Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2006-07-14, 15:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Trasigt pass ? (gör inte som vi)

Under ett par sekunder i morse såg jag Skiathos/Skopelos-resan fara all världens väg och gå oss om intet.......... !!!


Vi går och "småpackar" lite då och då, det ska ta tid att packa så man slipper värsta rysningarna kvällen innan. Tänk om man helt plötsligt kommer på någonting man måste köpa och som man inte alls tänkt på hur bra planering man än tror man har ?

Sitter vid frukostbordet, våra pass ligger i hyllan bakom mig. Och vi vet ju att de gäller två år till.......plockar ned dem, vi ska ju ändå lägga fram dem i varsin "denna-hög-av-saker-är-det-absolut-viktigaste" som vanligt.

Öppnar mitt eget pass av gammal vana för att se det där ansiktet........plastsidan där det sitter HAR LOSSNAT NÄSTAN HELT !!! Det är DÅ jag blir alldeles ISKALL på fler ställen än bara ryggraden. Sambons pass har blivit likadant, hennes "ansiktssida" har också lossnat !!

Raskt grenslar jag cykeln, tar mig i lagom fart ned till polisstationen med båda passen, klockan är inte mer än c:a 10.30 så jag behöver inte sätta världsrekord med cykeln. En liten överläggning i receptionen gör klart att med de passen "blir ni inte insläppta i Grekland". Får instruktioner och för säkerhets skull telefonnumret till Arlandas polisstation som vardagar har öppet kl. 06-22.

Arlanda ligger gudskelov endast 3,5 mil bort, vi tar bussen och åker dit. Väl framme är det inte ens någon kö, vi möter en ung man i luckan, vi förklarar ärendet, visar de två trasiga passen och förklarar vad polisen i Uppsala sa till mig. Vi får ett stort leende tillbaka, man undrar lite hur många tusentals gånger de fått liknande förklaringar (eller ännu värre, sådant man bara ser på tv) ??

Där vi står, ser det ut som om vi står mitt i en sådan där ställning som butiker har för att larma om stölder. Det sitter en display på den, där tas fotografierna som ska sitta i det nya provisoriska pass vi nu får varsitt. Detta tar inte mer än några minuter per person, foto, en namnunderskrift, vi behöver inte ens visa legitimation. Det gamla (ännu ej utgångna) passet gäller som leg. i detta fall.

Vi blir i ett huj några tusen procent gladare än vad vi varit hittills denna dag och tar så bussen tillbaka till Uppsala med två ROSA pass som endast gäller fram till resans avslutning. Våra gamla pass som vi sedan ska reklamera var tydligen av en sådan konstruktion att det förr eller senare skulle gå sönder inom den tidsperiod på 10 år de skulle ha räckt. Vi har dessutom inte behövt betala EN krona för de nya provisoriska !!

Summa summarum: Inte tusan kollar man pass som man vet är giltiga, endast för att KANSKE HAR GÅTT SÖNDER ? Men eftersom ingen annan hade gjort det åt oss så har vi nu lärt oss att det var en evinnerlig tur att vi gjorde det när det fortfarande fanns "kontorstid kvar av veckan" !!

Lär gärna av denna tabbe.




Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2006-07-14 klockan 15:53.
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT