Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-05-29, 14:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Vänligen visa var jag påstår att alkohol inte kan skada fostret.
Det här är ett känsligt ämne och du får nog vara beredd på att många "väljer att missförstå" tyvärr.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-06-03, 12:43
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Dilemma, äta feta om man är Gravid?

Så här skriver du i ditt första inlägg:
"Samma sak med alkoholen, där man låtit folk tro att det är pga risken för fosterskador man avråder från att dricka när man är gravid eller ammar, trots att människan har en sluten placenta och alkoholen omöjligtvis kan passera från mamman till barnet."

Eller menar du att alkoholen kan skada trots att den, enligt dig, omöjligt kan överföras till barnet?

Jag tror inte heller att ett glas vin till maten ett par gånger under graviditeten är skadligt. Det finns heller ingen forskning som tyder på detta. Däremot finns det forskning som tyder på att även mindre mängder alkohol (som ger berusningseffekt) kan ge skador på barnet även om intaget endast sker sporadiskt under graviditeten. Dvs det krävs inte alkoholism eller frekvent drickande för att barnet ska få alkoholskador.

Det jag vänder mig emot är att du påstår att alkoholen inte kan föras över till barnet eftersom männsikor har en såkallad sluten placenta och därför inte delar blod. Första delen av ditt påstående är FEL. Fakta är även mamma och barn inte delar blod så kan moderkakan inte på något sätt förhindra attt alkoholen överföras till barnet.

Läs gärna mer på www.fasforeningen.nu. Där hittar du massor av information kring alkhohol, graviditet och forskning.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-08-10, 11:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Barnets rättighet till en så bra start som möjligt

Plockar fram den här tråden igen eftersom jag läste i DN/Allt om barn idag att Folkhälsoinstitutet har gjort en sammanställning av åtta studier som alla visar att alkohol även i små mängder ger negativa effekter på barnet.

http://www.alltombarn.se/gravid/unik...ostret-1.27467

http://www.fhi.se/PageFiles/6610/En-bra-start.pdf
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-08-11, 14:20
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Det är helt otroligt att man kan gå ut på ett forum och påstå att det är okej för gravida att dricka alkohol. Det spelar ingen roll om du sätter en gräns eller inte. Hur vet du att den gränsen är rätt. Har du praktiskt mätt alkoholhalten i ett foster efter ett par glas vin?
Nej jag betackar mig för sängkammarläkare som tror att dom har löst ett lyxproblem.
Hoppas att admin raderar hela tråden.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-08-11, 15:04
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Nej jag betackar mig för sängkammarläkare som tror att dom har löst ett lyxproblem.
Hoppas att admin raderar hela tråden.


Håller faktiskt med här. Kan lätt bli en hätsk ordväxling annars.



Hasse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-08-11, 18:41
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Visst är det läskigt med självutnämnda experter som tror dom har förstått hur saker och ting ligger till och sprider sina "fakta" utan att kolla upp innan.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-08-12, 09:10
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 711
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Hej!
Jag fattar inte vad ett dylikt ämne har med Grekland att göra? Hur som helst är ju hela frågeställningen helt absurd. Alla vet väl att det en gravid kvinna äter och dricker kommer fostret tillgodo. Jag har själv ett par barn och det som sagts på BVC har ju givetvis varit att mamman inte ska dricka någon alkohol alls, inte ens en lättöl, inte röka samt vara försiktig med viss mat. Detta har jag hört överallt i hela mitt liv. Jag är varken kvinna eller läkare, men saken är ju så självklar. Sen finns det alltid knäppgökar i vårt moderna samhälle som ifrågasätter även sådana självklara saker.
Har man problem med ex alkoholen så är det ju bäst om man avstår att skaffa barn tills vidare. Jag vet inte hur många artiklar i olika tidskrifter,skrivna av läkare, under årens lopp, som jag läst ang detta. Och alla säger samma sak. 0-nivå alltså.
En annan artikel som jag nyligen läste var att några forskare kommit fram till att risken för ADHD var större för barn med törstiga mödrar under graviditeten.
En del skrönor förekommer oxå. En är att det är ok att dricka när barnet är "färdigt" i magen. Jag såg med egna ögon en gång en gravid på en fest, som skulle (planerat) föda 1-2 dagar efteråt, som beställde några glas rödvin i baren och drack upp detta. Som jag blivit informerad hade iofs drickandet pågått även tidigare under graviditeten. Jag tycker att detta är samma sak som att i nappflaskan blanda ut vällingen med vin.
Hälsar C@nny
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-08-12, 09:24
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Sen finns det alltid knäppgökar i vårt moderna samhälle som ifrågasätter även sådana självklara saker.
Jo knäppgökar finns det... Som alla de som någonsin rökt i närheten av ett barn. Vidrigt.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-08-12, 09:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej!Jag fattar inte vad ett dylikt ämne har med Grekland att göra?
Tråden ligger under Kafè Kalimera, här behöver inläggen inte handla om Grekland.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-08-12, 09:58
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 119
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tråden ligger under Kafè Kalimera, här behöver inläggen inte handla om Grekland.
Alkohol och drogliberala diskussioner kan man med fördel hålla på tex. www.flashback.info
Även om detta är Kafè Kalimera så behövs väl ingen osund alkoholpropagande lika lite som att tex. SD skulle kunna få sprida sin smörja här.
Sen tar jag mej gärna en pilsner eller två så länge jag inte är gravid och det har aldrig hänt faktiskt.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-08-12, 10:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Graviditet och alkohol

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Sen tar jag mej gärna en pilsner eller två så länge jag inte är gravid och det har aldrig hänt faktiskt.
Av ditt nick att döma så lär du aldrig bli det heller
// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT