Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-25, 13:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Vad läser ni just nu?

Bara lite nyfiken, samlar alltid på boktips

Jag läser A thin line of beauty av Alan Hollinghurst. Den gick som miniserie på tv nyligen och var så bra att jag blev tvungen att skaffa boken, som fick bookerpriset i England för ett par år sen.

Det är lite Brideshead revisited över den, fast den utspelar sig under 80-talet i Thatchers London. Huvudpersonen Nick kämpar med sitt klassbagage när han försöker passa in hos den välbärgade toryfamilj där han bor inackorderad. Han trånar efter sonen i huset tills han träffar killen som är den raka motsatsen: en svart arbetarkille.

Är knappt halvvägs i berättelsen hittills, och kan verkligen rekommendera den. Dock finns den inte på svenska för den som helst hade velat ha det.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-25, 13:27
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Ja, den serien verkade urbra (men så är jag ju också obotlig anglofil! ) ! Helt förskräckligt så missade jag andra (?) och sista delen!
Just nu läser jag en tegelsten (ung. 800 s.) köpt på bokrean: (poeten) Sylvia Plaths dagböcker. Rätt otrolig... eller som det står på fliken "Sylvia Plath förstår man inte /.../. Hon är en hel föreställning, en cirkus, ett universum. Det är bara att försöka hänga med."
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-25, 13:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Paulina: Den var tre delar till och med! Så missade du två av dem tycker jag verkligen att du ska läsa boken. Är du anglofil är den ett måste, den är SÅ brittisk.

Lissi: Jag har inte läst Linda Olsson men vet att väldigt många gillar den. Googlade just för att friska upp minnet och hittade det här omdömet på en bokblogg:
Vilken bok!
Vilken debut!
Har inte läst något så
fascinerande sedan
Elisabeth Rynells
"Hohaj"!
Fullkomligt makalös!

Det gjorde mig riktigt nyfiken för Hohaj är en av de vackraste böcker jag läst, språket är fantastiskt. För de kalimeror som kommer norrifrån, som Elisabet och Eva, borde den vara ett måste i bokhyllan...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-25, 13:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Tidningen Norra Västerbotten skrev i alla fall CITAT:att "Nu vill jag sjunga dig milda sånger kan vara den vackraste roman jag läst någonsin"

Låter bra..den handlar ju om vänskap mellan en ung och en äldre kvinna...

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-25, 13:39
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Nej rackarns, var den (serien) tre delar?! Men då kanske jag såg de första två, för jag har för mig att jag bara missade sista... Får försöka att klämma in läsning av den någonstans...

Ja, om Hohaj säger jag bara: klap_klap Den är underbar! Då får man väl ta och kolla upp Linda Olsson också...

Hur 17 ska man hinna allt?!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-25, 13:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Man sticker till Grekland och sitter och läser i skuggan vid havet
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-25, 13:59
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Ja, det är väl just det man får göra...

Fast det kan vara nog så äventyrligt och inte särskilt lugnt! Förra hösten tog jag med mig datorn och böcker och stack till Zakynthos för att sitta och jobba där i tre veckor. Under de tre veckorna inträffade åtta jordskalv, så så väldigt rofyllt blev det kanske inte...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-25, 14:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?



Man kanske ska skaffa ljudböcker så att inte texten hoppar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-25, 14:15
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Mölndal
Inlägg: 188
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Ja, det är ju en lösning när det gäller läsandet. Frågan är hur man ska lösa det där med skrivjobb som man måste ha dator till. Kanske diktafon!

Jag ska inte (och definitivt inte under Zakynthostråden!) berätta några av de omskakande Zakynthosskämt jag (och andra) hittade på under de veckorna...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-25, 13:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag har alltid flera böcker på gång samtidigt... Just nu: Owe Wikströms "Ikonen i fickan" och "Sonjas godhet"...Så har jag ett nyköp sen i går att ta med till Grekland bara för att titeln var så vacker" Nu vill jag sjunga Dig milda sånger" av Linda Olsson..Om henne vet jag inget...

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-25, 15:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Eftersom jag pluggar en distanskurs på trekvartsfart samtidigt som jag jobbar som vanligt består en stor del av min "fritid" till att läsa - kurslitteratur!

Dagens läspass ute i den underbart varma solen försedde mig med tolkningen att vi kalimeraner utgör en "postmodernistisk virtuell stamgemenskap".

Någon som kan lista ut vad jag pluggar ?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-25, 18:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jösses. Låter som postmodern socialantropologi eller etnologi

Har du läst Elisabeth Rynells Hohaj? Annars kan jag varmt rekommendera den om du behöver en paus i pluggandet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-03-25, 18:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jösses. Låter som postmodern socialantropologi eller etnologi
Kunde ha varit men det är faktiskt Medie- ch kommunikationsvetenskap. Just idag handlade det om reklamanalys.

Citat:
Har du läst Elisabeth Rynells Hohaj? Annars kan jag varmt rekommendera den om du behöver en paus i pluggandet.
Jag tror inte det ryms några fler bokstavsburna signaler i min gamla hjärna just nu Men sen kanske, den har ju fått bra kritik. Fast det är något med västerbottensskildringar som jag inte riktigt kan förklara.. Vet inte om miljöerna står mig för nära eller vad det är, men jag brukar inte bli berörd av dem. Eller jo, det brukar jag, men inte på ett positivt sätt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-03-25, 18:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Åh, man blir otroligt berörd av Hohaj. Det går inte att bli annat. Förf är poet egentligen och det märks, hon skriver så fantastiskt vackert. Hennes miljöbeskrivningar vävs in i gestaltningen av mänskliga känslor, det är underbar - men hemskt sorglig - läsning.

Ta den på nån semester nån gång
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-03-25, 19:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag har ett sign ex som jag läst flera gånger. Underbar bok. Just nu läser jag Svinalängorna också ett signerat ex av Susanna Alakoski samt Tättintill dagarna av Mustafa Can.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-03-25, 19:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Vad roligt att du tyckte om den! Jag var alldeles tagen länge efter att jag hade läst den...

Svinalängorna är superbra!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-03-25, 19:33
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag har ett sign ex som jag läst flera gånger. Underbar bok. Just nu läser jag Svinalängorna också ett signerat ex av Susanna Alakoski samt Tättintill dagarna av Mustafa Can.
Tätt intill dagarna håller jag också på att läsa, jag tycker mycket om den. En annan bok som jag tycker är väligt bra och kan rekommendera är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-03-25, 22:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
En annan bok som jag tycker är väligt bra och kan rekommendera är Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom.

Ann-Kristin


Den boken l'ste jag p[ Amorgos.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-03-26, 10:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Jag har precis läst Svinalängorna och Maskrosungen, båda sorgliga böcker om barn som far illa bland oss, utan att någon griper in, som får lära sig att leva utan vuxna.

Nu har jag tre böcker på gång, Nattvakten av Sarah Waters, Drottningens chirurg av Agneta Pleijel och Nu vill jag sjunga dig vackra sånger av Linda Olssson. Jag blev nyfiken på Linda Olsson, hon är född i Stockholm men bor sedan 1990 på Nya Zeeland. Boken kom ut först på engelska på Nya Zeeland. Hon "är en av senaste årens mest uppmärksammade debutanter på NZ" enl SvD.

Jag måste alltid har 3-4 böcker med mig till Grekland, helst pocket som sedan kan lämnas kvar. Har ni bra tips? Gärna något som "suger tag i en", så man riktigt kan koppla bort huvudet från jobb och vardag...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-03-26, 16:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vad läser ni just nu?

Må erkänna att jag at moment just plöjer igenom en tegelsten!! Namn: Utlandsstyrkan i fredens tjänst. Inhandlad på Bokus. Innehåller förutom en rikt illustrerad bok även en DVD-skiva. Boken omfattar tiden från 1956, den första utlandsstyrkan till Suez, och fram till våra dagar.

Därtill läser jag en bok om den tyska invationen/ockupationen av Kreta 1941.

Boken "Utlandsstyrkan i fredens tjänst" kännes speciellt angelägen enär jag tjänstgjort vid tvenne utlandsmissioner. Dels bataljon 14 Kongo,(Elisabethville) dels bataljon 29 Gaza. Vid båda tillfällena som civilmilitär utan stridande uppgifter. Bägge missionerna i tidigt 60-tal.

Arne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT