Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-15, 11:19
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Behöver man förboka båtbiljetter?

Hej på er!

I slutet av juli och början av augusti åker vi mellan Milos-Sifnos, Sifnos-Paros, Paros-Naxos samt Naxos-Paros. Vårt reseschema bygger på att vi måste båta vissa bestämda dagar eftsom vi förbokat boende.
Behöver vi förboka båtbiljetter? Eller finns det alltid plats på båtarna?

Håkan Frid
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-15, 11:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Behöver man förboka båtbiljetter?

När ni har förbokat boendet så boka båtarna också, då är ni ju säkra på att komma fram när ni skall.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-15, 11:31
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Behöver man förboka båtbiljetter?

Tack Helén Då kör vi på det!

Trevlig sommar!

Håkan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-15, 16:22
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Behöver man förboka båtbiljetter?

Jo, en sak till....
Är det säkrast att ta "icke-katamaran"? Är vanliga färjor säkrast med tanke på blåst som verkar störa båttrafiken då och då?

Håkan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-15, 16:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Behöver man förboka båtbiljetter?

När jag nu tittar närmare på vilka sträckor ni skall åka då ser jag att den enda stäckan jag skulle förbokat är resan till Milos, dit går väl bara katamaraner och flyg? Övriga rutter, framför allt Paros-Naxos trafikeras av många båtar dagligen den tid ni åker.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-15, 16:46
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Behöver man förboka båtbiljetter?

Hej igen Helén!

Om allt går som det ska, inga fler flygändringar, så kommer vi med flyg till Milos den 24/7. Den 29/7 har vi tänkt ta båt till Sifnos och då finns det tre avgångar just nu hos GTP den dagen så det löser sig väl? Åtminstone med "bilfärjan". I så fall är det ju lättare att bestämma när på dagen man vill resa och hur snabbt (båttyp) när man vet vinden. Den 3/8 skall vi vidare till Naxos och måste då, vad jag förstått "mellanlanda" och byta båt på Paros. Det verkar inte gå många båtar från Sifnos till Paros och dom finns inte med ännu på schedulen. Från Paros till Naxos kan inte vara några som helst problem även om det är högsäsong och mycket folk? Det finns ju många avgångar. Den 8/8 skall vi tillbaka till Paros för flyg till Athen osv. Då finns det 3 avgångar, vårt flyg går 16.15, med den senare framme på Paros 13.30. Om vindar o annat funkar räcker det väl att vara på Paros 13.30 och hinna med att ta sig till flygplats och flygavgång? Inte heller detta behöver jag boka eller?

Oj, det blev mycket text. är van resenär men ändå ovan "luffare" och hör till dom som måste "ha koll på läget" du vet.

Håkan
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-16, 21:45
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Behöver man förboka båtbiljetter?

Jag brukar ofta köpa båtbiljetterna så fort jag är någorlunda säker på resdag och rutt (alltså på plats i Grekland, inte boka hemifrån). Då ni ska åka KAN det hända att minda båtar och katamarander blir fullbokade, eller så säljs de billigaste biljetterna slut snabbt.
Eftersom alla biljettkontor har ett datoriserat bokningssystem, så kan man köpa biljetter mellan andra öar än den man är på. (tex du kan köpa en biljett naxos-Paros när du är på Amorgos)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT