Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2015-08-04, 11:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Böcker med anknytning till Grekland

För er som inte har några större problem med att läsa engelska finns det en utmärkt grupp på Facebook, "A Good Greek Read". Där får man dels tips om böcker att läsa, dels lägger författare själva ut länkar så man kan beställa deras böcker. Ofta har de erbjudande om gratis nedladdning till läsplatta första utgivningsdagen eller extrapriser om man klickar på länken. Jag har laddat ner mängder av böcker, av varierande kvalitet givetvis. Håller just nu på med "The Olympus Killer", en rätt blodig deckare av Luke Christodolou. Det känns befriande med böcker som inte nödvändigtvis handlar om folk från andra delar av Europa som flyttar till Grekland och beskriver hur "charmigt excentriska" grekerna är... sådana finns det bara alltför många av.

En författare jag vill rekommendera är Sara Alexi och hennes böcker i The Greek Village series. De handlar om en liten grekisk by. Den första, "The Illegal Gardner" var jag litet tveksam till i början, då den handlade om en engelsk kvinna som köpte ett hus i en liten grekisk by... men den växte i och med att hon anställde en illegal invandrare för att röja upp i trädgården, och boken handlar om hur deras förhållande till Grekland, till livet och till varandra utvecklades. Nästa bok, "Black Butterflies" har som huvudperson kvinnan som äger butiken i den lilla byn, och vi får följa henne och hennes tankar och hur hon utvecklas i sinnet när hon dels ger sig ut på ett slags pilgrimsfärd för att ta itu med sitt förflutna, dels letar efter sin dotter som har gett sig iväg efter ett gräl. Mycket bra bok; den bästa i serien tycker jag.

De andra böckerna utgår från andra personer som bor i eller kommer till den lilla byn, så man lär känna dem en och en med deras historier, sorger, bekymmer och glädjeämnen. Samtidigt går tiden, så själva byn utvecklas och förändras. Fascinerande berättelser, inte så långa böcker och inte heller speciellt svår engelska.

Karin
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT