Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-26, 10:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Elafonissos en ö? dag 2 och 3.

Byns väckarklocka, dvs tuppen utanför vårt hus, tyckte tydligen att kl 6.50 var en bra tid att väcka oss. Själv lät han till en början lite skrovlig i halsen men klarade strupen och höll på till 7.20 då vi öppnade altandörren.
En stilla morgon med klarblå himmel, utsikt över en vacker dalgång, två tackor med sina fyra lamm betande nedanför altanen, en liten gumma som redan var igång på sin stenomgärdade odling och en koltrast som flaxade till vid en rovfågels skrik från skyn. Det är svårt att hitta ett bättre uppvaknande.
Innan vi beger oss upp till vår väntande frukost tar jag och kameran en promenad bland de gamla husen. Allt är stilla förutom fårens bjällror som klingar från andra sidans bergsluttning.
Byns gamla kyrka är öppen, vilket numera börjar bli ganska ovanligt p g a
att det själs både saker och pengar, vilket är väldigt tråkig. På Kreta finns så många fina små kyrkor med fantastiska freskmålningar, Kefali är inget undandag. Utifrån ser den inte så gammal men väl därinne så förstår man.
Det finns ytterligare en gammal liten kyrka längre ned i dalen men den är numera låst tyvärr.
Frukosten är snabbt avklarad och vi beslutar oss för att stanna ytterligare en natt i byn och vårt fina hus.
Vi återvänder till E lite senare än vi tänk men det gör inget då det idag är ännu färre turister än igår.
Bläckfisk? Ja en soupie men den får också stanna kvar i havet. Hur som helst vi har en fantastisk dag med sol och sköna bad.
En snabb dusch före kvällsmåltid. Evdochia har det lugnt ikväll, inga kortspelande gubbar som skall servas med mat och dryck, utan hon har tid att sitta ned och prata. Hon plockar fram karidia, kastana, meli fortfarande i sina vaxkakor. Gissa om det här smakade bra. Turistmat släng er i väggen(men inte är den dubbelt så dyr som i Sverige, då vet jag inte var man har ätit eller handlat). Grönsaker av en härlig kvalitet och smak, som man ju även hittar åtminstone på marknaderna i Chania.
Vi tackar för en trevlig kväll och "doftar" oss ned genom byn till vårt hus.
Väckarklocka ställer vi inte utan litar på vår befjädrade tvåbenta vän, som väckte oss i morse.
Kalinixta.

Dag 3. Visste att vi kunde lita på tuppen. Exakt kl 6.50 startade han och slutade precis som igår när vi öppnade altandörren.
Packar, fixar till huset, det skall se prydligt ut när man lämnar är vår filosofi.
Frukosten är snabbt avklarad, vi betalar 35 Euro per natt, överlämnar en liten glasskål från Orrefors för att visa vår uppskattning, tackar Evdochia och Vangelis och beger igen till E. Inte en människa så långt ögat når. Idag blir det ännu bättre, vinden har vänt och ytvattnet smyger in bland stenarna. Det känns som bläckfiskväder idag. Jag får problem med masken, det läcker in vatten, som trycks upp i näsan och vidare ned i svalget. det känns riktigt obehagligt,.Jag uthärdar och fortsätter jakten på bläckfisk. Hur hittar man nu en sån då?
Kolla in stenar med hål och gömslen, stensamlingar av småsten eller platta stenar på botten med småstenar framför och ett litet utrymme under stenen.
DÄR i en sten med ett hål tittar en bläckfisk fram, lite rödbrun och så visar han även ett par armar med sina sugproppar, vilket avgör storleken, Den här ser bra ut, djupt andetag och pekfingern trycker av och bläckfisken är fast. Den fajtas lite med ger så småningom upp.
Nu väntar jobbet med att slå den mör ca 10.-15 minuter och" skura" den ren från slem så att den blir nästan vit.
Jag försöker använda cyklopet en gång till men det känns alltför obehagligt för att fortsätta. Ni undrar så klart om orsaken till mitt problem eller hur?
Enkelt mycket enkelt, jag har inte rakat mej på 3 dagar och skäggstubben gör att masken inte håller tätt. Så var alltid nyrakad då ni använder cyklop.
Nu är det ju så att man behöver inte simma för att hitta bläckfisk utan den kan gömma sig alldeles invid strandkanten, bara det finns nånstans att gömma sig och det finns det på E.
Lite senare på dagen tar plaskpromenad i strandkanten och upptäcker en konstig skepnad som kan vara fisk, hämtar harpunen, avfyrar men det är bara en underligt mönstrad sten. Laddar om och "plaskar" vidare men DÄR under en platt sten DÄR ligger det en fin en. Jag behöver inte ens avfyra harpunen utan tar den ändå. Precis lagom stor, nu har hustrun en och jag själv en till kvällsmat. Vilken tur att dom visade sig just idag när vi skall ge oss tillbaka till Nea Chora.
Kan man ta andra fiskar? Ja bottenfiskar är enkelt ( bl a muräna, men var försiktig, träffen måste vara alldeles bakom huvudet, så att man hela tiden har koll på det. Muränan har ju som bekant otrevliga gifttänder) men skall man ta de andra lite större behövs en snabbare harpun och att man ligger och väntar ut dom eller ligger i bakhåll.
Vägen hem gick över Sfinari och Falassarna, var vi stannade och åt hos Mourakis och beskådade utsikten och solnedgången.
Oj vad det här blev långt så jag slutar här!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-26, 17:08
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Elafonissos en ö? dag 2 och 3.

Tackar för berättelsen, Lars!
VILKA härliga dagar ni har, förstår att ni njuter!
Och har man förmånen att uppleva Elafonissi stort sett öde, då är det magiskt. Visst måste man gå UT på ön, och ända UT, RUNT och till andra sidan, helt ensam... och ha god tid... - DET är Elafonissi!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-26, 17:34
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Elafonissos en ö? dag 2 och 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Tackar för berättelsen, Lars!
VILKA härliga dagar ni har, förstår att ni njuter!
Och har man förmånen att uppleva Elafonissi stort sett öde, då är det magiskt. Visst måste man gå UT på ön, och ända UT, RUNT och till andra sidan, helt ensam... och ha god tid... - DET är Elafonissi!
Marianne xeris Elafonissi poli kala!!!!!!!!!!!!!!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-26, 18:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Elafonissos en ö? dag 2 och 3.

Låter som om ni har det riktigt bra. Fortsätt så!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-26, 20:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Elafonissos en ö? dag 2 och 3.

Det är så fantastiskt att läsa skildringar från olika delar av Grekland av er som bor där för gott eller delvis....Tank vilka resor vi får göra, vi som bor kvar här
Tack snälla
Elafonissi är en fantastisk plats och visst ska man så långt ut som möjligt och gå runt hela ön, precis som ni skriver.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT