Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-01-28, 12:29
VeronicaH VeronicaH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 1
Standard Jobbmöjligheter sommaren -12

Hej,
Jag och min pojkvän har bestämt oss för att jobba i Grekland i sommar. Har någon här erfarenhet av detta eller tips och förslag på vart man kan arbeta eller hur man går till väga när man söker jobb (förutom ams hemsida) ?? Även tips på vart man inte bör söka jobb.

MVH

Veronica
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-01-28, 14:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Fråga folk ni känner som driver tavernor och hotell men läget kan vara svårt. Grekland har en ungdomsarbetslöshet på 40-50 procent eller mer så jag tycker inte att ni ska ha så stora förhoppningar. Kan ni grekiska samt några andra språk och har erfarenhet av arbete inom restaurangbranschen ökar säkert era chanser. Personligen hoppas jag att lediga jobb ges till deras egna ungdomar så de slipper söka sig utomlands för att få ett arbete. Andra kanske har en annan mer optimistisk uppfattning men vi får inte glömma bort att Grekland är ett land i mycket djup kris.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-23, 11:45
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Ett tips är att kontakta de Svenska resebolagen men på plats! De behöver ofta extra transfer guider. Lönen är mycket dålig men inte sämre än vad en Grek får! Det här är jobb för Svensktalande så då "tar" man inte jobben från de tusentals som just nu går runt på öarna och söker jobb.
Här på Santorini just nu, erbjuds jobb i hotell reception för 650 euro i månaden! OCH då skall man vara ung, ha erfarenhet (hur det nu går ihop!), jobba 10 timmar VARJE DAG I VECKAN till på köpet. Det är "take it or leave it" stilen som gäller just nu!

Ni kan ju chansa att hitta något på en bar/ Taverna på någon charter ö, men räkna med att tjäna runt 20-25 euro per dag!

Ingela
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-23, 17:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Efter studenten för fem år sedan drog vår son till Grekland för att jobba, det är några år sedan och mycket har ju hänt i Grekland sedan dess, de första två veckorna av hans vistelse hem löd hans budskap att av de tre eftertraktade egenskaperna: blond, C-kupa och grektalande så kunde han, den lille lintotten bara uppfylla det ena kravet, men det löste sig till slut, 45€/ dag för 10h arbete som diskplockare var vad han fick.
Att han avbröt arbetet efter att ha mött en tjej som var på semester med sina föräldrar är en annan historia...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-23, 21:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Efter studenten för fem år sedan drog vår son till Grekland för att jobba, det är några år sedan och mycket har ju hänt i Grekland sedan dess, de första två veckorna av hans vistelse hem löd hans budskap att av de tre eftertraktade egenskaperna: blond, C-kupa och grektalande så kunde han, den lille lintotten bara uppfylla det ena kravet, men det löste sig till slut, 45€/ dag för 10h arbete som diskplockare var vad han fick.
Att han avbröt arbetet efter att ha mött en tjej som var på semester med sina föräldrar är en annan historia...
Min dotter har arbetat i Grekland och hon kvalade nog bara in på kravet grekisktalande och hade inga större svårigheter att få jobb med några språk till i bagaget samt restaurang och café erfarenhet från Sverige. Nu var det under helt andra förhållanden än som råder i landet nu. Att skriva att c-kupa och blont hår är ett krav tycker jag är att förringa både grekerna och de från andra länder som arbetat i landet. Självklart är det lättare för grekisktalande att få jobb i Grekland lika väl som det vanligtvis är lättare för svensktalande att få jobb i Sverige. Okvalificerad arbetskraft kommer alltid längst ner på önskelistan.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-23, 22:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Som jag skrev så gällde det en nittonårig kille, han reste dit tillsammans med en tjejkompis, hon fick jobb snabbare, så det är väl inte konstigt att han tyckte det. Du har feltolkat honom totalt om du på något sätt kan tolka in att det skulle vara att förringa andra med de kriterierna, det finns väl fullt av kvinnor som har C-kupa och är blonda eller blonderade som pratar grekiska?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-23, 22:35
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Jobbade också nere ett par somrar när jag var yngre. Jag var då blond men dessvärre ingen C-cupa men de som anställer vill ju gärna ha folk som de tror kan locka andra till deras ställen. Så är det nog även hemma i Sverige och gäller nog de flesta serviceyrken. Men några 45€ fick jag ej. Verkar bra betalt din pojk fick Hellen

Mia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-23, 22:44
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Jobbade också nere ett par somrar när jag var yngre. Jag var då blond men dessvärre ingen C-cupa men de som anställer vill ju gärna ha folk som de tror kan locka andra till deras ställen. Så är det nog även hemma i Sverige och gäller nog de flesta serviceyrken. Men några 45€ fick jag ej. Verkar bra betalt din pojk fick Hellen

Mia

Som brunett med F-kupa, med bara baskunskaper i grekiska och över 40 år fyllda fick jag jobba 8-12 timmar för 25€. Många var de killar som sökte jobb och blev nekade pg a avsaknaden av kupstorlek. Kvinnor/tjejer går definitivt före i kön i de allra flesta brancher.

//Kikh
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-23, 23:22
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Jag tyckte de tänkte lite konstigt, för som svensk turist tjej går/ gick jag ju hellre till barer med trevliga, attraktiva grekiska killar än nån bar med snygga blonda tjejer...det har vi ju tillräckligt här hemma För att vara lite allvarlig så råkade endel tjejer lite illa ut. Utnyttjades av vissa inte så godhjärtade barägare. Gäller att ha lite skinn på näsan och hålla sig någorlunda nykter.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-23, 23:30
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Jag tyckte de tänkte lite konstigt, för som svensk turist tjej går/ gick jag ju hellre till barer med trevliga, attraktiva grekiska killar än nån bar med snygga blonda tjejer...det har vi ju tillräckligt här hemma För att vara lite allvarlig så råkade endel tjejer lite illa ut. Utnyttjades av vissa inte så godhjärtade barägare. Gäller att ha lite skinn på näsan och hålla sig någorlunda nykter.
Blonda storbröstade tjejer attraherar grekiska killar, som i sin tur attraherar turistande tjejer. Grekisk barägar-logik. Det är mer än en del tjejer som råkar illa ut, så skinn att ha skinn på näsan och vara påläst om sina rättigheter -och skyldigheter - är ett måste. Nykter behöver man inte alls vara om man jobbar i en grekisk bar, det brukar krävas att man skålar med gästerna, man behöver bara ha koll på vad man kan dricka mycket av

//Kikh
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-23, 23:59
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Jo de tänkte/ tänker ju så Nåja, nykter och nykter...klart man ska skåla och bli lite på lurven men inte supas ner halvt medvetslös. Drog til med en väldig ytterlighet. På de flesta ställen är nog folk och arbetsgivare helt ok. Många greker har goda hjärtan men det finns ruttna ägg som överallt.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-24, 07:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Nog måste det väl finnas seriösa ställen där man vill att personalen ska vara nykter. Hemskt om unga dricker alkohol varje kväll. Det är mycket farligt om det sker annat än en mycket kort period. En av de ställen min dotter jobbade på var en familjeägd taverna med både mor och mormor i köket. Där hade något skålande med gästerna inte setts som någon tillgång. Ett annat ställe var en mindre mycket populär taverna med en kvalificerad kock och kräsna gäster. Här handlade mycket om att kunna förklara vilken mat som serverades, ha god och hög service etc.

Att ni skriver att unga tjejer kan bli utnyttjade tror jag nog speciellt på stora turistorter där det sociala ansvarstagandet som förr karaktäriserade det grekiska samhället håller på att försvinna. Tror nog tyvärr att klimatet hårdnat en del sen min dotter var i 20-årsåldern och jobbade utomlands. Kanske också en effekt av massturismen och bargatornas baksida.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-24, 07:59
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nog måste det väl finnas seriösa ställen där man vill att personalen ska vara nykter. Hemskt om unga dricker alkohol varje kväll. Det är mycket farligt om det sker annat än en mycket kort period. En av de ställen min dotter jobbade på var en familjeägd taverna med både mor och mormor i köket. Där hade något skålande med gästerna inte setts som någon tillgång. Ett annat ställe var en mindre mycket populär taverna med en kvalificerad kock och kräsna gäster. Här handlade mycket om att kunna förklara vilken mat som serverades, ha god och hög service etc.

Att ni skriver att unga tjejer kan bli utnyttjade tror jag nog speciellt på stora turistorter där det sociala ansvarstagandet som förr karaktäriserade det grekiska samhället håller på att försvinna. Tror nog tyvärr att klimatet hårdnat en del sen min dotter var i 20-årsåldern och jobbade utomlands. Kanske också en effekt av massturismen och bargatornas baksida.

Eva

Det finns faktiskt turister som vill ha roligt i en avslappnad atmosfär när de har semester. På etablissemang där ägaren finns tillhands är det hans/hennes ansvar att skåla med gästerna, och till och med du måste vid något tillfälle blivit bjuden på en skål vid ditt eget bord "on the house".

Såvida inte din dotter var i 20-års åldern under sent 50-tal har klimatet inte hårdnat något nämnvärt i vare sig bar- eller restaurangbranchen. Det är tyvärr inte alla förunnat att ha café och restaurangerfarenhet i bagaget, och i ärlighetens namn är lyxkrogarna inte så många som de arbetssökande.

Jag har minst sagt gedigen erfarenhet från både restaurang, café och åren som privatsekreterare på ett större företag, mer skinn på näsan än en normalstor bäver och både min kupstorlek och ålderns vishet att tillgå - något som få ungdomar kan skryta med. Trots det får jag acceptera de löner som erbjuds och de krav som cheferna ställer på sin personal. Det är take it or leave it, som det alltid varit både här och i Sverige. Allra helst inom restaurangbranchen.

//Kikh
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-24, 08:58
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Att ni skriver att unga tjejer kan bli utnyttjade tror jag nog speciellt på stora turistorter där det sociala ansvarstagandet som förr karaktäriserade det grekiska samhället håller på att försvinna.Eva
Kan bara med fog säga att även grekiska ungdomar och äldre utnyttjas och det utan att någon tar ansvar och här talar jag inte om några turistorter utan om det "vanliga" samhället - Känner till flera fall där folk har jobbat häcken av sig och när det blivit dags för lön så har de kammat 0. Ingen tar ansvar förutom för sig själv utom i de fall man kan skylla på någon annan. Vidare kan också nämnas att det i många fall inte hjälper med utbildning och erfarenhet då det oftast bedrivs svågerpolitik vid tillsättningar av olika befattningar eller att man helt enkelt "blir köpt", d v s lovad jobb om man röstar på specifikt parti - om man sedan har rätt kvalifikationer eller inte spelar ingen roll.

//Zanét
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-24, 09:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Det finns faktiskt turister som vill ha roligt i en avslappnad atmosfär när de har semester. På etablissemang där ägaren finns tillhands är det hans/hennes ansvar att skåla med gästerna, och till och med du måste vid något tillfälle blivit bjuden på en skål vid ditt eget bord "on the house".

Såvida inte din dotter var i 20-års åldern under sent 50-tal har klimatet inte hårdnat något nämnvärt i vare sig bar- eller restaurangbranchen. Det är tyvärr inte alla förunnat att ha café och restaurangerfarenhet i bagaget, och i ärlighetens namn är lyxkrogarna inte så många som de arbetssökande.

//Kikh
Det går alldeles utmärkt att ha en rolig och avslappnad atmosfär utan att personalen ständigt ska behöva skåla med sina gäster. Naturligtvis har även jag blivit bjuden på en skål på någon taverna men inte särskilt ofta faktiskt. Utan oftare har ägaren kommit med en tallrik solmogna persikor, en skål med mandlar, vattenmelon eller aprikoser. Nu har jag aldrig besökt renodlade barer särskilt frekvent utan både i yngre dagar och i mer mogen ålder hållt mig till tavernor, ouzerior eller något trevligt café. Några lyxkrogar är det inte jag pratar om utan bara riktigt, bra seriösa ställen med riktigt god mat.

Jag tycker riktigt synd om tavernaägare som ständigt tycker att de måste skåla med sina gäster för det kommer att förkorta deras liv riktigt rejält.

Taverna eller barägare som kräver att deras unga personal ska skåla med sina gäster tillför jag till kategorin icke seriösa. Jag har flera grekiska bekanta och vänner som lever både i Grekland och andra länder och i deras moraluppfattning ingår inte att unga tjejer som arbetar på barer och tavernor ska skåla med sina gäster utan de betraktar det som fullt normalt att unga kan avstå alkohol på sin arbetsplats. Snarare vet jag flera som klart föredrar att unga är återhållsamma med alkohol och försöker leva ett ordnat liv med sunda vanor.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-27, 09:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 386
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Den här tråden handlar om att söka jobb i Grekland i sommar. Inlägg som inte hade med ämnet att göra är raderade. Vill ni diskutera ämnen som bjudsprit på restauranger är det bättre att starta en ny tråd.

Det är inte förbjudet med spontana kommentarer men de får inte bli så många att ämnet i tråden försvinner. Den som ställer seriösa frågor måste också kunna få seriösa svar. Använd gärna Kafé Kalimera för småprat och Kalimeraumgänge i största allmänhet.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-27, 10:29
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Jobbmöjligheter sommaren -12

Her hos oss har EURES (europeisk jobbportal) vært mye omtalt i media pga 'flukten' nordover. Portalen gjelder også for arbeidssøkere som ønsker jobb sørover, sesongarbeide er nevnt som en mulighet. Finnes bl.a. EURES-rådgivere på Kreta. Kan hende verd å ta en titt på siden deres, her på svensk

http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?l...ngChanged=true
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT