Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-10, 14:32
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Rhodos

Hej!

Jag och min man, vi är båda 44 år har funderingar att åka till Rhodos i slutet av augusti. Jag har försökt hitta vart man ska åka på ön. Västra ,östra eller rent ta själva Rhodos stad. Vad jag läser är det för och nackdelar med allt. Jag är en sol och badälskare men vill ändå inte ha för långt att ta mig till centrum. Bästa stränderna verkar vara på östra sidan men då upplever jag att det är långt till civilisationen. Eftersom vi nu ska åka på tu man hand börjar jag mer och mer luta åt att åka till Rhodos stad. Är det mycket hålligång och bara ungdomar där. Vi är inte ute efter att röja utan mysiga restauranger med en god bit mat och dryck passar oss. Har hittat ett hotell som verkar ha fått bra kritik. Annapolis heter det. Är det nån som har erfarenhet av det hotellet eller kan ge oss förslag på annat. Sedan tänker jag rätt och tror ni Rhodos stad passar oss?

Tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-10, 22:02
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos

Hej.
Jag kan bara lovorda Rhodos stad, nu på söndag åker jag dit för sjätte året i rad, och kommer bo på Annapolis för fjärde gången. Det är ett lägenhetshotell med god mat och suverän personal, en av dom som jobbar där är Christina, en norska som bott på Rhodos i över 20 år. Dom är verkligen måna om sina gäster....
Rh.stad då, tre av sex gånger har jag åkt själv (är 48 år) Tycker det är en härlig mix av ungt o gammalt, ungdomarna finns mest nere vid västra stranden kvällstid, bargatan finns där. Det är även livat i övriga stan med barer o restauranger, men inte så det alls stör. Jag älskar att gå o strosa på gatorna, slinka in på någon bar o sitta o "titta på folk". Stranden på östsidan heter Elli-beach, den tycker jag är bäst för jag gillar inte när det går vågor, mer folk o solstolar men lugnare vatten.
Jag kan prata hur mycket gott om Rhodos stad, som helst. Men sök på forumet där får du andra tips också.

Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-11, 11:11
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Rhodos

Hej
Rhodos stad består av sådan blandning att man kan få precis vad man vill. Vi har varit till Rhodos 30 gånger och sedan barnen blev stora så bor vi på västra stranden (blåsiga sidan) i stan, vilket kan vara skönt när det blir varmt. Det är inte långt att gå till Elli beach så ni kan variera er. Fördelen med att bo i stan är närheten till restauranger och bra bad. På blåsiga sidan är det fördel med badskor dock.
Hälsningar Inger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-11, 11:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 413
Standard Sv: Rhodos

Citat:
Ursprungligen postat av an5 Visa inlägg
Eftersom vi nu ska åka på tu man hand börjar jag mer och mer luta åt att åka till Rhodos stad. Är det mycket hålligång och bara ungdomar där. Vi är inte ute efter att röja utan mysiga restauranger med en god bit mat och dryck passar oss.
Vi bor alltid i Rhodos stad, i den gamla stadsdelen. Hyr oftast bil och utforskar ön på det viset. Något hålligång har vi aldrig upplevt. Men vi är aldrig på bargatan i nya staden. I gamla stan finns massor med mysiga restauranger som serverar god mat. Det finns även många turistfällor, men dey finns ju i alla stora turistorter.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-11, 14:33
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Rhodos

Kan bara hålla med förgående talare...Rhodos Stad har allt tycker maken å ja..Helt underbar.Hälsar Iréne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-11, 15:11
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Rhodos

Rhodos har absolut sina fördelar, men fundera på att ta en tur med färjan till någon av de närliggande öarna Symi, Tilos eller Nisyros. Hur lugna som helst jämfört med trafiken och inkastarna på Rhodos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-11, 20:15
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 447
Standard Sv: Rhodos

Bara håller med ni andra. Bäst är att bo i Rhodos och utgå därifrån. Man kan övernatta i någon by om man vill men fortfarande ha boendet kvar i Rhodos stad. I år åkte vi runt ön via bergsbyarna med våran scooter. Det var en upplevelse att komma t.ex. till sjön som finns på öa. Det är mycket vackert att uppleva.
Vi åkte genom en pinje skog när en örn plötsligt dyker ner mot vägen och svänger av. Det var en häftig upplevelsen.
I år var vi "nere" i byn Stegna där vi var nästan ensamma på stranden. Vilka bra matställen det fanns. Aroma taverna var en höjdare som även kunde erbjuda mycket fint boende.
seaside
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-12, 23:59
an5 an5 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 61
Standard Sv: Rhodos

Tack för alla svar .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT