Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-05-18, 22:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Jag undrar vad det är för skillnad på Inka och Lidl? Är inte båda stora kedjebutiker?
// Helén
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-05-19, 22:15
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 277
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Jeiá sás! Kom hem från Kreta och Platanias i söndags efter två underbara veckor. Solguden var på ett strålande humör, så även vinguden. När det gäller priserna på restaurangerna blev jag glatt överraskad. (30: e resan). På vår favorit rest. Drosia, betalade jag för lammkotletter 8 euro och för en halv liter retsina 2 euro!! När jag tänker på vad det kostar hemma – lammkotletter 189 kr och en halv liter Retsina 130 kr - ler både mitt hjärta och min plånbok.

När sen restaurangägaren bjuder oss den lilla karaffen med Raki, korgen med de godaste apelsiner jag någonsin ätit, och som kronan på verket, yoghurt med rosenhonung. Gyllengul honung med rosenblad … närmare paradiset kan man inte komma.

Åter till verkligheten! På de ställen vi åt på kostade de billigaste rätterna (moussaka) från 5.50, medan de flesta rätterna låg runt 7-8 euro. Omelett eller grekisk sallad runt 4 euro. En stor Mythos kostade från 2.70.

Mvh. Lilla sjöborren; som inte visste att Lidl fanns där.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-05-19, 22:18
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Mmmm så skönt för lilla sjöborren att vara hlet ovetandes om Lidl!
Ha ha
Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Jeiá sás! Kom hem från Kreta och Platanias i söndags efter två underbara veckor. Solguden var på ett strålande humör, så även vinguden. När det gäller priserna på restaurangerna blev jag glatt överraskad. (30: e resan). På vår favorit rest. Drosia, betalade jag för lammkotletter 8 euro och för en halv liter retsina 2 euro!! När jag tänker på vad det kostar hemma – lammkotletter 189 kr och en halv liter Retsina 130 kr - ler både mitt hjärta och min plånbok.

När sen restaurangägaren bjuder oss den lilla karaffen med Raki, korgen med de godaste apelsiner jag någonsin ätit, och som kronan på verket, yoghurt med rosenhonung. Gyllengul honung med rosenblad … närmare paradiset kan man inte komma.

Åter till verkligheten! På de ställen vi åt på kostade de billigaste rätterna (moussaka) från 5.50, medan de flesta rätterna låg runt 7-8 euro. Omelett eller grekisk sallad runt 4 euro. En stor Mythos kostade från 2.70.

Mvh. Lilla sjöborren; som inte visste att Lidl fanns där.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-05-20, 08:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
[FONT=Arial]Jeiá sás! Kom hem från Kreta och Platanias i söndags efter två underbara veckor. Solguden var på ett strålande humör, så även vinguden. När det gäller priserna på restaurangerna blev jag glatt överraskad.
Mvh. Lilla sjöborren; som inte visste att Lidl fanns där.
Du har nog inte missat något. Verkar som du har njutit av det bästa Kreta har att bjuda. God mat och gott vin från ön.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-05-29, 16:56
Smillis Smillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Citat:
Ursprungligen postat av IaK Visa inlägg
Åker också till AM i juni. Har du varit där förut? Första ggn för oss. Jag har stora förväntningar...

Första resan till AM för oss också (och Kreta för den delen). Nu bara 27 dgr kvar! Tack vare alla flitiga Kalimera skribenter känner jag mig ovanligt förberedd inför besöket. Vad gjorde man innan internet??!!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-05-29, 21:56
Masson Masson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Nykvarn
Inlägg: 14
Standard Sv: Prisnivå på mat agia marina?

Jag upplever att prisnivån legat ganska stilla under flera år, efter införandet av euro.
Som en liten tillbaka blick kan nämnas 1995 när jag första gången besökte Chania kusten. Då vill jag minnas att resekassan låg på 8000kr/två pers/14 dagar. Vi fick jobba hårt för att göra slut på pengarna. Min dåvarande sambo, nuvarande fru handlade handgjorda läderprodukter såsom handväskor, pånböcker och sandaler. Vi åt och drack det vi ville, ändå räckte pengarna gott och väl.
Det blev dyrt i samband med införandet av euro. För grekerna blev det en markant skilnad. Vi hörde talas om en prisökning med 30% i ettt slag i och med euron.
Dock så har vi märkt att priserna de två, tre sista åren gått upp. Men det är fortfarande billigare än hemma. Det som är annorlunda mot hur vi lever till vardags är att vi inte brukar gå ut och äta lunch och middag i 14 dagar hemma.Men är det semester så är det.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT