Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-08, 15:48
Terre Terre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Kalmar
Inlägg: 25
Standard Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Hej

Vi är en Greklandsgalen familj med tre barn, 3, 10 och 13 år, som planerar nästa års resa och skulle vilja ha lite hjälp från er eftersom det står mellan Karpathos och Skopelos. Bra att veta kan vara att vi INTE vill till överexploaterade öar och typiska barnhotell med klubbar, aktiviteter och liknande. Vi värdesätter små familjära hotell, mysiga byar, gärna hamnpromenader, fina stränder är naturligtvis ett plus. Våra favoritöar hittills är Naxos och Kefalonia. På Naxos bodde vi i Agios Prokopios vilket passade oss perfekt. Bra liten ort med närhet till fina stränder, men ändå enkelt att ta sig med buss till underbara och mysiga Naxos stad !

Har kollat pris om vi bokar på egen hand, men har kommit fram till att charter är mest prisvärt för vår familj även om hotellalternativen blir begränsade när man är 5 personer som vill bo i samma lägenhet.

På Skopelos skulle resan gå med Ving och hotell Alkistis. Hotellet har fått bra recensioner, men vi avskräcks lite av dess läge, 1,5 till Skopelos Stad är förstås ok men 1,5km även till stranden känns långt?! Tänker även vid lunchtid, finns det några tavernor i närheten tro om man inte orkar ta sig in till staden vid den tiden på dagen? Någon som har någon erfarenhet?

På Karpathos är det Apollo som gäller och orten Amopi, hotellet heter Aegean Village. Där har vi nära till fina stränder och orten har även ett litet utbud av restauranger, samtidigt så är det inte mer än en kortare buss/taxiresa in till Pigadia.

Tar tacksamt emot råd från er som har erfarenhet av dessa öar, plus och minus, vad ska vi välja??

Tack på förhand.
// Therese
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-08, 20:20
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 690
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Jaa, det är inget lätt val... Vi var till Karpathos förra året för första gången och nu har vi nyss kommit hem från Skopelos från vår första resa dit. Det är jättesvårt att jämföra öarna, jättefina och härliga båda två, i mycket ganska lika varann men ändå vissa skillnader. Jag tror ni blir nöjda vilken ö ni än väljer.

På Karpathos bodde vi i Pigadia som vi trivdes bra med, där var en fin strand i stan (även om många säger att den är dålig, men det tyckte inte vi!). Fina stränder runt om på ön. Vi hade moped så vi kunde åka själv, men jag tror att det går bra att åka buss där också. Nu är ni ju inställda på Amoopi som jag inte känner till mer än att vi åkte ner där med transferbussen, så det stället kan jag inte uttala mig om. Fin strand är där ju och några tavernor finns väl där också. Men det kan säkert andra svara på bättre än jag.

På Skopelos är det ju det här med stränderna... Det finns så många härliga, fantastiska stränder, men jag tycker att det är en fördel om man har eget fordon. Hotellet som ni har tittat på vet jag inte exakt var det ligger, mer än att det är mitt mellan stan och Stafilosstranden. Vi körde den vägen nästan varje dag och jag skulle inte tro att det finns några tavernor alldeles i närheten. Skulle jag bo där skulle jag absolut se till att ha eget fordon att åka till de olika stränderna. Det går ju bussar också och visst det går väl bra, men vi tyckte det var relativt dyrt, så för oss blev det billigare att hyra moped. Sen stannar bussen uppe på vägen och då är det i många fall en bra bit att gå ner till stränderna.

Stranden inne i Skopelos stad är inget att räkna med. Den var ganska skräpig och det regnade några dagar i början när vi var där, så då var vattnet alldeles brunt av allt regnvatten som rann ner i havet.

Båda öarna har lugn trafik och fina vägar, så det är inga problem att köra där. Som sagt, inget lätt val, men det blir nog bra vilket som, jag trivdes utmärkt på båda öarna!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-23, 12:04
lelo lelo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Hej!

Är lite intresserad av om det har blivit något val än?
Har själv varit på Naxos och Kefalonia och är ute efter samma sorts resmål som ni verkar vara. Var på Karpathos förra året och funderar nu på Skopelos precis som ni..

Angående Karpathos så blev jag lite besviken efter att ha varit på Kefalonia året tidigare. Det var inte riktigt dem där wow-känslorna som man fick på kefalonia men visst var det fint. Staden var mysig men stranden i centrum var inte alls i min smak! Kändes nästan som att man inte var utomlands, det var den känslan jag fick iallafall. Sen blåste det väldigt mycket när vi var där (maj) men det la sig efter ett par dagar. Vi hyrde även bil och körde runt hela ön. Vi besökte b.la Achata, Apella mm. Det var otroligt fint men det var stenstränder och kunde inte riktigt mäta sig med kefalonia ändå.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-25, 11:25
ander ander är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 35
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Svårt val som sagt! Båda öarna är riktigt fina, men jag skulle nog hålla Skopelos som snäppet vackrare och något mindre turistig. Skopelos är också lite enklare att upptäcka. Det mesta på Karpathos innebär en rätt lång och slingrande bilresa.

Här finns riktigt fina bilder från Skopelos:
http://www.skopelosgrekland.se/bilder.html

Och här från Karpathos:
http://www.karpathosgrekland.se/bilder.html

Om man främst vill ha nära stranden skulle jag satsa på att bo i Lefkos på Karpathos och vid Panormos på Skopelos. Lefkos ligger dock rätt långt från Pigadia medan Panormos ligger hyfsat nära (med taxi/bil/buss) Skopelos stad.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-25, 19:15
Maddit Maddit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 59
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Åh vilka bilder från vackra Skopelos! Vi har velat hit o dit men nu efter sett dessa vackra bilder så bli det skopelos! Tack ander
Vart ska vi bo på Skopelos någonstans? Vi vill ha fin utsikt och lägenhet.. Lagom pris
Önskar mina Kalimeravänner en skön fredag
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-25, 21:39
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Skopelos stad tycker jag. Väldigt vacker och trevlig stad. Bättre att åka till stränderna på dagen. Gå ut på kvällen i den fina staden.

Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-28, 14:21
Desires Desires är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholms län
Inlägg: 31
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Har också varit på båda, och båda är verkligen sevärda tycker jag!
Men själv tycker jag nog ändå att Skopelos är den vackraste av dem - kändes även mer genuin, inte så turistisk, där kunde vi hitta helt folktomma stränder (i maj ett för ett par år sedan)! Blev överförjust i Skopelos med så vackra omgivningar, fina stränder, jättegulliga byar. Gick igenom e-guiden härifrån först och fick där kanonfina tips.
Vi bodde i den otroligt fina och pittoreska staden Skopelos, vilket innebar att man antingen måste åka buss eller hyra bil eller moppe där för att se alla vackra platser och stränder som finns. Vi hade hyrbil några dagar, åkte buss någon dag, vilket vi tyckte var perfekt. Nej man kan inte bada inne staden Skopelos, precis som många andra skrivit, därför enklast att ha hyrbil eller dylikt, annars missar man det mest sevärda på denna såå vackra ö!
Jag plåtade mängder på Skopelos, här kan du se mina foton o lite tips om ön http://www.desires.se/#post91

På min resesida finns även en reseberättelse från Karpathos med många tips
http://www.desires.se/#post111
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-02-22, 16:22
Terre Terre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Kalmar
Inlägg: 25
Standard Sv: Skopelos eller Karpathos sommaren 2013

Tack till er alla som har svarat och berättat om era erfarenheter, det betyder jättemycket . Valet föll på Skopelos och jag är övertygad om att det kommer bli toppen! Två härliga veckor blir det i augusti. Skopelos har länge legat på min topplista över "öar jag vill besöka" så det känns superkul och helrätt att det blir just dit vi åker nästa år.

Vi kommer att hyra bil, högst troligt i en vecka, så att vi enklare kan ta oss till alla fina stränder och verkligen se oss omkring. Hotellet vi ska bo på har även en minibuss som kostnadsfritt skjutsar in till Skopelos Stad om man inte orkar gå de 1,5 km som det är dit. Så med närmare eftertanke är det inte hela världen att hotellet ligger lite "off".

Tusen tack igen goa Greklandsentusiaster för era svar .
// Therese
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT