Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-23, 19:47
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Jordskalv på Kreta

Läste just på ekathimerini.com att ett jordskalv inträffade idag 111 km söder om Iraklion! Ni som befinner er på Kreta just nu, vet ni något mera?

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...11/2011_416137
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-24, 00:25
Fantomen Fantomen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Ort: Åsnebyn, Mellerud
Inlägg: 12
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Nu tycker jag faktiskt att Grekland måste göra något åt dessa jordskalv. Först var det strejker, sen kom krisen och regeringsbyten och NU försöker de skrämma oss stackars turister med jordskalv stup i ett. Jag funderar allvarligt på att resa till Bulgarien i sommar, jag vill ha lugn och ro när jag semestrar! Jag har iofs hört att de fortfarande flyger med gamla Tupolev-plan och serverar dålig mat, men de säljer billiga drinkar och stranden runt Svarta havet är visst sand.

Är det någon som varit i Sunny Beach och kan rekommendera ett bra hotell? Helst all-inclusive eftersom jagvill veta exakt när maten serveras.

/H
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-24, 06:08
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Ingegerd,
det är en ofantlig massa småskalv runt om i Grekland, de flesta nämns överhuvud taget inte i press eller TV.
I detta fall har inga skador rapporterats (än).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-24, 07:28
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Om Du är intresserad av jordbävningar i Grekland kan Du gå in på
http://www.earthquakenet.gr/
Där kan Du se varje liten rörelse i marken. De flesta är mycket små och känns inte alls. Under de år vi varit här på Kreta, har jag känt rörelse 2 ggr.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-24, 07:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Två andra adresser: gein.noa.gr (nästan samma som Ylvas hänvisning ) och emsc-csem.org
Den senare visar både nya skalv och äldre, oh man kan tydligt se att Grekland ligger mitt i den intensivaste zonen.-Den tredje i ordningen på jorden enligt seismologer- Men hellre många småskalv än ett stort!

Min grannfru var som barn med om en tsunami som drog långt uppåt stan på Kalymnos. men det var massor av år sen .
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-24, 07:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Nu tycker jag faktiskt att Grekland måste göra något åt dessa jordskalv. Först var det strejker, sen kom krisen och regeringsbyten och NU försöker de skrämma oss stackars turister med jordskalv stup i ett. Jag funderar allvarligt på att resa till Bulgarien i sommar, jag vill ha lugn och ro när jag semestrar! Jag har iofs hört att de fortfarande flyger med gamla Tupolev-plan och serverar dålig mat, men de säljer billiga drinkar och stranden runt Svarta havet är visst sand.

Är det någon som varit i Sunny Beach och kan rekommendera ett bra hotell? Helst all-inclusive eftersom jagvill veta exakt när maten serveras.

/H
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-24, 08:01
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Kände inget, var på södra sidan av ön hela dagen.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-24, 10:54
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Förstår att du undrar om någon kännt av skalven, Ingegerd.
5,5 och 4,7 är ju inga småskalv precis, men de låg tydligen en bra bit ute i havet söder om Pirgos på södra kusten. En del efterskalv har tydligen också förekommit närmre kusten och inte så långt nere heller. Klart att man tänker lite mer på skalven när det kommer större skalv och många efterskalv.
Jag tror att de flesta av oss vet att det skakar lite varje dag både i Italien, Grekland och Turkiet, men man undrar ju alltid när det kommer lite större skalv hur långt det kan märkas.
Lars, du har kanske varit på sydvästra sidan fortfarande - och Kreta är ju stort. Någon som varit i närheten av Pirgos och kännt av skalven?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-24, 11:02
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 455
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Vi bor 7 km öster om Ierapetra på sydkusten och kände inte ett dugg.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-11-24, 13:37
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Nu tycker jag faktiskt att Grekland måste göra något åt dessa jordskalv. Först var det strejker, sen kom krisen och regeringsbyten och NU försöker de skrämma oss stackars turister med jordskalv stup i ett. Jag funderar allvarligt på att resa till Bulgarien i sommar, jag vill ha lugn och ro när jag semestrar! Jag har iofs hört att de fortfarande flyger med gamla Tupolev-plan och serverar dålig mat, men de säljer billiga drinkar och stranden runt Svarta havet är visst sand.

Är det någon som varit i Sunny Beach och kan rekommendera ett bra hotell? Helst all-inclusive eftersom jagvill veta exakt när maten serveras.

/H

Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-11-24, 16:43
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Nu tycker jag faktiskt att Grekland måste göra något åt dessa jordskalv. Först var det strejker, sen kom krisen och regeringsbyten och NU försöker de skrämma oss stackars turister med jordskalv stup i ett.
/H
Fantomen, du behagar skämta, eller...?


Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Om Du är intresserad av jordbävningar i Grekland kan Du gå in på
http://www.earthquakenet.gr/
Där kan Du se varje liten rörelse i marken. De flesta är mycket små och känns inte alls. Under de år vi varit här på Kreta, har jag känt rörelse 2 ggr.
Tack Ylva A, den sidan känner jag till och kollar också där då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Förstår att du undrar om någon kännt av skalven, Ingegerd.
5,5 och 4,7 är ju inga småskalv precis, men de låg tydligen en bra bit ute i havet söder om Pirgos på södra kusten. En del efterskalv har tydligen också förekommit närmre kusten och inte så långt nere heller. Klart att man tänker lite mer på skalven när det kommer större skalv och många efterskalv.
Jag tror att de flesta av oss vet att det skakar lite varje dag både i Italien, Grekland och Turkiet, men man undrar ju alltid när det kommer lite större skalv hur långt det kan märkas.
Lars, du har kanske varit på sydvästra sidan fortfarande - och Kreta är ju stort. Någon som varit i närheten av Pirgos och kännt av skalven?
Javisst, vet jag att det skakar lite då och då. Det var ju ett skalv i våras när jag var i Rethymno, kommer inte exakt ihåg när det inträffade och var epicentrum låg (tror det var någonstans mellan Kreta och Santorini om jag inte missminner mig), det skalvet kände jag av hemma i lägenheten. Jag var därför nyfiken att höra om gårdagens skalv också kändes av.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-11-24, 17:28
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Förstår att du undrar om någon kännt av skalven, Ingegerd.
Lars, du har kanske varit på sydvästra sidan fortfarande - och Kreta är ju stort. Någon som varit i närheten av Pirgos och kännt av skalven?
Nej vi var nästan mitt på, också idag och har inte känt något.
Pirgos är f ö inget roligt ställe att hamna på. Kör ned till havet till Tris Eklissies, det är en resa som heter duga. En plats, där man hämtade allierade soldater med ubåtar över till Egypten under andra världskriget, en på sitt sätt historisk plats.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-12-28, 15:42
AndersL AndersL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Ort: Vittsjö
Inlägg: 27
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Väcker e gammal tråd av nyfikenhet.
Om man ser bakåt i tiden, har antalet jordbävningar ökat eller Är det som det varit hela tiden?
Jag är inte ett dugg orolig för dessa utan är bara nyfiken på om det ökat eller ej.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-12-28, 17:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 420
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av AndersL Visa inlägg
Väcker e gammal tråd av nyfikenhet.
Om man ser bakåt i tiden, har antalet jordbävningar ökat eller Är det som det varit hela tiden?
Jag är inte ett dugg orolig för dessa utan är bara nyfiken på om det ökat eller ej.
Jag vet inte om det har ökar eller minskat, men jag läser ofta om jordskalv när jag läser Chania Post. I regel är det små skalv. Idag var ett på 3.43 R, som du kan läsa om här.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-12-28, 17:56
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Jordskalv på Kreta

Jag känner att det är lite fler jordbävningar en förr. I förrgår var det en på 5,2 på Karpathos och det har skakat över en månad runt Lefkas och Kefalonia,inte så stora men mellan 1,8-3,5 richter.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT