Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-26, 12:37
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Vilken ö i maj ?

Hej !
Vi hade tänkt oss att resa till Grekland runt 10:e maj, men förstår att vädret kan vara lite opålitligt. Har själv bland annat blivit väldigt blöt i Parga i slutet på maj så jag vet att det kan vara vanskligt. Vad vi letar efter är följande:
- Hyfsat stabilt väder
- Mysig ö utan mycket turister och utan inkastare
- Gärna finnas litegrann att hitta på, mysiga byar att besöka
- God mat (viktigt)
- Gärna vandringsmöjligheter
- Vacker natur
- Vi vill vara borta 7-10 dgr
- Är i åldern 45-50 år

Någon som har ett bra tips till oss ? Tack på förhand
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-26, 13:10
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
Hej !
Vi hade tänkt oss att resa till Grekland runt 10:e maj, men förstår att vädret kan vara lite opålitligt. Har själv bland annat blivit väldigt blöt i Parga i slutet på maj så jag vet att det kan vara vanskligt. Vad vi letar efter är följande:
- Hyfsat stabilt väder
- Mysig ö utan mycket turister och utan inkastare
- Gärna finnas litegrann att hitta på, mysiga byar att besöka
- God mat (viktigt)
- Gärna vandringsmöjligheter
- Vacker natur
- Vi vill vara borta 7-10 dgr
- Är i åldern 45-50 år

Någon som har ett bra tips till oss ? Tack på förhand

Hej,
Kan av hela mitt hjärta rekommendera Kalymnos! Där finns allt ni efterfrågar och mer därtill. Som extra bonus finns även ön Telendos som det tar ca 7 minuter att åka till med nån av de små båtarna från hamnen i Myrties.
Under alla mina maj-resor har jag bara en enda gång upplevt att det var lite sämre väder, men det var absolut inte dåligt för det!

Hoppas att ni får en god tur!

/Eva

Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-26, 13:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Vädret kan ingen sia om men annars tycker jag att Sifnos passar väldigt bra in på er beskrivning. Matt Barret har bra informarmation om ön som komplement till Jannes E-guide. Finns också ett nyskrivet trevligt resebrev som du hittar via startsidan samt flera lite äldre.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-26, 13:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 779
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Dristar mig att svara Kreta(!!!)

Alltså, södra Kreta. Här finns inga inkastare och inte mycket turister i maj. Väderleken är ganska säker så nära Afrika, och kan vara en helt annan än på norra Kreta.

Har ni inte bil kan ni öluffa på sydkusten med lite mindre färjor. Och många vandringsleder finns där, inte svårt att hitta på nätet.

God mat finns naturligtvis både i Paleochora, Souga, Chora Sfakion och Plakias, byar som vi varit på.

Men förskräcks inte när ni landar på norra sidan! Där finns det många turister samt även inkastare.

När det gäller naturen finns allt på Kreta!

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-26, 16:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

...och jag säger självklart Tinos! Lätt att ta sig till från Rafina. 4 eller 2 tim beroende på vilken båt ni väljer..Garanterat genuint, otroligt vackra byar och en Chora som är stor nog att vandra runt i på kvällarna i många kvällar utan att ha sett allt.. Bra stränder nära Chora också! Läs mina resebrev därifrån från 2008 och framåt. Läs också om ön under ÖARNA här t v på hemsidan.

Tinos på våren är sagolikt vackert. Även om det just i år var en kall april och första vecka i maj så kan det nästa år vara sommar då. Vädret går ju nu för tiden aldrig att förutse. Ni har också väldigt nära till Mykonos och Syros för dagsbesök.

Lissi . som varit där 7 ggr sen 2008 och som ska åter minst en gång även nästa år
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-26, 16:06
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 166
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Vad sägs om Chalki? Ön är ju liten utan hjorder av turister i maj. I och för sig finns det kanske inte några andra byar, utan mest ruiner och kloster i form av sevärdheter. Men vädret på öarna omkring Rhodos brukar ju vara stabilt i maj
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-26, 16:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Jag håller med yannis. Paleochora på södra Kreta tror jag skulle passa er som oliven i tzatzikin. Dels är Paleochora ett trevligt resmål i sig, dels finns det mycket att se och göra i närområdet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-26, 23:53
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 296
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Jag säger bara Tilos!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-27, 00:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Ytterligare en röst på Kreta och gärna då södra Kreta. En klar fördel med Kreta är att om det är dåligt väder där ni befinner er så är det bara att åka till den andra kusten i stället så är det bra väder där.
Vandringsleder finns väl hur mycket som helst, speciellt på södra delen av ön.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-11-27, 11:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Min favoritö är Folegandros och i maj är det inte mycket turister där. Ön är dock populär hos grekerna själva så på helgerna kommer det en del greker dit. Ön är smal och hög och det är i Chora som man ska bo. Det är en levande mycket vacker Chora där lokalbefolkningen bor. Ön är smal och hög så det kan vara blåsigt. Boendena är av hög kvalite och tavernorna serverar den bästa tänkbara grekiska maten. Öns mjuka feta är helt fantastisk. Det är en karg mäktig ö där man ser havet från tre håll uppe i Chora. Jag tog ofta en kvällspromenad upp till den högt belägna kyrkan och såg solen gå ner i havet. En drink vid Fata Morganas pool bjuder ocjså på en fantastisk solnedgång.

Mycket av det krimskrams som finns på andra finns inte här men det finns flera vackra torg och en välbevarad kastro som slår det mesta. Inga inkastare och goda vandrinsmöjligheter i naturen. I Chora serveras på en del ställen färsk med lamm, annat kött eller grönsaker. Något man inte bör missa. Killing i tavernan med den fina trädgården vid första torget är också underbar.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-11-27, 18:51
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 67
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Tack så hemskt mycket alla ni som tipsat oss. Nu får vi se vad vi väljer ...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-11-28, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 461
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
Nu får vi se vad vi väljer ...
Berätta gärna senare vad ni valde.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-01-20, 13:30
Sebbe92 Sebbe92 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Ludvika
Inlägg: 36
Standard Sv: Vilken ö i maj ?

Hej!

Svårt att veta... Men jag skulle nog satsa på Kalymnos, Tilos eller Karpathos. I regel brukar det vara bättre väder ju längra åt syd/ost man kommer. Dessa öar är heller inte fullproppade med turister ens under högsäsongen.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT