten påminnelse från Eniacs inlägg) kommer jag på att det nog är denna båtlinje som diskuterats många gånger tidigare här i forumet. Som jag minns det så är båten väldigt opålitlig, något år då den diskuterades så fanns den med i tidtabellerna men vi hittade ingen som hade lyckats åka med den. Ett annat år fanns den inte med i tidtabellerna men då har jag för mej att någon hade åkt med den ändå.
För övrigt så fanns det visst för en tid sedan ett inlägg om att Skopolitis Express hade fått körförbud. Någon som vet om den fortfarande är stoppad eller om den kommit igång nu. Den och sjösjukepiller är ju annars en ganska bra plan B för att ta sej mellan Naxos och Amorgos.

Mvh Janérik
  #6  
Gammal 2006-06-18, 13:45
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
För övrigt så fanns det visst för en tid sedan ett inlägg om att Skopolitis Express hade fått körförbud. Någon som vet om den fortfarande är stoppad eller om den kommit igång nu. Den och sjösjukepiller är ju annars en ganska bra plan B för att ta sej mellan Naxos och Amorgos.
Om det är den "vanliga" Skopelitis du menar så är den i trafik. Åkte med den förra veckan, och trots sjösjukepiller så mådde jag inte så bra... Det gungade rejält, plus att det tog en himla tid att komma fram. Föredrar Blue Star, men den går ju inte alla dagar tyvärr.
  #7  
Gammal 2006-06-18, 13:46
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Som jag minns det så är båten väldigt opålitlig, något år då den diskuterades så fanns den med i tidtabellerna men vi hittade ingen som hade lyckats åka med den. Ett annat år fanns den inte med i tidtabellerna men då har jag för mej att någon hade åkt med den ändå.
Det kanske är samma som med Flygande Holländaren: alla har hört talas om den men ingen har sett den
  #8  
Gammal 2006-06-18, 14:41
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Väl nere i hamnen, efter åtta timmars väntan, fick vi veta att den var inställd. Detta på grund av för dåligt väder... vilket vi tyckte var märkligt för vädret var hur bra som helst. Kanske att just denna båt är väldigt känslig och inte klarar minsta vågskvalp.
Vädret (vinden) i Grekland kan vara väldigt lokalt. Det kan vara hur lugnt som helst på ön man ska lämna, men blåsa smådj.... dit man ska. Det har jag upplevt många gånger. Så det är trots allt möjligt att den var inställd av den anledningen. Men samtidigt så verkar ju just den förbindelsen vara tämligen opålitlig...

Peter
  #9  
Gammal 2006-06-18, 15:33
Marran Marran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Ja man får väl helt enkelt ta det som det kommer! Det är väl en del av idéen med ö-luffning antar jag....

Mvh
Marran
  #10  
Gammal 2006-07-03, 09:51
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Hejsan, ni får gärna berätta om det fanns några rum. Jag kommer nämligen åka ner om ca två veckor till Amorgos, och kommer med färjan från Aten vid ungefär samma tid på dygnet. Min primära plan kommer vara att gå direkt till campingen i Katapola och sova några timmar tills morgonen, eftersom man kanske inte är direkt sugen på att gå runt och leta rum frampå småtimmarna.
Men om någon står och erbjuder en rum så kan ju saken komma i ett annat läge
Förra året så var det stört omöjligt att hitta rum i katapola om man kom på eftermiddagen, jag fick sova första natten på campingen då (men det var i mitten av Augusti).
  #11  
Gammal 2006-07-03, 14:12
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Vad vi hörde var det inte vädret utan de hade inte sina "besiktningspapper" i ordning, något datum hade passerat....

//Ann
  #12  
Gammal 2006-07-04, 10:08
Nightfly Nightfly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 67
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Jag kom till Amorgos mitt i natten i mitten av september 2004. Då stod det en hel hög med rumsuthyrare och väntade.
  #13  
Gammal 2007-06-22, 23:36
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Jag ska också åka till Santorini den 1 juli och räknar med att åka till Amorgos kl 20.10 med Hellenic seaways, flying cat...och hoppas på att den inte blir inställd, den tar ca 1 timme till Katapola...till synes perfekt!

Yanna
  #14  
Gammal 2007-06-22, 23:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Sent till Amorgos.

Tråden är ett år gammal, därför låser jag den. Men starta gärna nya trådar med frågor om Amorgos.

inkfish/moderator
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT