Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-10, 18:19
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Direkt från Pigadia

Hej alla kalimeror!
Sitter på balkongen i Pigadia och blickar ut över havet. Är min första gång här och han nog hittills inte blivit så värst imponerad Blåst riktigt mycket har det gjort i flera dagar nu, så pass att man nästan övervägt att ta en kofta med sig när man ska ut på stan på kvällen..och detta är ändå Grekland i augusti!! Är fösta kvällen idag då det är lite lugnare
Stranden i Pigadia är kanske inte allra sämsta men lätt bland de sämsta i alla fall jag varit på, själva strandremsan är bitvis ok, men oj så stenigt botten!! Bara enstaka metrar med sand och då har vi ändå provat nästan hela vägen bort mot Mediterannean.. och ironiskt nog har det inte gjort så mycket då det blåser så pass att man inte direkt tycker att det är skönt att gå i. Inga vågor, bara detta blåst
Ammopi har vi varit till idag, den lilla strandplätten längst bort var underbar, men fullsmockad, då vad jag förstått så är det en av de få stränder där det är lite lä.
Gillar själva staden dock, och det finns att hitta riktiga 'grekiska' ställen, vilket inte alltid är en självklarhet har jag lärt mig under mina resor till Grekland.
Hoppas innerligt att Karpathos motbevisar mig framöver, då vi ju inte alls varit på så många ställen än, dock tror jag inte att det kommer att bli någon favortö
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-10, 18:42
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Hej,

Ta buss till de finare stränderna norrut så upptäcker ni mer på ön. Min favorit är Lefkos på västra sidan, även dit går buss. Hyrbil är förstås ännu bättre...
Även badbåt att rekommendera...


/Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-10, 18:58
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Tack Göran! Skall göras! måste även tillägga att vi bor på Blue Bay och tycker att det är ett helt ok hotell med trevliga ägare! Måste även tacka alla som gett tips om ön tidigare, känns inte helt hopplöst när man fått rekommendationer om trevliga stränder/restauranger!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-10, 19:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Om en halvtimme börjar musiken på Pelagos, om du gillar Grekisk musik Det är ju nära där du bor En ouzomeze på Faros är inte fel heller

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-10, 20:08
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 447
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Jaha då har du avverkat det mindre roliga. Nu har du ett antal vackra stränder kvar. Har oftast en mycket vacker väg ner. Ibland kan den även bli lite hisnande. Åk med scooter så blir upplevelsen total. Till stränderna finns oftast bra matställen i närheten.
Blue Bay är bra med trevliga ägare. Vi har upplevt att öa har en speciell känsla som man i början tryckte att denna ön inte var så märkvärdig. Men efter ett tag förändrades känslan. Har återkommit under tio år och kommer ner igen 22/8 med en vecka i Lefkos och en vecka i Pigadia.
seaside
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-10, 20:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 339
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
Hej,

Ta buss till de finare stränderna norrut så upptäcker ni mer på ön. Min favorit är Lefkos på västra sidan, även dit går buss. Hyrbil är förstås ännu bättre...
Även badbåt att rekommendera...


/Göran
Instämmer! Om du inte tvunget ska ha finkornig sandstrand så rekommenderas en tur (som brukar bli flera) till Achata , Apella och/eller Kyra Panagia. Moppe, bil, buss eller båt.

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-10, 20:30
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Instämmer! Om du inte tvunget ska ha finkornig sandstrand så rekommenderas en tur (som brukar bli flera) till Achata , Apella och/eller Kyra Panagia. Moppe, bil, buss eller båt.

Masse
Eller ta bussen till Lefkos,jättefina stränder och om du vandrar iväg en bit från byn efter stranden så kommer du till egna fina ställen.Lefkos blev vår favorit efter att ha bott i Pigadia ett år så för två år sedan tillbringade vi 14 underbara dagar i Lefkos.
Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-10, 22:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Det finns ju så många bergsbyar och besöka också! Olympos förstås är speciell! Båtutflykt är ju fint om det inte blåser alltför mycket
Att stanna i Pigadia hela tiden ger inte rätt uppfattning av hela ön, för det finns ju så mycket vackert och se på

Hoppas fortsättningen blir bättre och vinden lugnar sig lite

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-10, 22:25
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Direkt från Pigadia

Achata beach! jättefint! Krävs dock moppe eller bil.....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-10, 23:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Bottnen är densamma ända in till staden, utom den innersta biten, där har du fin sandbotten. Det är inåt du ska gå! Och när du är i stan, passa på och köp ett par badskor. Jag skulle inte klara mig länge utan dem.

Men som sagt, hyr ett fordon eller ta bussen. Ammopi har sandstränder. Dit kan du ta bussen, det tar bara några minuter. Utefter hela sydkusten och hela västkusten uppåt hittar du härliga sandstränder. Ostkustens stränder är mer steniga. Skaffa en karta med stränderna utsatta och ge dig ut och hitta din egen favorit! Lefkos har redan nämnts. Damatrias gillar jag. Längs flygplatsrakan kan du svänga vänster i stort sett var som helst och komma ner till sandstrand. Diakoftis bakom flygplatsen är härlig, liksom Agrilaopotamos och Aghios Theodoros. Aghios Nikolaus i Arkassa är också en fin sandstrand. Bara för att nämna några...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-11, 00:40
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Tack så mycket alla ni vänliga för alla råd och engagemang! Amoppi var i vi idag, klart godkänt! Ett besök på Pelagos står på tur. Moppe skall hyras och ön utforskas! Så klart inte bara stränderna utan även alla de byarna vi läst om här på Kalimera! Återkommer med ny rapport!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-11, 01:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Oj, jag höll ju alldeles på att glömma Finiki! En liten, söt fiskeby med trevlig sandstrand mitt i byn. Ligger i lä bakom piren, så det blir bara trevliga SMÅ vågor att guppa i. Flera trevliga fiskrestauranger finns det också.

Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-12, 12:27
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Åh! Jag vill att du ska bli kär precis som vi blev!

Badar du i pigadia, så direkt nedanför ett hotell med strandrestaurang som
Heter dolphins, (kanske även hotellet? Nära rest maistrali iaf) Där är stranden fiiiin!

Hyr ni fordon så är finiki fint, dock e själva badet lite grumligt. Vyn från vattnet in mot byn är oförglömlig! Lefkos är otroligt fint, badet helt klart och turkost!
Apella är finaste stranden jag sett i hela Grekland!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-12, 12:30
Moomin Moomin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 16
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Och blåsten.. Tja den bara är där! Köp en sjal till kvällen och njut av att slippa den tryckande värmen på dagtid.
Vi hade en dag med mindre blåst och vi fick panik, orkade inte göra något. För varmt!!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-08-14, 10:44
kicki_b kicki_b är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 5
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Men blåser det mer där än på andra öar?

Blir lite fundersam, vi tänkte ju bara ta ett break efter en jobbig sommar och behöver bara vara lite.

Har vi då valt fel ställe? Orken att åka runt kanske inte finns

K
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-08-15, 01:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 339
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Har lite svårt att förstå den här nojan som uppstått angående blåst på Karpathos. Väldigt många trådar om Karpathos, oavsett vad sakfrågan gäller, utmynnar i dividerande om den otroliga blåsten på ön.

Jag har varit ett antal gånger på K, och visst förekommer det vind från och till. Har också varit på en hel drös av andra Grekiska öar, alla med friska vindar då och då. Min erfarenhet är att det nog förekommer mera vind på öar (oavsett om de är Grekiska eller ej) än vad det gör på inre fastlandet. Det får man väl se som en del av valet av resmål.

Så ...... Grekland är en ö-nation, massor av öar, ganska mycket vind på de flesta av dem. Varför då så märkligt att det blåser en del på K?

Sol vind och vatten är det bästa som jag vet!

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-08-15, 08:28
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Har også vært mange ganger på Karpathos. Før vi reiste dit første gang var vi også bekymret for dette med vinden, men det var helt grunnløst. Har kun opplevd det vi kan kalle sterk vind et par-tre ganger, faktisk. Da blåste det ille i Amopi også. Vi reiser imidlertid ikke midt på sommeren, men i mai/juni eller september.
Har også vært mye på Kreta og Samos, og vindene der kan da være like sterke. Man kan alltid være uheldig med dette på øyene. Ingen grunn til ikke å dra til Karpathos pga vind, ihvertfall. Ellers er jo øya perfekt, etter vår mening.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-08-15, 10:06
Tranis Tranis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 30
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Hejsan ! Lefkos, Lefkos och åter Lefkos......sand som potatismjöl, rent klart vatten och det bästa.....hyfsat med lä. Åtta år sen sist jag var där, men om fjorton dagar står jag där igen på den där strandremsan med ett fånigt smil på läpparna. Styr din kosa dit, lägg dig till med samma intelligenta blick som ett nötkreatur, låt sanden strila mellan tårna.....Hujedamej vad den lilla byn är så bäst.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-08-15, 16:46
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Håller helt med dig sol vind och vatten är det bästa som jag vet och att få uppleva det på denna härliga ö är bara helt ljuvligt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-08-30, 13:13
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Direkt från Pigadia

Hej alla Kalimeror!
Nu är vi åter hemma o här kommer lite feedback:
vädret vart bättre efter några dagar, blåste gjorde det fortfarande, men inte alls lika illa som de första dagarna. De bofasta vi pratat med har sagt att det tydligen var värsta sommaren i mannaminne, typiskt...
Vi hyrde moppe på Motokarpathos och tog oss både upp i byarna och till de andra stränderna, som alla var bättre än den i Pigadia. Favoriten blev Kyra Panagia! Måste ge eloge till grekerna för deras tålamod med oss på vägarna, ingen som tutade fastän vi ibland blev i vägen för bilarna bakom. Folk stannade till och med för att fråga om vi behövde hjälp när vi stod vid någon vägkant tittandes i kartan!!!
Åkturerna med moppen var stundtals rätt läskiga dock då det vid vissa tillfällen blev mycket upp/ner/tvära kurvor som vår 100cc moppe dock klarade galant fastän ingen av oss är särskilt anorekitskt lagd
Hotellet Blue Bay var helt ok, dock lite störande med all trafik på vägen utanför. En suveränt trevlig och hjälpsam bartender dock! Rekommendationen blir nog att välja ett hotell lite närmare stan då det blir en bit att gå när man ska ut på kvällen.
Maten är vi nöjda med. Har läst så mycket om krabbsalladen på Sea Side, dock var det stängt när vi var där, igen, typiskt...
H bala(h vala?) - prisvärt, helt ok mat
Elea - var väl också helt ok, dock ingen favorit.
Mike's - vilken katastrof, var där en gång, tråkig mat, fick in sönderkokta frysta grönsaker, trist servitör
De absoluta fa
Favoriten blev Ellenikon i Pigadia (som dock sålde fryst fisk som fresh grilled) samt Milos taverna i Olymbos (gott!!!) samt Perdika i byn Menetes (grekiskt, hemlagat, gott, gott, gott!!! Tog lamm, fläsk med kronärtskockor samt provade sniglar!)
Så den resan artade sig väl i alla fall, vill tacka er alla för alla tips och råd som hjälpt oss en hel del på traven!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT