Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-25, 21:57
annakaterinas avatar
annakaterina annakaterina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Ryanair flyger till Grekland!

Efter flera års väntan kommer nu Ryanair ÄNTLIGEN att börja flyga till Grekland!

De kommer att börja flyga i maj 2010 till Volos, Kos och Rhodos från Milano, Pisa och Frankfurt Hahn!

Nu är det bara att boka!

Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-26, 07:50
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Intressant !
Detta lär ha varit på gång under ett antal år och nu ser nog Ryanair att man vågar satsa på flygningar till Grekland när konjunkturen vänder.
Dock tveksamt om man vågar/kan flyga med dem till Grekland innan det finns direktlinjer från Sverige. Ryans affärsidé innebär ju nämligen att de inte tar ansvar för missade anslutningar vid byten.
Men om de satsar från ex.vis Skavstad och Säve är det bra för oss Greklandsresenärer iom att Ryanair är ett mycket ekonomiskt stabilt lågprisbolag.

Lars
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-26, 09:55
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Håller med laero.
Skulle inte boka ryanair med byte nere i Europa. dessutom blir det sällan billigare iom att de säljer enkelbiljetter som tabloiderna säljer lösnummer .
dessutom för mig som bor i Gävle, lägger jag hellre 500 pix extra för att flyga med ett decent bolag från Arlanda, där mat, dryck, bagage o toalett, ingår i biljetten.
Men det är klart, bor man söder om Stockholm och man hittar ett kanonpris så...
Annars så har ju flygpriserna ´till Aten varit mkt generösa de senare åren.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-26, 13:36
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Men om man vill besöka en fin italiensk gammal stad Bergamo (alltså Ryanair´s Milano) rekommenderar jag varmt Ryanair. Jag reste senaste maj med Ryanair till Bergamo/Milano och därifrån med tåg till Slovenien för att träffa min son. Jag bodde billigt på ett "pensionat" i stadens centrum (den finaste jag har bott på , reserverat via hostelworld.com om jag minns rätt) och allt gick fint och jag hade en härlig dag och kväll i gamla stan i Bergamo.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-27, 12:43
annakaterinas avatar
annakaterina annakaterina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Var inte oroliga över bytet i Milano, Bergamo! Jag har en vääääääldigt stor erfarenhet av att flyga med Ryanair, och det har aldrig varit några problem att byta flyg. Det är extremt ovanligt att flyg blir inställda, eller försenade. Har man dessutom några timmar på sig så kan man vara lugn. Vi brukar byta flyg med bara ca 2-3 timmars mellanrum och det är inga problem. Till saken hör att min sambo är från Italien och vi har vart tillsammans i 6 år, därför har vi rest väldigt mycket genom åren, och inte bara mellan Sverige och Italien. Någon enstaka gång har vi pga t.ex. kö i trafiken så att flygbussen inte hann fram fått köpa nya flyg, men då bara för 600 kronor, utan att ha försäkring. Så ni kan vara lugna, det är hur säkert som helst att mellanlanda i Bergamo!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-27, 12:46
annakaterinas avatar
annakaterina annakaterina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Men om man vill besöka en fin italiensk gammal stad Bergamo (alltså Ryanair´s Milano) rekommenderar jag varmt Ryanair. Jag reste senaste maj med Ryanair till Bergamo/Milano och därifrån med tåg till Slovenien för att träffa min son. Jag bodde billigt på ett "pensionat" i stadens centrum (den finaste jag har bott på , reserverat via hostelworld.com om jag minns rätt) och allt gick fint och jag hade en härlig dag och kväll i gamla stan i Bergamo.
Jag håller med dig helt. Bergamo är en väldigt mysig stad och en underbar plats att besöka i samband med t.ex ett byte av flyg! Rekomenderas starkt!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-27, 12:49
annakaterinas avatar
annakaterina annakaterina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Håller med laero.
Skulle inte boka ryanair med byte nere i Europa. dessutom blir det sällan billigare iom att de säljer enkelbiljetter som tabloiderna säljer lösnummer .
dessutom för mig som bor i Gävle, lägger jag hellre 500 pix extra för att flyga med ett decent bolag från Arlanda, där mat, dryck, bagage o toalett, ingår i biljetten.
Men det är klart, bor man söder om Stockholm och man hittar ett kanonpris så...
Annars så har ju flygpriserna ´till Aten varit mkt generösa de senare åren.
Om du inte litar på att flyga till Sydeuropa så kan du byta flyg i Frankfurt Hahn, dit kostar ett flyg sällan mer än 100 kr inkl skatt.

Sedan är det upp till var och en hur mycket de vill spendera på flyg, jag personligen sparar hellre in pengarna på den otäcka maten man får på flygplanet och äter en extra god middag på en taverna vid havet!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-27, 18:47
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Mja, det handlar väl inte om VAR jag byter. Mer om att bolaget inte tar ansvar för hela sträckan. Men som sagt för rätt pris så...
Men som du själv säger, alla väljer vad man vill spendera på flyg. Jag har kommit fram till att JAG hellre lägger några hundralappar extra från Arlanda av den enkla anledning att det är långt och dyrt för mig att åka till Nyköping.
Nu kommer jag att flyga ungerskt för 1216 pix tor Aten i sommar. I Påsk flyger jag Lufthansa till Barcelona för att hälsa på min dotter för 1400 pix. Svårt att komma under dessa priser även med Ryanair.
Tilläggas skall att jag gillar konkurrensen. Den kan bara vara oss konsumenter till godo. Sååå, tack Ryan för mina billiga biljetter till Grekland och Kataloninien.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-28, 09:15
souvlaki souvlaki är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Aten
Inlägg: 2
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Enligt deras egen webbsida blir det inte enkelt att flyga från Stockholm till Grekland utan man måste alltså mellanlanda??

http://www.ryanair.com/en/cheap-flight-destinations
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-28, 15:23
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Såsom annakaterina skrev, flyger Ryanair från Milano(Bergamo) t.ex. till Volos. Detta är en ny rutt. Man måste alltså byta flyg i Bergamo. Men det är ganska enkelt, OM tidtabeller är passande och det är dom ganska sällan !
T.ex. jag måste övernatta i Bergamo i alla fall, ty dom inte flyger till Grekland samma dag som jag från Finland eller flyget avgår till Volos tio minuter tidigare än mitt flyg anländer till Bergamo! Men såsom sagt, Bergamo är en fin stad som är värd att bli känd med .

Senast redigerad av eija den 2010-02-28 klockan 15:36.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-28, 16:11
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av annakaterina Visa inlägg
Var inte oroliga över bytet i Milano, Bergamo! Jag har en vääääääldigt stor erfarenhet av att flyga med Ryanair, och det har aldrig varit några problem att byta flyg. Det är extremt ovanligt att flyg blir inställda, eller försenade.
Visst, att det oftast inte är problem vid byten är helt sant, oavsett om det gäller Ryanair eller traditionella flygbolag. Skillnaden ligger i vilket ansvar bolagen tar för missade anslutningsflyg. Ryanair tar inget sådant ansvar vilken de också är tydliga med i sina villkor.
Med bolag som ex.vis SAS, Lufthansa, KLM blir scenariot ett annat, de står normalt för alla kostader som uppstår. De fixar nytt flyg, hotellövernattning om det skulle krävas, transport till detta hotell, eventuellt också måltider. Med Ryanair och liknande lågprisbolag får man stå för allt detta själv.
För egen del tvekar jag nog att använda Ryanair för annat än direktflyg, men kan hålla med om att det öppnar en del intressanta möjligheter. Från Göteborg kan man eventuellt ta sig billigt till Kos och Volos via Bergamo eller Frankfurt/Hahn. Men som sagt, man tar en viss risk för kostnader och krångel.

Lars
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-03-06, 17:33
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Tack för tipset! Har just bokat Kos - Milano! En vecka i Italien följer därmed efter Östra Egeiska och nån Dodde, i 17 dagar. Världens bästa semester ser ut att ta form... Har en önskan om att ta oss upp till Schweiz alt. Österrike därefter, för lite alper och sånt! Nattåg till Köpenhamn eller en enkelresa med AirBerlin är nu kvar att ta ställning till!
Bea
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-03-06, 18:46
annakaterinas avatar
annakaterina annakaterina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Ryanair flyger till Grekland!

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Tack för tipset! Har just bokat Kos - Milano! En vecka i Italien följer därmed efter Östra Egeiska och nån Dodde, i 17 dagar. Världens bästa semester ser ut att ta form... Har en önskan om att ta oss upp till Schweiz alt. Österrike därefter, för lite alper och sånt! Nattåg till Köpenhamn eller en enkelresa med AirBerlin är nu kvar att ta ställning till!
Bea
Åh vad härligt! Vilken drömsemester! Den påminner om vår förra sommaren; 2 veckor i Italien, (Genova och italienska alperna). Sedan 2 veckor i Grekland, vi åkte från Milano till norra Grekland och hälsade på farmor och farfar utanför Thessaloniki, sedan Patmos och Astypalea!

MYCKET bättre än en charterresa med hotell och middag på en och samma hotellrestaurang varenda kväll! Hihi.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT