Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-17, 19:21
nimbus nimbus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 19
Standard Kreta i Juli

Jag tänkte tillsammans med min man fira min femtionde födelsedag (juli) i Grekland närmre bestämt på Kreta och Almyrida/Kalives i 2 veckor ( man fyller ju bara en gång) Undrar nu om någon kan ge tips om bra saker eller dåliga saker man ska passa sig för. Vi ska bo på lägenhetshotelet Elena. Har nån bott där? Vad tyckte ni? Är det lätt att hyra vespa där och vad kan det kosta? Vi tänkte ta oss till Balous Bay Har nån varit där? Går det att köra vesp dit?


Tacksam om någon vet nåt!

Annica som har 135 dagar kvar att vänta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-02-17, 19:45
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta i Juli

Hej Du
Kul att du valt Kreta för att fira 50-år. Jag tror inte du blir besviken.
Balos når ni faktiskt bäst med utflykten till Gramvousa.
Jag kan inte svara om det går att "vespa" dit då jag åkt båt de gånger jag varit där. Men med tanke på att det alltid varit "båtgäster" där och inga andra så tror jag det inte går.
Andra får besvara om det är möjligt. Själv är jag för lat för allt
för galna upptåg.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-02-17, 19:58
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Kreta i Juli

Hej Annica!
Försök INTE, under några som helst omständigheter, köra vespa till Balos. Den vägen är en veritabel mardröm. I bredd ungefär som en medelstor svensk grusväg, fast då med havet nedanför ett stup, i skick som då man anlägger en normal svensk grusväg. Dvs hårt packad "botten", med uppstickande stenar, löst grus, stenar, gropar och vad-mer-man-kan komma på för att göra livet surt för någon som ger sig på att försöka köra där. Tänk dig ovanpå de då backar med en lutning som ingen vespa i världen klarar av, vår bil spann i en av dessa backar i tvåans växel och halkade bakåt innan jag fick fäste igen. Vi gav upp ungefär två kilometer från parkeringsplatsen, som i sin tur ligger en halvtimmes klättring från själva stranden. Vår vän Mike, som annars är ute och far och flänger på de mest omöjliga ställen skrattade bara och sa att "Even I wouldn´t dare driving to Balos".

Närmaste fin-fina "vespaställe" är annars Falassarna, där går asfalterad väg i stort sett ända ner till stranden, och det är åtminstone min favoritstrand på Kreta, även om jag nu då ännu inte sett Balos...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-02-17, 20:13
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta i Juli

Hej Henrik
Detta ska jag notera i mina beskrivningar med citat från dig.
Min bok om Kreta lär nog aldrig bli klar, det kommer nytt hela tiden.
Falasarna är bra, men jag har svårt för att bada där (handikappet).
Går oftast en lång promenad i stället, ibland ända bort till "tomathusen"
och brukar ha en kasse full med mig tillbaka.

Uffe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-02-17, 20:33
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Kreta i Juli

Hej Ulf;

Nej, har man inte full rörlighet kan jag tänka mig att Falassarna är en knivig strand. Men visst är det vackra omgivningar också? Du har väl provsuttit "tronen"?

Vet du, du ska faktiskt få ett par bilder också som illustration, om jag bara klurar ut hur man lägger upp bilder här... Eller om jag kan maila dem till någon som vet hur man gör.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-02-17, 22:07
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Kreta i Juli

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Vet du, du ska faktiskt få ett par bilder också som illustration, om jag bara klurar ut hur man lägger upp bilder här... Eller om jag kan maila dem till någon som vet hur man gör.
Hej!
Gå in på Ordet är Fritt och sedan Om Forumet, där står det lite om hur man lägger upp bilder.
Jag har själv mina bilder på Photobucket och hämtar dem därifrån.
Vad gäller storleken på bilderna får man prova sig fram.
Lycka till

Lena
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-02-18, 08:26
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Kreta i Juli

Då ska vi se...verkar vara lite kinkigt med storleken på bilderna.
Men detta är då alltså bilder från vägen ut till Balos. Getterna var ju sanslöst söta, men med nerverna utanpå är det svårt att uppskatta dem riktigt.



Några valde att gå. Inte vi...



Utsikten till vänster...



...och till höger. Rodopouhalvön i bakgrunden.



Här befann vi oss ungefär halvvägs, sedan var det inte längre aktuellt med fotografering.

Senast redigerad av HenricG den 2009-02-18 klockan 08:35.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-02-18, 08:32
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Kreta i Juli

Hua.. jag är inte så särskilt rädd av mig. Men de där vägarna skulle då inte jag våga åka bil på. Inte vara på överhuvud taget. Vad gör man vid ett möte till exempel????
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-02-18, 08:45
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Kreta i Juli

Stannar och hoppas på att den andre är en skicklig bilförare. Vi fick faktiskt möte vid ett par tillfällen, men båda gångerna var det så att vi såg bilarna på långt håll, så vi kunde stanna i god tid där vägen var någorlunda bred.

Men vi har varit med om värre! För några år sedan när vi var i Elafonissi var det vägbygge i Elos (tror jag), men vi skulle ändå prompt ta kustvägen. Tycker inte om att köra inlandsvägen norrut, när man får ligga på "fel" sida. Hursomhelst fick vi då veta att vägen först skulle vara ok, sedan bli sämre "men ni är på rätt väg, så bara fortsätt", och så skulle den bli bättre igen för att slutligen leda ut på "stora" vägen.

Nja...ni vet de där traktorstigarna bland olivträden uppe på bergssluttningarna? De är inte gjorda för Hyundai Atos med turister i. Sonen satt i baksätet och sa "pappa stanna, vi kommer att dö", dottern satt vit i ansiktet och sade ingenting, och jag hade fullt upp med att svänga-backa-svänga-backa-svänga i serpentinerna med ett halvt hjul utanför kanten och händerna halkandes på ratten av svett. Jag är inte heller någon rädd person av mig, men där och då var jag fullt övertygad om att vi skulle störta flera hundra meter ner. Drömde mardrömmar om den där turen efteråt.

När vi till slut lyckats tråckla oss nerför den där traktorvägen kom vi ut på - samma väg vi kört upp på. Vi gav oss INTE på ett nytt försök, utan valde att ta inlandsvägen tillbaks till Platanias...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-02-18, 08:58
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Kreta i Juli

Hej!

Almirida är en trevlig liten by att bo i och fina omgivningar att promenera i och skapliga matställen som ligger nere vid vattnet.

Ang Vespa så går det bra att hyra mitt i byn hos Flisvos och Kostas till en vettig peng-ca 100kr/dygn och hyr du längre så blir det lite billigare.

Ja vad ska man varna för - trafiken och då speciellt landsvägen annars är det bara att köra och ta det lilla lugna och använda sitt omdöme.

Ang Balos så är det inget som bekymrar mig utan man får anpassa körningen efter förhållandena, men ta gärna en sväng i trakterna kring Almirida och halvön Plaka-Kefalas-Vamos(mindre trafik) och börja med det för att själva känna hur det funkar att köra moppe där.

Har ni sedan fattat tycke för det vilket jag tror ni gör så varför inte ta småvägar(gamla landsvägen) mot Balos och ta det lilla lugna och upplev alla dessa små byar på vägen dit.

Se till att ha gott om tid när ni åker så ni hinner hem innan mörkret

Mvh!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-02-18, 14:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 399
Standard Sv: Kreta i Juli

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Vi gav upp ungefär två kilometer från parkeringsplatsen, som i sin tur ligger en halvtimmes klättring från själva stranden.
Vi körde ända fram till parkeringsplatsen. Om vi hade vetat vad vi gav oss in på skulle vi aldrig kört, men vi fortsatte dumdristigt hela vägen. Kommer aldrig göra om det, det är den värsta väg vi kört på i Grekland.



På väg tillbaka mot civilisationen igen. Äntligen.



Balos är en fantastisk plats som bör ses, men åk båt dit!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-02-19, 16:56
nimbus nimbus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 19
Standard Sv: Kreta i Juli

Tack Henric för dina varnande ord det får väl bli båtfärd istället. Falassarna duger gott där firade jag min fyrtionde födelsedag. Annica
Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Hej Annica!
Försök INTE, under några som helst omständigheter, köra vespa till Balos. Den vägen är en veritabel mardröm. I bredd ungefär som en medelstor svensk grusväg, fast då med havet nedanför ett stup, i skick som då man anlägger en normal svensk grusväg. Dvs hårt packad "botten", med uppstickande stenar, löst grus, stenar, gropar och vad-mer-man-kan komma på för att göra livet surt för någon som ger sig på att försöka köra där. Tänk dig ovanpå de då backar med en lutning som ingen vespa i världen klarar av, vår bil spann i en av dessa backar i tvåans växel och halkade bakåt innan jag fick fäste igen. Vi gav upp ungefär två kilometer från parkeringsplatsen, som i sin tur ligger en halvtimmes klättring från själva stranden. Vår vän Mike, som annars är ute och far och flänger på de mest omöjliga ställen skrattade bara och sa att "Even I wouldn´t dare driving to Balos".

Närmaste fin-fina "vespaställe" är annars Falassarna, där går asfalterad väg i stort sett ända ner till stranden, och det är åtminstone min favoritstrand på Kreta, även om jag nu då ännu inte sett Balos...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-02-19, 19:21
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kreta i Juli

Spännande bilder och dramatiskt landskap!Båt verkar onekligen att fördera men varifrån hoppar man lämpligast på den?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-02-20, 08:06
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Kreta i Juli

Kissamos. Den här gången SKA vi till Balos, så nu har jag tagit reda på fakta. Båten går från Kissamos kl 10 (GMT ), och går i en tur runt de båda öarna, stannar till så att man kan vandra upp till ruinerna av den gamla venetianska fästningen, och så naturligtvis då Balos. Återkommer Kissamos runt kl 18 på kvällen. Kostar €22 per vuxen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-02-20, 08:09
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Kreta i Juli

Citat:
Ursprungligen postat av nimbus Visa inlägg
Tack Henric för dina varnande ord det får väl bli båtfärd istället. Falassarna duger gott där firade jag min fyrtionde födelsedag. Annica
Jamen då är det ju bara att upprätthålla den fina traditionen!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-02-20, 10:26
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Kreta i Juli

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Hua.. jag är inte så särskilt rädd av mig. Men de där vägarna skulle då inte jag våga åka bil på. Inte vara på överhuvud taget. Vad gör man vid ett möte till exempel????
Jag håller med din Monkan. Har en gång åkt på en väg som liknade den som Musse Pigg & gänget åker husvagn på.....Aldrig mer!!
Men bilderna var jättefina!

Lena
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT