Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-22, 09:26
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Frekvensband i Grekland?

Inför stundande greklandsresa har jag rotat fram en reseradio med endast FM-bandmottagning. Är det någon som har koll på vilket frekvensband som gäller i Grekland? Dumt att släpa med radion om den inte kan ta in rätt band
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-22, 11:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Inför stundande greklandsresa har jag rotat fram en reseradio med endast FM-bandmottagning. Är det någon som har koll på vilket frekvensband som gäller i Grekland? Dumt att släpa med radion om den inte kan ta in rätt band


Vi har alltid med oss en Sony Walkman freestyle med inspelning och radio (både FM och AM). För att göra det enkelt för oss bryr jag mig inte om att i förväg ta reda på vilka stationer och frekvenser som är tillgängliga på orten vi bor på. FM har i regel ingen särskilt bra räckvidd eftersom radiovågorna omräknat till det metriska systemet endast är några få centimeter "breda". De färdas därför inte mer än några mil (mer eller mindre) och särskilt i dagsljus är de känsliga för atmosfäriska störningar osv. I och för sig kan jag anta att det finns en del stationer på fastlandet och de större öarna, som har hyfsat god effekt att nå långt i hela landet. Inget jag vet exakt dock.

Men för att svara på din fråga sträcker sig FM-bandet mellan 87,5 - 108 mHz. Visserligen finns det mer information om grekisk radio på länken:

http://tvradio.ert.gr/radioen/frequencies.asp

Men gör enklare en egen lista på vilka stationer som hörs bra på den plats du ska besöka, det gör alltid jag. Vad de heter har jag ju ingen aning om, kan inte språket. Jag brukar särskilt skriva ned de frekvenser där det spelas bra musik, vi vill ha balkongunderhållnig på kvällarna och vid frukosten. Oftast finns stationer väldigt tätt där emellan 87,5 och 108, jag brukar hitta kanske 40-50 st.

Var detta svar på frågan, ENIAC ?



Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-22, 11:21
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Men för att svara på din fråga sträcker sig FM-bandet mellan 87,5 - 108 mHz.
Nja, frågan var väl mer menad som vilket/vilka av frekvensbanden det är som gäller: FM, AM, MW (finns det fler?).
Eftersom vi kommer tillbringa den mesta tiden på Amorgos och eventuellt småkykladerna verkar det ju tveksamt att FM skulle funka där, om jag tolkat ditt svar rätt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-22, 11:37
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

AM och MV är samma sak, dvs. mellanvåg som en gång i tiden var mycket populärt när t.ex Radio Nord och Radio Luxemburg fanns. Den sistnämnda finns faktiskt kvar.........

Mellanvåg är inte att rekommendera då det kräver mer av apparaten du har samt antenn. Dessutom hörs MV knappast alls under dagtid då dess radiovågor är mycket känsliga pga. dess "längd". Jag är inte 100 % säker men jag tror att MV inte kan sändas i stereo som FM har. MV anses även som tämligen föråldrat och eftersom det inte funkar på dagtid så är inte MV vidare användbart i vissa avseenden.

Jag har visserligen inte varit i Småkykladerna men jag antar att det inte ska vara några problem att hitta tillräckligt mycket att lyssna på. Det finns nog inga stationer som är baserade på de mindre öarna men de större runt om har väl flera kan jag tro. Bör kunna höras hyggligt bra men är det bergiga trakter kan det bli lite "radioskugga" här och där. Bra antenn är bra att ha för FM men det är inte längden på den utan snarare riktverkan och fritt läge, t.ex balkong högt upp, som gäller. Har din apparat digital avläsning så är det ju enklare att göra en lista på vad det är som hörs.


Hasse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-22, 12:47
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Tack Hasse för all info!
Den radion jag har kan jag nog slänga i väggen efter jag läst allt du skrivit. Finns ingen antenn på den (fast den är väl inbyggd, kan jag tänka, hur skulle den annars få in mottagningen?) och den har den gamla hederliga vridmojängen där man ställer in radiostation...
Jag släpar nog med mig den ändå, man kan ju alltid försöka, funkar den så funkar den. Såvida jag inte hittar något bättre på Clas Ohlson eller så, med "riktig" antenn.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-22, 12:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Men, varför icke lägga till ett antal kronor och inhandla en allbandsradio.
Då har du långvåg, mellanvåg samt kortvåg och FM-bandet allt i ett.

Fördelen är då att du även kan avlyssna Radio Swedens utlandssändningar riktade till mellanöstern och den grekiska övärlden. Vi har bytt upp oss och inhandlat en Sony ICF-SW7600GR i prisläge runt 1500 Sek. Denna radio har det mesta man kunna begära. Behändigt format och vikt under 500 gram. Externantenn ingår även.

SSB, (single sideband) som gör att du kan fininställa och få bort stationer som ligger och stör på näraliggande frekvenser. Det går även att förinställa mer än 100 frekvenser på den digitala radion.

Visst, det är en dyr engångskostnad, men man ha sedan glädje av radion i många år framöver.

Att kunna lyssna på morgon- respektive kvällsekot samt "Ring så spelar vi" och därtill vissa sportreferat även på besök i övärlden, det är livets krydda....

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-22, 14:22
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Tack för tipset, Arne! Vet du på rak arm var någonstans man kan hitta denna radio? Nätansluten eller batteri eller både-och?
Sportreferat klarar jag mig utan även utomlands , men hederlig grekisk musik på balkongen på kvällkvisten medan man sippar på retsina går inte av för hackor Vad jag längtar!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-22, 15:19
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Radion funkar både med batteri- och nätdrift. Vanliga R-6 batterier.
Nätadapter medföljer ej men finns att inhandla till billigt pris. Dock är radion enastående strömsnål.

IT-Butiken saluför radion.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-22, 15:37
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Frekvensband i Grekland?

Tack Arne! Kollade in den du föreslog och den var ju riktigt snajdig. Tyvärr kunde man inte se några priser om man inte loggade in, lite synd. Men den verkar bra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT