Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-13, 22:02
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Forumflykt?

Är det bara jag som upplever att forumet tappat fart? Jag tycker mig se, rent ovetenskapligt, att flertal medlemmar inte är lika aktiva som tidigare.
Kanske vi är inne i en generationsväxling, eller flyr användare forumet? Kankse har folk annat att göra?
Många trådar har ju utmynnat i mer eller mindre hätska diskussioner. Det skulle kunna vara en anledning. Samtidigt har vi krisen i Grekland. Många väljer andra resmål och ställer därmed inte lika många frågor i forumet. Who knows?
Vad säger du, Janne? Har du nån statistik som motbevisar mitt påstående? Du kör kanske Google Analytics eller dyl?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-13, 22:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Forumflykt?

En del av svaret heter kanskje "Facebook"

Kari
- som i k k e er på Facebook
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-13, 23:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
En del av svaret heter kanskje "Facebook"

Kari
- som i k k e er på Facebook
Skulle vara mycket tråkigt om det är så. Jag är själv registrerad på Facebook, men har bara gjort ett fåtal besök där och har mycket svårt att se hur det kan ersätta det mycket samlade och välorganiserade innehållet om Grekland som vi har här på Kalimera.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-14, 11:01
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
En del av svaret heter kanskje "Facebook"

Kari
- som i k k e er på Facebook
Håller med Kari här, det verkar vara en trend på fler forum att folk hellre sitter på Facebook, än på specifika forum.
Trist, men förmodligen sant.
Har sett samma frågeställning på de bil o MC-forum som jag är medlem i.


Hälsar Mats, som inte heller är på Facebook.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-14, 12:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Forumflykt?

Jag tittar in här dagligen och svarar på de frågor där jag känner att jag kan hjälpa till. Men då jag p g a långvarig sjukdom förmodligen inte kommer att kunna åka någonstans i sommar har jag inga planer etc att prata om. Och alltför många diskussioner som kunde vara intressanta förstörs av "de som kan allt och vet bäst om allting", så det är ingen idé att ens försöka ge sig in i debatten. Man blir bara nedtryckt i skorna och det är det inte värt.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-14, 12:31
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jag tittar in här dagligen och svarar på de frågor där jag känner att jag kan hjälpa till. Men då jag p g a långvarig sjukdom förmodligen inte kommer att kunna åka någonstans i sommar har jag inga planer etc att prata om. Och alltför många diskussioner som kunde vara intressanta förstörs av "de som kan allt och vet bäst om allting", så det är ingen idé att ens försöka ge sig in i debatten. Man blir bara nedtryckt i skorna och det är det inte värt.
Håller med dig, samtidigt som jag är såååå imponerad av all kunskap som finns här och som i många många fall delas med andra på ett helt förträffligt sätt!

Det finns de som ibland glömmer att svara på frågor och istället framhåller sina egna ståndpunkter om exempelvis resmålet, hotellet eller boendeform. "Jag skulle aldrig..." Om någon vill ha råd om antingen det ena eller andra är det naturligtvis självklart att berätta vad man själv tycker....utifrån sina egna erfarenheter!

Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-14, 13:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 289
Standard Sv: Forumflykt?

Storm i ett vattenglas? Ja nu blev det lite drag på forumet - och snart tror jag vågorna blir högre. ))
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-14, 13:09
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Storm i ett vattenglas? Ja nu blev det lite drag på forumet - och snart tror jag vågorna blir högre. ))
Storm vet jag inte, men...

Nog är det bra med en liten tankeställare ibland.

Sådär så att medlemmarna kommer ihåg att det faktiskt är de själva som gör forumet levande!

Ju fler som är aktiva, desto roligare är det att besöka Kalimera!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-14, 13:10
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Forumflykt?

Visst är det lätt att "spåra ur" i långa trådar tycker jag där man ofta bara läser förra inlägget och kanske reagerar och svarar på detta och man har då helt glömt den allra första frågan Det är kanske många som jag som får aviseringar om trådar man har svarat i via e-posten och går in direkt i tråden den vägen...

Men jag tror dock inte att urspårningarna är det största problemet utan det är som sagts här att det är lätt att lägga sina egna värderingar i även de enklaste frågor....fast det är ju inte alltid fel, beror helt på hur frågan ställts.

Det som är synd är dock att de som diskuterar högt, frimodigt och kanske provocerande får varningar och kanske stängs av. Då blir det ju ingen debatt.
Men av alla de tusentals besökarna som är inne här så kanske de allra flesta bara vill ha enbart info och inget annat?

Lissi - som vill till Grekland NU
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-14, 13:24
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Men jag tror dock inte att urspårningarna är det största problemet utan det är som sagts här att det är lätt att lägga sina egna värderingar i även de enklaste frågor....fast det är ju inte alltid fel, beror helt på hur frågan ställts.
Naturligtvis är inte det fel att ge lämna sina subjektiva åsikter - men där de passar in!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men av alla de tusentals besökarna som är inne här så kanske de allra flesta bara vill ha enbart info och inget annat?
Så kanske det är. MEN en idé vore att be den nye medlemmen som frågar, när man svarar, återkoppla när han/hon kommer tillbaka och berätta hur allt blev. Det kan ju också bli ett sätt att få nya entusiastiska, hängivna greklandsälskare?? Att som "ny" känna sig trygg med att uttala sig på forumet kanske kan bidra till nya friska synpunkter och diskussionsämnen, vad vet jag?? Jag är inte så "gammal" här heller ;-))

Lissi, jag längtar också till Grekland men åker iväg på två veckor till Gran Canaria som substitut!

Lena
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-14, 13:29
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 289
Standard Sv: Forumflykt?

Var inte ledsen Lissi! Det är bara 192 dagar kvar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-15, 00:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Många trådar har ju utmynnat i mer eller mindre hätska diskussioner. Det skulle kunna vara en anledning.
/Netwolf
Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag vet att flera gått ur forumet, eller är mindre aktiva, eftersom de upplever att det enda man får tala om nu är resemål, hotell och bildgåtor.
//Kikh
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I övrigt saknar jag flera av de (tydligen alltför) frispråkiga som blivit avstängda.
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och alltför många diskussioner som kunde vara intressanta förstörs av "de som kan allt och vet bäst om allting", så det är ingen idé att ens försöka ge sig in i debatten. Man blir bara nedtryckt i skorna och det är det inte värt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det som är synd är dock att de som diskuterar högt, frimodigt och kanske provocerande får varningar och kanske stängs av. Då blir det ju ingen debatt.
Det här visar ju att det här med debatt inte är så lätt.

Blir det för mycket av det så blir en del ledsna eller känner sig kränkta och drar sig undan för det.

Blir det ingen som säger sin "subjektiva" mening om saker och ting så blir det ingen debatt och då blir det tråkigt och folks slutar av den anledningen.

Och när någon har ett ämne som han eller hon tycker är intressant och engagerande så är det plötsligt tabu att diskutera det.

????????

Nu får vi väl skärpa oss!!!!

Och så en fråga från mig som är totalt okunnig och Facebook som många tycker är så förträffligt? Får man säga/skriva vad som helst till vem som helst där? Vem bestämmer det? Finns där ingen som "vet bäst" om allting? Blir ingen kränkt eller förbaskad eller ledsen där?

Bra tråd det här Netwolf!

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-15, 08:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Blir det ingen som säger sin "subjektiva" mening om saker och ting så blir det ingen debatt och då blir det tråkigt och folks slutar av den anledningen.
Det beror helt på hur man säger det. Är utgångspunkten bara "så här tycker jag" är det ju inget att säga om det. Men om det i praktiken låter "så här ÄR det, för det vet jag och alla andra har fel", och det sedan följs av elaka antydningar om person i stället för att hålla sig till sakfrågan, så är det inte roligt. Och en del mycket flitiga deltagare har just den approachen...

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och så en fråga från mig som är totalt okunnig och Facebook som många tycker är så förträffligt? Får man säga/skriva vad som helst till vem som helst där? Vem bestämmer det? Finns där ingen som "vet bäst" om allting? Blir ingen kränkt eller förbaskad eller ledsen där?
Nja, Facebook funkar på ett lite annat sätt. Dels kan man tillhöra olika intressegrupper, och där kan det också bli rätt högt i tak ibland. Dels kan man - vilket jag till största delen gör - hålla kontakt med nära och kära runt om i världen. Om det händer något i ens liv, som t ex när min man fick sitt första barnbarn härom månaden, så kan man nå ut till en mängd människor på en gång och berätta det. Eller som när jag blev långvarigt sjukskriven och rätt nere på grund av detta. Ett par rader på FB så vet alla varför jag inte är på humör att skoja, och så kan man ta kontakt privat när och om man vill prata enskilt om saken.

Karin
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-15, 23:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
En del av svaret heter kanskje "Facebook"
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Nja, Facebook funkar på ett lite annat sätt. Dels kan man tillhöra olika intressegrupper, och där kan det också bli rätt högt i tak ibland. Dels kan man - vilket jag till största delen gör - hålla kontakt med nära och kära runt om i världen. Om det händer något i ens liv, som t ex när min man fick sitt första barnbarn härom månaden, så kan man nå ut till en mängd människor på en gång och berätta det. Eller som när jag blev långvarigt sjukskriven och rätt nere på grund av detta. Ett par rader på FB så vet alla varför jag inte är på humör att skoja, och så kan man ta kontakt privat när och om man vill prata enskilt om saken.

Karin
För mig känns det lite konstigt att förklaringen skulle vara flykt till Facebook. Om man använder FB för att, som du skriver Karin, hålla nära och kära informerade då ser jag inte det som ett alternativ till Kalimera. Det är åtminstone inte så jag vill använda Kalimera.

Och om man använder FB för de intressegrupper som finns där så blir min fråga: finns där då bättre intressegrupp för Grekland än Kalimera och blir man mindre kränkt och nedtryckt där? Jag är bara okunning i frågan och nyfiken. Men visst känns det märkligt om folk är mera vänliga och hänsynsfulla i sina yttranden bara för att man befinner sig på FB, men på folk som finns på Kalimera växer hornen ut i pannan?

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-16, 05:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
För mig känns det lite konstigt att förklaringen skulle vara flykt till Facebook. Om man använder FB för att, som du skriver Karin, hålla nära och kära informerade då ser jag inte det som ett alternativ till Kalimera. Det är åtminstone inte så jag vill använda Kalimera.
Jag tror inte att Facebook ersätter Kalimera, kan bara prata för mig själv, det handlar om tiden, mer tid på Facebook= mindre tid över till Kalimera, en av anledningarna är också att Kalimera är svårhanterat via smartphones, vad som krävs för att anpassa forumet till dem är jag inte kvinna till att kunna tala om
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-16, 08:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
en av anledningarna är också att Kalimera är svårhanterat via smartphones
Tyvärr är det så. Det funkar ok via iPad/Tablets, men de är ju mer att betrakta som mini-laptops. Smartphones däremot, så blir det en hel del scrollande. Inte så kontsigt. Det är ju ett dator-gränssnitt. Lite underlättar det om man använder denna URL istället.

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-16, 09:33
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Forumflykt?

Har tyvärr inte varit i Grekland sedan oktober 07. Följer dock med spänning vad som händer på Kalimera. Är inte alltid inloggad men tycker det är intressant att följa med vad som händer och sker här.
Upplever att mänskor blir kränkta i alla sammanhang. Tycker det gott mode i detta ord. Är det inte högt till tak i ett forum vittnar det på att man inte accepterar andra åsikter än sina egna. Håller med Arne i vad han skriver.
Ser även att det är samma som skriver mycket. Undrar vad detta kan bero på? Då Kalimera idag är stort kan det vara svårt för nya medlemmar att finna svar på sina frågor och ställer således gamla frågor igen. detta är något vi gamla måste förstå och hjälpa till med svaren. Bättre att svara en gång för mycket än förlitet.

MVH/Chras
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-16, 11:13
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Chras Visa inlägg
... Är det inte högt till tak i ett forum vittnar det på att man inte accepterar andra åsikter än sina egna...

...Då Kalimera idag är stort kan det vara svårt för nya medlemmar att finna svar på sina frågor och ställer således gamla frågor igen. detta är något vi gamla måste förstå och hjälpa till med svaren. Bättre att svara en gång för mycket än för litet. MVH/Chras
Bravo Chras!

Vad det gäller besvarande av frågor och huruvida det, som någon sa tidigare inte kan vara så "betungande", beror väl på hur mycket fritid man har och hur man vill använda den.

Jag tror säkert att fler permanentboende än jag får frekventa förfrågningar (per privata meddelanden) om huruvida vi kan hitta arbeten till dem. För att inte tala om alla kärleskranka tjejer som träffat en grek under en veckas charterferie och vill veta om mannen/pojken är seriös - eller hur man skriver jag älskar dig på grekiska. Sånt, precis som upprepanden om vädret i Chania under ex maj månad eller specifika hotell, tar TID att besvara. Tid är en bristvara under turistsäsongen! I fjol arbetade jag 14,5 timmar per dag, 7 dagar i veckan, i 3,5 månader. Ursäkta om jag inte besvarar privata meddelanden om jobb etc då, eller struntar i hur varmt det är i havet i juni. Jag hinner ju fan inte ens bada själv på sommrarna!

Borde det inte finnas ett enkelt sätt att presentera sökfunktionen, eller samanställa fakta, för nya medlemmar?

//Kikh, som f ö inom en snar framtid, á 2 månader, ser Grekiska medborgare få ett PERSONNUMMER för registrering!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-16, 12:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Borde det inte finnas ett enkelt sätt att presentera sökfunktionen, eller samanställa fakta, för nya medlemmar?
Bra förslag Kikh! Själv har jag varit medlem i fyra år utan att använda Sök-funktionen. M a a ditt inlägg gjorde jag nu ett par test. Den fungerar ju jättebra!

Janne! Det kanske finns anledning och möjlighet att åstadkomma lite mera uppmärksamhet på sökfunktionen. Inte bara för nykomlingar som har mycket funderingar utan även för att underlätta för oss andra att lättare hitta vad som sagts tidigare i en fråga när vi slänger käft med varann. ?

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-16, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: Forumflykt?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Janne! Det kanske finns anledning och möjlighet att åstadkomma lite mera uppmärksamhet på sökfunktionen. Inte bara för nykomlingar som har mycket funderingar utan även för att underlätta för oss andra att lättare hitta vad som sagts tidigare i en fråga
Det finns en text under FAQ där det står så här:

Innan du postar ett nytt ämne bör du först se om tråden varit uppe tidigare genom att använda sökfunktionen. Många gånger finns redan ett svar på din fråga.

Men jag antar att det är få som läser FAQ. Jag kan börja med att lägga ungefär samma text i välkomstmejlet som alla nya användare får.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT