Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-02-22, 16:17
EmilAs avatar
EmilA EmilA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 3
Standard Tilos april 2015

Hej!
Jag och min sambo har senaste åren blivit väldigt förtjusta i Grekland och detta är helt Kalimeras förtjänst. Det började när hon köpte en resa till min 30årsdag 2011. Efter att hon fått tips här på Kalimera åkte vi till Santorini och vidare till Amorgos. En underbar resa! Efter detta var vi 2012 på Rhodos där vi bilade runt ön och 2013 och 2014 var vi på Kreta. Båda gånger på Kretas södra kust, Chora Sfakia och Loutro.
Nu fyller hon 30 år nästa vecka och som present har jag bokat flygbiljetter till Rhodos i slutet på april. Vi kommer fram 26/4 på förmiddagen och åker hem sent på söndagen den 3/5. Planen, eller min förhoppning, är att vi skulle kunna ta oss till både Tilos och Symi denna vecka, men åtminstone en av öarna.
Problemet är att jag inte riktigt vet vad man skulle behöva förboka och vad man kan ordna på plats vad gäller färjor och boende? Hur brukar färjorna till Tilos och Symi gå från Rhodos i slutet på april? Behöver jag se till att boka boende i Rhodos stad första dagen/dagarna redan nu, eller kan man avvakta med detta tills tidtabellen för färjorna släpps?
Ni hör, jag är inte tillräckligt van som Greklandsresenär ännu, och hoppas på lite tips/hjälp så att resan blir bra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-02-22, 17:33
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos april 2015

Kommer ni till Rhodos på en söndag och vill fortsätta till Tilos, så avgår Blue Star Diagoras från Rhodos 16.00 på måndagen, den brukar vara framme på Tilos ung. 18.10. Sea Star brukar inte ha börjat gå så tidigt på säsongen och tidtabellen för Dodekanisos Express är inte klar än, men den brukar oftast inte gå förrän på tisdagen. Så jag tror ni kan ställa in er på att ta Diagoras på måndagen, och i så fall blir det ju en hotellnatt på Rhodos.
Så tidigt på säsongen behöver ni inte förboka på Tilos, och knappast på Rhodos heller.
Håll noga koll på båtarna då ni ska tillbaka till Rhodos, Diagoras går på fredag morgon, och ev. behöver ni ta den.

Vilken fin 30-årspresent, din sambo kommer säkert att bli glad!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-02-22, 18:08
EmilAs avatar
EmilA EmilA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 3
Standard Sv: Tilos april 2015

Tack Annki!
Vet du hur det brukar se ut med färjor mellan Tilos och Symi den tiden?
Eller mellan Tilos och någon annan ö som kan vara spännande?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-02-22, 18:15
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos april 2015

Det är ju fortfarande lågsäsong, så trafiken har inte kommit igång på allvar än. Du kan titta här, men Dodekanisos express har som sagt, inte lagt ut sina ruter än. http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp
När det gäller Tilos kan du äve titta på den här sidan, den uppdateras varje vecka, och kan även ändras med kort varsel:
http://www.tilos-travel.com/tilos_ferry_schedules.php
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-02-24, 17:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos april 2015

Om ni vill till Symi från Rhodos kan ni förmodligen åka med någon av dagstursbåtarna från Mandrakihamnen. De går dagligen men syns inte i båttidtabellerna. Kruxet är bara att jag inte vet om de börjat gå så tidigt på säsongen. Jag skulle förmodligen kunna ta reda på det om ni behövde veta.

Förbokningar behöver ni inte bekymra er för någonstans, så tidigt.

Grattis till en fin Greklandskarriär som började på din födelsedag!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-02-25, 12:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos april 2015

Jag ber att få hålla min trut. Det går inte längre att åka med dagstursbåtarna, det är förbjudet. Förmodligen var det det även "på min tid" men då struntade man i det. Numera tar man tydligen inte ombord folk med bagage.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-02-26, 12:48
EmilAs avatar
EmilA EmilA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 3
Standard Sv: Tilos april 2015

Alright, men tack för tipset! Får kanske avvakta och se närmre inpå om det går att ordna. En annan sak jag kom att tänka på plötsligt. Hur är det med helgdagar och färjor? Insåg att 1:a maj infaller fredagen när vi är på Tilos, och då det verkar som att färjan tillbaka till Rhodos ska gå då...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT