Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2012-06-16, 21:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 332
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Tanken slog mig nu. Vet att att dem går ut i högtalaren samt ber oss fälla upp sätet för start.Jo så brukar dem säga. Konstigt då om bara en del åker upp, måste spana flitigt när vi sitter där på språng upp i luften .
Ja men det berör ju bara dem som börjar med att fälla ryggstödet det första de gör när de utmattade kommer ombord. Och det är ju tack och lov inte riktigt alla som är så trötta. Då får man sedan, efter en stunds välbehövlig vila, när det blir dags att taxa ut till start vara vänlig att spänna bältet och fälla upp ryggstödet igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Äh, ni ville väl bara vara först av
He he, den var go! Tänk vad skönt att vara först ner till bagagebandet innan någon annan är där. Och med riktig tur är man först ombord på eventuell transferbuss också. Sen blir skillnaden inte riktigt lika stor eftersom vi ju kommer fram till hotellet ungefär samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Inte en enda gång har jag behövt äta med ett fällt ryggstöd framför mig.

Lissi
Grattis!

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Alltså, hur svårt kan det vara?
På korta Europaflygningar finns ingen anledning att fälla stolarna. På interkontinentala, fäller vi när maten är bortplockad å ljuset dämpas.
Sov hemma eller upprätt!
Trösterikt att höra att man inte är den enda utomjordingen. Tack Arne!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Just precis! Det finnes ju anledning fråga sig varför nedfällning av ryggstöd och tillhörande "sovning" ska ske på en flight mellan Arlanda och Athen vid pass klockan 07.30 på morgonen!!
Det handlar ju enkom om cirka sju cm nedfällning....

Och, sova? Normalbullret i ett charterplan ligger ju runt 65 Db A och därtill kommer utrop i högtalarna med frekventa mellanrum. Detta s.k sovande måste vara mera psykologiskt betingat.
Arne
Men Arne, du måste ju betänka att det rör sig om hela 3 - 3,5 timmars flygning. Det kan vara tufft. Alla är inte pigga och raska utan behöver vila ut inför semestern. Sen väntar ju tuffa tider på grekiska tavernastolar som är helt utan fällbara ryggstöd.

Masse
Svara med citat
  #102  
Gammal 2012-06-16, 22:01
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Frågan som ännu ingen svarat på kvarstår; Hur är det möjligt att sova i ett charterplan en förmiddag 07.30-11.30 när bullernivån i planet ligga i intervall 65-85 Db A och där information i högtalarna gives med en halvtimmes intervall.

Nedfällda ryggstöd i all ära...

Arne
Öronproppar (kan ibland vara mina hörlurar med jättebra bas) och en uppblåsbar nackkudde. Och en sambo man kan hänga på Sen brukar jag aldrig sova på natten om mitt plan går 06,30, då är jag trött och somnar gott!
Svara med citat
  #103  
Gammal 2012-06-16, 22:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Kul tråd.....Jag kommer att vara helt utmattad efter all denna läsning när jag kliver ombord på planet till Aten i tidig morgonstund. Jag ska be flygvärdinnorna att väcka mig om jag somnar och i incheckningen ska jag böna och be om en icke fällbar stol så jag inte plågar nån annan

Kram till er alla och ha en helt underbar flygning på det sätt som ni behagar!

Lissi
Svara med citat
  #104  
Gammal 2012-06-16, 23:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 332
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

............ och i incheckningen ska jag böna och be om en icke fällbar stol så jag inte plågar nån annan

Lissi
Borde finnas god chans att du kan bli bönhörd. Hoppas bara att du nu inte har betalt extra för att få fällbart ryggstöd (det lär ju vara möjligt att göra det). Det vore ju synd på bortslösade pengar i onödan.

Ha en trevlig resa Lissi!

Masse
Svara med citat
  #105  
Gammal 2012-06-17, 00:15
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan fälla stolen när det sitter någon bakom. Förmodligen har det att göra med att jag själv är lång. Jag tänker; "han/hon vill nog inte att jag fäller, det går nog att slummra ändå".
Tror det handlar om att sätta sej in i någon annans situation, har för mej att det kallas för empati. Världen skulle må bättre med mera sådant, tror jag? /ännu värre på bussar
Svara med citat
  #106  
Gammal 2012-06-17, 01:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag kan fortfarande inte förstå hur man kan fälla stolen när det sitter någon bakom. Förmodligen har det att göra med att jag själv är lång. Jag tänker; "han/hon vill nog inte att jag fäller, det går nog att slummra ändå".
Tror det handlar om att sätta sej in i någon annans situation, har för mej att det kallas för empati. Världen skulle må bättre med mera sådant, tror jag? /ännu värre på bussar
Och jag funderar på om detta är att ha empati för andra... "oj jag har en lång människa bakom mig och jag är skittrött och ska köra 25 mil efter vi har landat...men jag skiter i om jag kan sova eller inte för det drabbar nog ingen efter vägen sen om jag somnar i Mellerud eller någon annanstans efter vägen eftersom jag inte får sova nu...huvudsaken är ju att han med de långa benen får resa komfortabelt...skitsamma att vi betalade 400 kr för de här sätena...jag är glad att jag bara får sitta här och komma hem ..."
Ärlig talat så är detta en så fruktansvärt värdelös diskussion...de som vill fälla sina säten kommer fortsätta göra det och de som fortsätter att ondgöra sig över dessa kan göra det utan framgång...för det är, och kommer att fortsätta vara fullt tillåtet att fälla säten på flyget
Svara med citat
  #107  
Gammal 2012-06-17, 01:46
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Sittplats

Hoppsan! Visst är det tillåtet att fälla sätet, varsegod, skit i dina medmänniskor.
Men att köra till Mellerud från Arlanda i trött tillstånd, det är förbjudet enligt lag. Kallas för vårdslöshet i trafik, jämställt med rattonykterhet.
Tror inte att det har å göra med 7 cm fällning av stol på ett flygplan faktiskt...
Kan du inte sova uppfällt, men kan det nedfällt?
Tror inte på den.
Svara med citat
  #108  
Gammal 2012-06-17, 10:35
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Hoppsan! Visst är det tillåtet att fälla sätet, varsegod, skit i dina medmänniskor.
Men att köra till Mellerud från Arlanda i trött tillstånd, det är förbjudet enligt lag. Kallas för vårdslöshet i trafik, jämställt med rattonykterhet.
Tror inte att det har å göra med 7 cm fällning av stol på ett flygplan faktiskt...
Kan du inte sova uppfällt, men kan det nedfällt?
Tror inte på den.
Geografi är inte din starka sida va? 25 mil mellan Arlanda och Mellerud...skulle inte tro det va? Men det var en parantes

När vi landar mitt i natten på Landvetter och ska hem till Åmål så måste vi köra...eller tycker du att vi ska ta in på hotell i 3 timmar för att vi inte kunde sova de 3 timmarna på flyget? Om jag nu kan sova när jag har sätet fällt och inte kan sova med ett säte som inte är fällt, så förstår jag inte vad du har för problem med det...? Du kan väl knappast ha flugit en nattflygning? För vanligt är att alla fäller och sover när planet är släckt... Men hur många timmar måste man ha sovit enligt lag då? Du vet väl inte om vi sover några timmar på em/kvällen innan hemresa också...?
"Skit i dina medmänniskor" säger du...Herregud är detta ett viktigt sätt för dig att visa hänsyn? Jag visar hänsyn till andra människor på andra sätt än att inte fälla sätet...
Svara med citat
  #109  
Gammal 2012-06-17, 10:44
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sittplats

Jag har aldrig ens funderat på att inte fälla sätet om jag haft lust att göra det.
Någon som lyssnade på Rix Morgonzoo (heter programmet så?) De diskuterade visst denna frågan i veckan som var...

De var lika oeninga om man "får" fälla eller inte...
Svara med citat
  #110  
Gammal 2012-06-17, 10:51
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

För mig verkar det som om det är två typer av människor som tycker helt olika här... Vissa tycker att man skall försöka ta hänsyn till varandra när man reser i ett begränsat utrymme...och andra tycker att man skall sköta sig själv och skita i andra!! Det är ju som det är här i livet.. man stöter på dessa olika typer lite varstans. Jag försöker medvetet vara den först nämnda typen
(misslyckas säkert omedvetet då och då) och undviker i största möjliga mån den andra typen. Vi kanske skulle ha vissa rader i planet för de som är t.ex. långa, känsliga för lukt, bredaxlade och kanske är vana att ta hänsyn till andra p.g.a. sina egna "tillkortakommanden" . Och så kan vi ha vissa rader för de som inte vill/kan bry sig då de betalat för att ha det på ett visst vis, är trötta så de inte bryr sig eller bara måste ha det på ett visst sätt oavsett vad..? Kan det vara nåt?
Svara med citat
  #111  
Gammal 2012-06-17, 10:53
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Sittplats

Men eftersom man kan boka raden bakom nödutgången där det både är benutrymme och ickefällbara stolar framför så kan ju alla gnälliga, långa människor göra det så är ju inte det här något problem

Och vi andra bokar säten som går att fälla och inte bryr oss om när någon framför gör det heller...
Svara med citat
  #112  
Gammal 2012-06-17, 10:59
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Sittplats

Visste inte att det var ett problem om man fäller ner stolen men så är jag ju av kortare modell.

Nästa gång tänker jag:
Pejbäck! för alla de gånger jag suttit bakom någon lång drasut på bio teater konsert som inte tagit hänsyn att jag inte ser ...nä skoja bara.

Om ni långa ber mig vänligt, inga problem, jag fäller upp mitt säte för er skull även om jag sitter aningens skönare i liiite mer lutning
Svara med citat
  #113  
Gammal 2012-06-17, 11:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Borde finnas god chans att du kan bli bönhörd. Hoppas bara att du nu inte har betalt extra för att få fällbart ryggstöd (det lär ju vara möjligt att göra det). Det vore ju synd på bortslösade pengar i onödan.

Ha en trevlig resa Lissi!

Masse
Svara med citat
  #114  
Gammal 2012-06-17, 11:12
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men eftersom man kan boka raden bakom nödutgången där det både är benutrymme och ickefällbara stolar framför så kan ju alla gnälliga, långa människor göra det så är ju inte det här något problem

Och vi andra bokar säten som går att fälla och inte bryr oss om när någon framför gör det heller...

Nu finns det ju som sagt bara ett begränsat antal sådana platser.. och min erfarenhet är att det inte är de långa som är gnälliga ( de har fått knöla in sig och anpassat sig efter hur planet är beskaffat)..och alla som är över 180 kan tyvärr inte få boka en sådan plats. I vårt fall är det ju så att maken inte får plats i ett vanligt säte oavsett om sätet framför är fällt eller inte, så hela resan står och faller med att vi kan boka extra benplats eller inte.. Skulle vi inte kunna det är det bara att vara så god att kliva av planet... Egentligen borde väl jag som får plats i ett vanligt säte inte boka sån plats mer... Jag har varit hänsynslös och inte tänkt på det förrän nu.... och lovar att maken och jag kommer att sitta var för sig när vi reser hädanefter.
Svara med citat
  #115  
Gammal 2012-06-17, 11:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
För mig verkar det som om det är två typer av människor som tycker helt olika här... Vissa tycker att man skall försöka ta hänsyn till varandra när man reser i ett begränsat utrymme...och andra tycker att man skall sköta sig själv och skita i andra!!
..och så finns det de som du inte vill nämna här, de som vänligt frågar bakomvarande om det är OK att fälla sätet och som oftast får göra det utan att störa de bakom.

Lissi
Svara med citat
  #116  
Gammal 2012-06-17, 11:16
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Sittplats

Hej på alla som tog del av tråden . Det va jag som starade den.
Trodde aldrig att tråden blev så lång .
Har ni tänkt på en sak när semstern är slut samt när man sen sitter på sin SITTPLATS . Sover eller är vaken , hur vi är då ?
När man åker är alla så ...åh va roligt det ska bli samt festar till det på planet . Skålar för semestern men sen vägen hem är vi rätt så lugna och tystare . Väl mätta på allt vi fick uppleva och det är ganska tyst i planet
För visst är det så när vi väl sitter på vår SITTPLATS ! ?
Svara med citat
  #117  
Gammal 2012-06-17, 11:17
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Ewaki Visa inlägg
... Jag har varit hänsynslös och inte tänkt på det förrän nu.... .
då är vi ju flera...det finns alltid minst två sidor av saken
Svara med citat
  #118  
Gammal 2012-06-17, 11:18
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..och så finns det de som du inte vill nämna här, de som vänligt frågar bakomvarande om det är OK att fälla sätet och som oftast får göra det utan att störa de bakom.

Lissi

De tillhör ju den första typen såklart!!
Svara med citat
  #119  
Gammal 2012-06-17, 11:19
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Visste inte att det var ett problem om man fäller ner stolen men så är jag ju av kortare modell.

Om ni långa ber mig vänligt, inga problem, jag fäller upp mitt säte för er skull även om jag sitter aningens skönare i liiite mer lutning
Kunde inte sagt det bättre själv, det kan inte vara ett stort problem, någon gång måste ju jag haft någon över 1,80 bakom mig, men aldrig att någon har bett mig att inte fälla.
Jag har som sagt tidigare aldrig ens reflekterat över att det skulle bli problem för den som sitter bakom om jag fäller sätet.
Jag säger som Vilma, händer det och jag skapar problem, be mig snällt och vänligt att fälla upp så löser det sig säkert
Svara med citat
  #120  
Gammal 2012-06-17, 11:26
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Sittplats

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag säger som Vilma, händer det och jag skapar problem, be mig snällt och vänligt att fälla upp så löser det sig säkert
Du verkar vara av den första, hänsynsfulla, typen....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT