Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-07-22, 12:16
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 227
Standard Havssalt?!...

Hej alla matglada Kalimerianer!
Ursäkta "novisen vid spisen" men i år har jag köpt havssalt på Lesvos för första gången och ett par frågor (lätt knasiga) om användningen infinner sig:
1. Doseringen: är upplevelsen av sälta den samma som vanligt Jozo jodsalt?
2. Det är ju ganska "grovt" salt, behöver man en saltkvarn eller är det bara att använda "nypan"?
3. Och detta låter nog ganska tokigt men förr i världen så använde man bara havssalt i "badkarsvattnet". Är saltet renat på något sätt eller helt naturligt?
Tack på förhand för era snälla svar och tips till en ovan
Ha en skön sommar både i Grekland och här hemma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-07-22, 13:50
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Havssalt?!...

Jag tror tyvärr inte det är någon större skillnad på havssalt (grovt salt) om det kommer från Lesvos eller om du köper det i din butik i Sverige. Så mina "råd" blir därefter:

1 smaka
2 används på samma sätt som grovt salt, som du köper i Sverige
3 vi använder grovt salt när vi kokar potatis, rödbetor, lök och när vi marinerar gavros (färsk anjovis) mm både här och i Sverige
om saltet är renat står väl på burken

Havssalt kan ibland vara smaksatt med andra kryddor. Framgår också av burken.

Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-07-22, 16:39
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Havssalt?!...

Vi har samlat på oss havssalt från Kreta, då från Loutro, Nea Chora och Paleochora. Lägg därtill Chora Sfakion.

Havssaltet från ovan nämnda byar är förvisso vitt, men smaken divergerar i allra högsta grad.
Vi använder sagda salt såväl till matlagning som krydda på matbordet.

Nog anser vi att det grekiska havssaltet skiljer sig en hel del från det grovsalt som till avsalu finnes i svenska butiker.

Arne och Birgitta

Med dryga fem kilo grekiskt havssalt i köket hemmavid.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-07-22, 16:57
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 315
Standard Sv: Havssalt?!...

Vi köpte Loutrosalt för ett år sedan. Det är slut nu. vi har använt det till matlagning, i brödbaket och som bordssalt. Smakmässigt överlägset det svenska saltet, tycker vi.
Kommer att ladda upp med mer i september
Hälsar Lena PG och Nisse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-07-23, 09:46
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 763
Standard Sv: Havssalt?!...

Jag kunde i förra veckan konstater att sältan är större på det grekiska havssaltet.
Jag snabbsaltade västeråsgurkor. Tog då samma dos som jag brukar ta. Vid avsmak efter tre dar kunde vi konstatera att gurkan var betydligt saltare än tidigare. Dock VÄLDIGT god!

Med fördel kan man använda det i marinader, salladsdressingar, vid torkning av renkött och kokning. Ja numera använder vi det till det mesta, med måtta.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-07-23, 10:54
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Havssalt?!...

Tycker också att det smakar saltare än vårt vanliga salt här hemma.Efter att fått ett prov från Fysimera ifjol så var salt något vi köpte med oss i somras,från Gramvoussa,mycket gott och salt.
Hälsningar från ett Greklandsvarmt Boden!!
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-07-23, 14:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Havssalt?!...

Viktväktarna har en intressant artikel om salt dock inget om grekiskt. Det som inte finns med i artikeln är hur viktigt det är att få i sig salt som innehåller jod. En kunskap som delvis verkar ha fallit glömska ibland även bland de som driver restauranger eller står vid dess grytor.

http://www.viktvaktarna.se/util/art/...art_id=9200557

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-07-23, 21:03
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Sv: Havssalt?!...

Havssaltet har en fin sälta som slår vanligt salt med hästlängder. Doseringen är förstås individuell. Ställ fram en fin skål och ha den på matbordet så tar var och en efter eget behov.
Så här såg det ut då vi "plockade" havssalt på Kythira.



När vi fyllt vår korg brer vi ut saltet på en duk och låter det soltorka i ca 3 dagar. Därefter börjar pillerarbetet med att rensa bort all smuts, småsten etc. Pillrigt och tar lika lång tid som att rensa svamp men när det väl är klart så har man något gott att förtära en lång tid framöver!

Anki
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-07-24, 11:53
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 227
Standard Sv: Havssalt?!...

Hej, alla snälla som svarat!!
Tack för för tips pch råd! NU ska här lagas mat med havssalt!!! Detta ska bli kul, alltid roligt med något nytt i den annars ibland ganska "trista" matlagningen. Undras jag, om min "grekiska" lammgryta med zuccini blir ännu bättre???? Nå, det får nästa långkok utvisa....
Ha det jättebra i värmen vare sig ni är i Grekland eller här hemma i Sverige önskar Catlady!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-04, 16:51
petit chef petit chef är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Havssalt?!...

Hej Catlady!
Nu ska du få veta varför Lesvos-saltet är så annorlunda i sin smak jämfört med andra havssalter som du köper i eller från Grekland!
Saltet från Lesvos kommer från saltbassängerna i Kalloni där flamingos i massor går omkring och äter och naturligtvis även bajsar! Därför har saltet en unik doft och smak och kan med fördel blandas med rosmarin och malas i saltkvarn! Jag tror att jag har hittat en importör här i Sverige och som säger sig ha saltet. Jag har beställt 1 kg, så jag ser med spänning fram mot att få hem det då mitt "flamingobajssalt" nästan är slut som jag köpte på Lesvos i somras!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-14, 13:37
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Havssalt?!...

Ja, teoretiskt/kemiskt är ju salt=salt, dvs koksalt bestående av natriumklorid (Na och Cl). Det som skiljer havssalt från "annat" salt är egentligen diverse föroreningar, även om dessa sannolikt är oerhört små, vilka kan ge en något mildare(?) smak. Tillsatt jod påverkar inte smaken märkbart och är tillsatt av medicinska skäl, precis som andra joner, tex kalium och magnesium.
Jag föredrar grovt havssalt som vi har i en kvarn.

Tillägg: Det är garanterat inte farligt med ev "flamingobajs" i saltet eftersom salt, särskilt i koncentrat, effektivt tar död på i praktiken alla bakterier!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT