Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-22, 22:27
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Ni vet hur det brukar vara, det är PEST att komma hem från Grekland. Det spelar ingen roll om det var den bästa resan någonsin, eller om den var bara så där lagom bra? Längtan tillbaka brukar variera, komma hem är okej för man får tvätta av sig och svalka av sig.

De två veckorna i Plakias på Kreta var fantastiska, otroliga. Nu är vi ganska rutinerade efter 15 resor, vi tror vi vet ungefär hur vi fungerar och hur det fungerar att bo. De två veckorna var under de första 3-4 dygnen ett totalt lyckorus, nyfikenheten, upptäckarglädjen, viljan att göra så mycket av tiden var uppe i en nivå vi undrar om vi någonsin upplevt? En ny plats, informationen i förväg skulle vägas mot vad vi nu mötte vid varje fotsteg, andetag.

Var har vi hamnat?

Den sävliga lunken infann sig, vi slappnade av, var bara glada, fann små ting att glädjas över och vårt boende var en total succé. Mycket yta, sköna sängar, rent och snyggt, bra duschkapacitet. Paniken att behöva prestera mycket var borta, vi var lata, klarade hettan bra, det blåste och gav svalka. Människorna runt omkring verkade trivas, var glada, mysigt och gemytligt med blandning av ortsbor och andra nationaliteter. Intrycken i allmänhet kändes som en nedladdning mot internet eller något, dagboken fylldes varje kväll innan nattlampan släcktes.

Sen kom dagen då allt skulle avslutas. Vi hade under vistelsen i Plakias inte fått några som helst nyheter om vad som hänt på hemmaplan, Sverige fanns knappt på kartan alls vid det här laget. Resan hade till 100% varit helt perfekt, nöjda kunde vi bara flyta på och fraktas till flygplatsen, stålfågeln tog oss hem till vår bostad och allt började kännas vemodigt. Finns det någon instruktionsbok för hur man kommer hem?

Dagarna hemma gick, normala rutiner fast ännu semestertid för oss. Jaha, det regnar? Det är molnigt, kvicksilvret orkar knappt upp till 20. Små aktiviteter utförs, utflykter, hemmaplans omgivningar bjuder på mycket av kultur, färger finns även här och naturen hemmavid är fantastisk. Först nu kommer en företeelse skapad kring ett vanligt efternamn - Å G R E N

Först nu kommer djupet av alla intryck och upplevelser, exakt var resan tilldrog sig är inte intressant. Det är bara känslan av att jämföra den bästa tiden på året man haft, den planerade höjdaren i tillvaron och det som ger kraften framåt, mot att det blir kortare dagar, kallare och att höst samt vinter bankar på porten om några månader. Inget fel i det, de fyra årstiderna är trots allt en variation som ger mersmak, livskraft och att de i sig innebär olika typer av längtan under de 50 veckor man spenderar i sin miljö. Jaha.....protest??? Eeehh, vi som inte har råd och tid att resa under andra tider på året har 50 veckor i hemmamiljön vare sig vi vill det eller inte.

Den här Å G R E N presenterade sig obarmhärtigt i slutet av den sista semesterveckan. Å G R E N är inte könsbunden, kan inte beskådas live eller på foto. Å G R E N är en elak känsla som kan dyka upp när man minst anar det, lika elak varje gång och är svår att skaka av sig. Vi längtade tillbaka till Plakias, den bekymmerslösa tillvaron betydde mer för oss denna gång än någonsin. Men vi hade inte gjort någonting mer eller mer ovanligt under denna resa än förut. Vi hade bara varit som vi alltid gjort, prestationsångesten gick snabbt ner på en behaglig nivå, vi kunde glädjas åt allt vi gjorde i Plakias. Men nu bankade Å G R E N på oss att vi ville tillbaka till den bekymmerslösa tillvaron.


Men vi kunde bara konstatera........


För att kunna resa iväg igen så måste vi börja räkna ungefär 50 veckor ytterligare för att om möjligt kunna få en liknande upplevelse igen under 2013. Av orsaker vi kan kontrollera men som i och för sig var väntade så vet vi inte om vi av både praktiska och ekonomiska skäl kan resa till Grekland alls nästa år. Om sista-minuten-priserna äro vänliga emot oss kan vi det, en planerad resa med bokning på senvintern till en favorit eller spännande ny plats är inte möjlig.

Vi började därför bråka ordentligt med Å G R E N, denne fick inte ta över vår känsla av att det faktiskt är ganska skönt att vara hemma. På en resa är det mest "lånad tid" som gäller. Man håller sig ren, handlar det nödvändiga, får lite nya rutiner tillfälligt som fungerar bra. Allt är bara lyckliga stunder. I realiteten är tillvaron hemma mycket bättre, det är egentligen inte så att man bara tror så, det ÄR så. Vi är nämligen i mångt och mycket vanemänniskor, styrs av dagliga rutiner och vad samhället kanske ordnat för oss, vare sig vi vill det eller inte. Vi är ett organiserat samhälle, infrastruktur och sådant som boende, affärer, kommunikationer mm. mm. fungerar som vi kan förvänta oss.

NEJ DU Å G R E N - du ska inte vinna!! Det var vad i alla fall jag själv sa till MIG SJÄLV när de sista semesterdagarna kunde avrundas med att jag bl.a vaknade en morgon då jag knappt kunde resa mig ur sängen. Jag hade drabbats av ischias men det förstod jag inte förrän några dygn senare efter noggrannt analyserande, LIDANDE och undran över vad som egentligen hade orsakat Å G R E N !

Vi tänker inte låta Å G R E N besegra oss, ens påverka oss att återvända till normala gängor vilket vi nu väldigt långsamt har gjort. Varför längta tillbaka till en tillvaro där tiden kan spenderas enbart för njutning, extrem lathet, glädje, upptäckarlust, värme, sol, bekymmerslöshet??? De 50 veckorna vi spenderar här i det så beryktade s.k. "ekorrhjulet" är inget vi kan påverka mer än att varje dag blir bra. Det är upp till oss själva, varje dag BLIR inte bra och det handlar inte om hur många veckor man spenderar här, ekorrhjul eller inte.

Vi får minnas den totala njutningen istället. de dagar i Plakias vi upplevde har vi färska minnen av, dagboksanteckningar och fotografier och vi kan dra oss tillbaka dit med att prata om tillfällen vi minns särskilt. Men vi kan inte få tillbaka tiden där, åker vi tillbaka till Plakias kommer det inte att hända förrän.......svårt att svara på exakt. Vi drar ett streck......nej vi gör inte det för det känns så definitivt! Vi känner av, minns, tycker att tillvaron hemmavid ändå är rätt bra, inte bara "RÄTT BRA" utan till och med VÄLDIGT BRA och då jämför vi inte med den lånade tid vi hade där nere där vi på stranden kunde säga - framför oss ligger Libyska sjön, Afrika men MÅÅÅÅÅNGA timmar om man skulle sitta på en båt rakt söderut.

VAD LÄR VI OSS ?


NJUT av din Greklandsvistelse!


Det är inte just Plakias även om denna underbara plats just nu kommer att drabba oss varje morgon vi vaknar i vårt ekorrhjul en god tid framöver. Vi har börjat jobba igen, oavsett om eller hur vi återvänder till Grekland under 2013 i någon form så är det nya tankar som kommer att ta oss dit i teorin och hur vi eventuellt kan se det hela i praktiska bitar när den svenska nyckfulla våren träder fram och skänker oss den vanliga dosen av längtan, "driften" och tanken att kanske överträffa den resa som nyligen avslutats.
Just nu existerar enbart MINNEN, fotografier och en hiskelig mängd dagboksanteckningar om Plakias som snart kommer att bli en färdig berättelse i mycket personliga, ingående och spontant nedtecknade tankar.

Vi lägger till en oerhört givande vistelse i vårt älskade Grekland, där våra gemensamma men även ibland helt personliga och skiftande tankar kan föra oss isär och skapa diskussion. Vi kommer dock ihåg att om vi ändå drabbas för mycket av den s.k. Å G R E N så kommer vi förr eller senare att kasta denna "överbord", "åt sidan", "dra-åt-skogen".
Den MENTALA BAKSMÄLLAN kommer ALDRIG att besegra oss, den totala upplevelsen oavsett plats, ort, förutsättningnar eller dylikt är något vi har lärt oss vara upp till oss att ta vara på och inte se som en belastning i efterhand.
 

TACK för att du tog dig tid att läsa mina tankar.
 
 
/Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2012-07-22 klockan 22:43.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-23, 02:26
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Underbart att läsa ditt kåseri, Tack. Precis så är det, när denna vecka/dessa veckor passerat så får man leva på minnen, och plocka fram dessa vid kalla, regniga sk. vinterdagar.
Än en gång TACK

Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-23, 07:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 731
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Ja, precis så är det. Två veckor Grekland och femtio veckor Kalimera-surf, varenda år!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-23, 09:44
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Så träffsäkert...vi är nog många som känner igen oss i det du skriver. TACK för underbara och tänkvärda rader Hasse!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-23, 10:04
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Tack för det, Hasse! :-)
Jodå, nog känner man igen sig. Det är skönt att njuta av långa sköna bekymmersfria dagar, bara vara och släppa alla måsten. När man kommer ner till Grekland, i vårt fall härliga Leros, så har man en lång skön period framför sig. Sedan är det plötsligt bara ett par dagar tills man ska åka hem till kalla Norden igen, hur kunde det hända? Jobbigt!

Det är ju inte så lätt att få de fyra semesterveckorna att räcka till...

Å andra sidan har man ju en anledning att komma tillbaka.. Dags att börja planera för nästa år!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-23, 12:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Fredsson Visa inlägg
Å andra sidan har man ju en anledning att komma tillbaka.. Dags att börja planera för nästa år!
Tack Hasse för Dina tankar...

Precis så kände jag förut när det handlade om en charterresa per år på 14 dagar och så inget mer...
Nu med vuxna barn, internet med superbilliga "tillbud" och en helt annan möjlighet att ta semester på lite udda tider(arbetade förut som lärare), så blir det 2 ibland 3 resor till Grekland.(Förra året t o m 4) så nu har Ågren helt lämnat mig. Jag vet ju ofta att snart är det dags igen.
Nu när vi åker tillbaks, oftast till samma ställe så är det som att komma till sommarstugan. Väskan ställs in på rummet och på 10-30 minuter så har LUGNET infunnit sig. Vi behöver inte känna att vi ska se nya platser, bara av lust återvända till favoritstränder och byar.... Vi hamnar i den grekiska vardagen omedelbart......Alla gator och gränder i Tinos Chora är bekanta och vi känner igen folk nu och vissa känner igen oss....Jag har nog ALDRIG känt mig så totalt avstressad redan efter en dag som denna gång....och Andros fick vänta ytterligare på besök för vi tog oss aldrig dit.
Vem vet? Det kanske blir ön vi alltid åkte förbi

Nu ser vi fram emot Tilos 14 dagar i höst och jag är säker på att LUGNET står och tar emot på kajen.

Hasse: Ska ni återvända igen nästa år till Plakias för att fånga samma känsla?? Att återvända blir ju mycket vilsammare....

Än en gång tack för att Du delar med Dig av Dina tankar.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-23, 17:59
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 775
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Härligt att få ta del av!
//
KR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-23, 19:02
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Hasse: Dina tankar innehåller något du tog upp här som inte brukar nämnas, egentligen "ÅGREN" efter semestern, och saknaden efter den flydda tiden vi haft under en kort semesterperiod. Jag har själv erfarenhet från den tiden!

Och detta med att återkomma till en plats man har kär! Jag är kanske insnöad på Kreta, men vad ska jag göra? Jag har varit där sedan 1976 och jag har som flera av er känslan av att jag kommer "hem" när jag landar. Det spelar ingen roll om det är Iráklion, den söderut eller Xania jag landar på... Jag har kommit hem! Jag har möjligheten att stanna för evigt om jag vill, det är bara lite praktiska saker som måste fixas.

Men vad är det med denna Medelhavsö? Är det något magiskt eller är det historiens vingslag som gör sig påminda? Det här och Egypten är vår civilisations vagga... Har vi inbyggda gener som känner av sådant?

För övrigt Hasse, djäkligt bra skrivet.

//Ulf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-23, 20:06
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Åh så målande beskrivet Hasse... Den där handboken i att komma hem skulle jag helt klart vilja läsa... Har virrat omkring här hemma helt vilsen och inte riktigt vetat vad jag ska ta mig för efter årets resa...

Sedan har jag, för första gången faktiskt, känt som Lissi beskriver... Vi hittar tillbaka! Behöver inte ha lika stor ÅGREN som jag haft innan... Och som tur är finns ju Kalimera resten av året som Netwolf mycket riktigt påpekar!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-23, 20:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Väldigt bra skrivet och intressant!

Nu bor jag ju här för gott, så den där känslan när man landar i Sverige drabbar inte mig! Dock känner jag igen mycket sen tidigare år.

Tänk så här: Grekland ligger kvar...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-23, 20:53
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Får man fråga var ni bodde i Plakias?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-23, 21:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Får man fråga var ni bodde i Plakias?

Vi skulle ha bott på Kostas Chrysoula, det enda lägenhetshotell Apollo har under deras första år i Plakias. Men vi fick istället gå c:a 50 meter till ett oansenligt hus där en skylt förtäljde Ouranos Apartments, 4 lägenheter som en släkting till dem har och som de gör bytesaffärer med. 100 meter till huvudgatan med alla tavernor och barer. Lägenheten mätte 45 (FYRTIOFEM) kvm. och balkongen 15!!! En fantastisk lägenhet på alla sätt.


/Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-24, 00:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 277
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Visst vet jag hur det känns …

När jag kommit hem och stängt ytterdörren; andats in den tre veckor instängda luften, sett högarna med reklam/ tidningar och i fönstret ett gäng halvdöda blommor … Det är då Ågren knackar mig på axeln.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-24, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Intressant läsning och för mig som hela tiden trott att Ågren är en känsla av något som man ångrar har ordet fått en ny innebörd.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-24, 09:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

För mighar Ågren , som för Hasse, mer betydelsen ÅNGEST.

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-24, 09:43
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
För mighar Ågren , som för Hasse, mer betydelsen ÅNGEST.

Lissi
Samma för mig.
Den där söndagsångesten inför en ny arbetsvecka, är något liknande fast i mindre skala förstås.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-24, 09:59
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 948
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Ja, ÅGREN kan säkert betyda flera saker. För mig gick det så att det blev inget Grekland i år. Ingen större katastrof tänkte jag, trots att det på våren ända till långt in i juni fanns massor av billigar resor till Grekland. Men tid och möjlighet till att resa fanns inte så där satt man och snyftade ... ja nästan i alla fall.

Nå, ska i stället koncentrera mig på att själv på semestern ofta laga grekisk mat och dricka retsina osv. Det började bra, men sen kom regnet och den där rätta känslan försvann. Och nästa vecka börjar jobbet och har ingen aning om hur det blir med Grekland och nästa år.

Nä, nu måste jag rycka upp mig. Kanske det ännu blir varmt och soligt och en Greklandskväll kan man ju ha trots att man börjat jobba!

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-24, 11:43
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

TACK för alla kommentarer och beröm jag fått

Jag har nog använt uttrycket Ågren felaktigt, ett ord som man kan slänga ur sig slentrianmässigt. Wikipedia förtäljer mycket riktigt "ånger" men också ångest och bakfylla. Har faktiskt aldrig sökt efter en s.k. officiell förklaring vad ordet/namnet betyder.

Men den omedelbara känslan att komma hem var att det som vanligt skulle bli skönt att ha normal temperatur runt omkring sig och att vaska av sig effekterna av hettan. Några dagar senare kom underliga tankar om varför vi inte besökte den eller den platsen vi pratade om, tavernan vi borde ha besökt osv. Kändes som stress, vi har definitivt gjort tillräckligt för att vara lika nöjda hemma som vi var varje dag på Kreta.

Det är bara att ta tag i det positiva, tänka så, göra bra saker, se fram emot det planerade som kommer nära eller långt bort. Många känner i stort sett likadant, tomheten hemkomsten ofta innebär, kontrasten från det man lämnade till det man kom hem till. Home sweet home, inte längre, eller?

TACK igen, alla KLOKA Kalimerare!!!


/Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-24, 13:15
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: DEN MENTALA BAKSMÄLLAN !

Att ha "ågren" för något är enligt mig att ha ångest över något man gjort tex på fyllan som man dagen efter ångrar. Har hänt några ggr i livet. Hehe Men tack för en trevlig berättelse.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT