Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-16, 10:44
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Äta feta på Naxos?

Dum rubrik kanske. Det jag funderar över är hur man bär sig åt för att köpa riktigt god feta i Grekland. Vi gillar krämig men smakrik feta. I Sverige köper vi ofta förpackad feta i affären, en från Lesvos och Zetas ekfatslagrade. Förra sommaren var vi på Samos. Köpte feta i lösvikt i närmaste affären. Den var hård och inte särskilt god. Vi fortsatte med färdigförpackade fetaostar som var okej.

Vad ska man tänka på när man köper feta? Några grekiska märken som är goda? Eller ska de heta något speciellt? Jag hoppas hitta bra livsmedelsaffärer eller marknader i Chora på Naxos.

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-16, 10:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Jag brukar be att få provsmaka om det finns manuell chark. Fage som nu bytt namn tycker jag är god både här hemma och i Grekland. Den är krämig och inte så hård. Finns flera som liknar den men just nu minns jag inte namnen.

På Folegandros finns den godaste tänkbara mjuka feta som bara den kan få mig att åka dit. Det är en ö som verkligen inte förstört den grekiska husmanskosten.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-16, 11:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Gå i ostebutikken og be om FETA MALAKÍ. Da får du myk, deilig feta. Og så Eva L sier, det er helt ok å be om en liten smaksprøve.
I følge en gresk gourmet-venninne kan de ferdigpakkede ostene ikke sammelignes med den deilige fetaen du kjøper i løs vekt
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-16, 13:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Gå i ostebutikken og be om FETA MALAKÍ. Da får du myk, deilig feta.

I følge en gresk gourmet-venninne kan de ferdigpakkede ostene ikke sammelignes med den deilige fetaen du kjøper i løs vekt
Ja den känner jag igen. Här hemma köper jag alltid Fage eftersom den finns på lösvikt i min favoritbutik. Den enda lösviktsfetan från Grekland som alltid finns.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-16, 15:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja den känner jag igen. Här hemma köper jag alltid Fage eftersom den finns på lösvikt i min favoritbutik. Den enda lösviktsfetan från Grekland som alltid finns.

Eva
Er det ikke godt, vel!
Får kanskje presisere til dere andre som ikke kjenner til uttrykket at malakí ikke er et merkenavn, men et ord som betyr myk.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-16, 20:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Bra du förtydligar för jag trodde faktiskt det var namnet på en ost. Jag är ju ganska eller väldigt dålig på grekiska. Finns det en ost med ett liknande namn för jag tycker mig känna igen det eller så är det bara så att dottern sagt att vi vill ha mjuk feta. Jag vet att många gillar lite hårdare och torra feta men det faller inte mig i smaken. Vill inte heller att den ska vara för salt.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-07-17, 14:20
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Malakí ska jag komma ihåg!
Aina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-07-17, 15:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Bra du förtydligar för jag trodde faktiskt det var namnet på en ost. Jag är ju ganska eller väldigt dålig på grekiska. Finns det en ost med ett liknande namn för jag tycker mig känna igen det eller så är det bara så att dottern sagt att vi vill ha mjuk feta. Jag vet att många gillar lite hårdare och torra feta men det faller inte mig i smaken. Vill inte heller att den ska vara för salt.

Eva
Det finnes så utrolig mange oster i Hellas, det kan jo hende at det også finnes en som heter malakí eller noe slikt. Men ordet betyr altså myk, og er i denne sammenheng ingen merkevare.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-07-19, 19:18
retzinas avatar
retzina retzina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Södertälje
Inlägg: 121
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

Ostsorter i grekland:

Feta som dem flesta vet är en smulig välsaltad, mjuk ost,som är vit till färgen och som framställs av get-eller fårmjölk.Fetaosten används i pajer
liksom även sallader,men serveras också separat till måltider.

Kasseri: Är krämfärgad och har en mild smak. Den liknar cheddar osten i konsistensen och äts vanligen separat tillsammans med grovt lant bröd.

Mizithra: Är en osaltad mjukost som tillverkas av råmjölk från får.Den serveras både som separat måltids ost och som ingrediens i söta och aromatiska rätter.

Kefalotiri: Är en hård och välsaltad ost ,som närmast liknar parmesanosten.
Den används huvudsakligen som riven ost och serveras till spaghettirätter.

Graviera:Liksom greveosten serveras den till måltider eller används till att rivas och serveras till spaghetti och makaronrätter.

Manouri: Är en osaltad,mjuk ost. Den äts separat till måltider eller används som ingrediens isöta och aromatiska rätter.

Bra att veta om man är ute efter en ost sort eller bara testa de olika sorterna när man är på plats.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-07-19, 20:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Äta feta på Naxos?

.. och så har vi den vällagrade sifnosgetosten. Undrar just vad den heter?

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT