Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-31, 10:45
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Vad får vi till mat ?

Nyårsafton och god mat med nyårsmällare .
Vad bjuder ni för något gott i kväll då ?
Själv ska jag jobba till kl 20:30 och nyårsdagens morgon så det blir en lugn nyårsafton för min del. Fast en god smörgåstårta väntar när man kommer hem samt jordgubbar doppade i choklad .

GOTT NYTT ÅR !

Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-31, 10:56
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Nyårsafton och god mat med nyårsmällare .
Vad bjuder ni för något gott i kväll då ?
Själv ska jag jobba till kl 20:30 och nyårsdagens morgon så det blir en lugn nyårsafton för min del. Fast en god smörgåstårta väntar när man kommer hem samt jordgubbar doppade i choklad .

GOTT NYTT ÅR !

Birgitta

Hos oss blir det MYCKET lugnt! Vi har svärmor på middag och hon är lite skröpplig så det blir ungsstekt lax... i all enkelhet.

Gott slut och Gott Nytt År! till er alla!

/Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-31, 11:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Här vankas en jättelik Hummer samt små goda snittar. Hummern ska urtagas samt gratineras enligt komplicerat recept Hustrun hittat.

Hummern levererades i kylförpackning under gårdagen. En avskedsgåva från arbetsgivaren till Hustrun.

Snö har vi så det reder sig. Dryga metern allredan, och flingorna fortsätter falla. Det ska visst bli kallare också. Igår hade vi 20 grader men nu idag på förmiddagen bara nio minus.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-31, 11:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Hummersoppa till förrätt, hjortstek med hasselbackspotatis därpå. Glass att skölja ned det hela med. Barnen ska ut på egna äventyr, så det blir bara maken och jag härhemma. Vid tolv ska vi gå ut på den högt belägna balkongen och avnjuta alla fyrverkerier som skjuts runt hela horisonten. Ett fantastiskt skådespel!

Gott Nytt År, alla kalimeror!

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-31, 11:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 734
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

och vi intar en stilla familjemiddag med löjromstoast och skumpa, lamminnerfilé med mycket örter och ett härligt rödvin till. Sen avslutar vi med lite färska fikon och ev glass.
Sen går vi ut och ylar mot... öhhh kollar raketer!
/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-31, 11:37
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

....och vi som valde bort firandet i Wien ska njuta en lugn nyårsafton med stort nyårsfyrverkeri vid slottsfjärden kl 17 dit "hela stan m omnejd" kommer för att se.
Sen åter hemma blir det rosa bubbelvin och snittar m bla löjrom/rödlök och sedan en lättlagad rätt med kycklingfiléer i ugn med dijonsenap (fast jag tar kalamatasenap)och crème fraiche. Ris, sallad och vin därtill...
Mörk choklad och kaffe med avec efteråt.

Efter allt flyttstök så blir det HÄRLIGT med en lugn kväll.

Nyårsdagen blir även den lugn..Promenad runt Kalmars fjärdar och sen lammfärsbiffar med bla saffran och rödvinssås och hemlagad potatisgratäng till....(Jag bytte ut huvudrätterna mellan dagarna då tiden blev knapp på nyårsafton till biffarna)

GOTT NYTT ÅR alla vänner!

Lissi och cbriss
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-12-31, 12:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Gott nytt år, xpovia polla!

Här vankas vitvinstuvad, parmesangratinerad hummer med kräftstjärtar och dill, mousserande vin avnjutes till entrén.
Därefter en "surf´n turf" med grillad oxfilé, pilgrimsmusslor, parmarulle fylld med vitlöksfrästa räkor samt baconlindad sparris ringlad med honung till vilket det serveras hasselbackspotatis och ett gott rött!

Efterrätt ; blandade bär gratinerade med vit choklad och toppad med passionsfrukt, kaffe och avec

Kali mas orexi!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-12-31, 13:12
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Här blir det oxfile,hasselbackare och en underbar grönpepparsås,,Önskar Er alla en trevlig nyårsafton(här i Högdalen faller snön)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-12-31, 13:17
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Det låter sagolikt gott! Själv funderar jag på om jag ska äta havregrynsgröt eller risgrynsgröt ikväll! Och det är inte ett dugg synd om mig, jag håller på att äta ur skafferi/kyl/frys inför Kretaresan om ungefär två veckor. Där ska jag fira i 4 ½ månad.
Gott Nytt År till er alla!
Gunilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-12-31, 14:02
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Gunilla, om min dessert vore en Kretaresa om 2 veckor så skulle jag gladeligen byta ut kvällens entrecôte mot gröt!

Yanna - som ändå ser fram mot flytten till Kreta 2011
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-12-31, 14:27
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Här blir det till förrätt: räkfylld avocado, till varmrätt: fläskfilé fylld med en god dessertost, klyftpotatis, örtig gräddsås och brysselkål, till dessert: egenplockade jordgubbar från frysen med yogurt-vaniljvisp. Lämpliga viner till maten och bubblor vid tolvslaget.
Det där med hummer låter jättegott. Men.. det får vi ta en annan gång kanske..
Arne:.. jag skulle också jättegärna vilja få en jättehummer. Nu får vi nöja oss med räkor..

Gott slut och gott nytt på er alla..
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-12-31, 15:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Reiste til Nafplio i går, her er det 23 grader og fønvind
Så vi skal grille, ja grille i kveld

Godt nytt år, alle sammen!!!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-12-31, 16:07
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Eftersom maken jobbar till 22 ikväll så blir våran nyårsmat i morgon istället. Potatisgratäng, fläskfile´ och champinjonsås. Ikväll när han kommer hem så har jag laddat upp med ostbricka, frukter och Pannacotta, och bubbel såklart till tolvslaget.

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA.....
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-12-31, 17:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
....och vi som valde bort firandet i Wien...
Hmmmm... Och det vet jag inte om jag kan förlåta er... Missa en sådan sak? Fira nyår i Wien... Fast OK. Jag har en viss liten förståelse för att ni ville fira första nyåret hemma i den nya lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
...och en underbar grönpepparsås...
Receptet tack! Jag har börjat tröttna på min egen och behöver ett förnyande recept!

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Reiste til Nafplio i går, her er det 23 grader og fønvind Så vi skal grille, ja grille i kveld.
Det där var mer information än jag behövde! I Skåne är det nu -7!!!!

Här blir det oxfilé. Troligtvis med hemmagjorda Pomme i fritösen och någon sås som ännu inte bestämts. Gott rödvin till. Därefter Rabarberpaj med vispgrädde och lite apelsin-chokladglass vid sidan och en Irish... Tror nog jag blir mätt i kväll också!

Strax före midnatt vrider jag upp stereon på rätt hög volym för att försöka dränka ljudet av alla fyrverkerier som de smäller av här. Katterna blir nämligen livrädda. De sitter i hallen och stirrar ut och darrar som om domedagen vore här. Så då förstår ni kanske vad jag tycker om fyrverkerier...

Jag brukar vara bjuden på 2 - 3 nyårskalas men jag lämnar inte katterna när det smäller så mycket och de blir så rädda. Deras trygghet går före vilken fest som helst...

Gott Nytt År alla.

Peter
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-12-31, 18:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 734
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Reiste til Nafplio i går, her er det 23 grader og fønvind
Så vi skal grille, ja grille i kveld

Godt nytt år, alle sammen!!!!
Nu blev jag grymt avundsjuk!!

Gott nytt år!

/Netwolf
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-12-31, 18:10
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Här äter vi fondue som vanligt! Kyckling, oxfilé, fläskfilé, zuccini, paprika, lök, champinjoner osv. Och massor av såser till tar lååång tid att äta, till halv elva brukar vi hålla på Sen ska vi hinna trycka i oss lite efterrätt också!

Ha ett fint 2010 alla kalimeror!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-12-31, 18:59
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 337
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

vi har nyss ätit älgfile med rotsakslåda och Bengts hemmagjorda bearnaisesås,dom som tål vin drack det och jag fick vatten.
Till efterrätt blir det pannacotta,men det får vänta en stund för vi vart övermätta.
Firar nyår strax hitom Gäddede för 28 året i rad och den traditionen bryter vi aldrig.

Gott Nytt År till alla//Pia
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-12-31, 19:15
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Dryga metern allredan, och flingorna fortsätter falla. Det ska visst bli kallare också. Igår hade vi 20 grader men nu idag på förmiddagen bara nio minus.

Arne
Usch... jag som klagar över -5 gr i Skåne... Får jag skylla på att kylan här nere är outhärdlig eftersom det blåser heeeela tiden...

Det var en avstikare... Hos mig blir det också lungt.. Det bjuds på teryiakimarinerad lövbiff... (nästan vardagsmat men väldigt gott....)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-01, 01:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Här hade vi -25 igår som kallast...idag rena medelhavstemperaturen på -11 Har avnjutit en femrätters med tillhörande goda drycker med allt från champagne till portvin...till champagneÖnskar att alla som skjutit upp tusentals kronor idag tänker efter nästa år och skänker det till välgörande ändamål istället

Gott Nytt år på er
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-01-01, 11:03
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad får vi till mat ?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Önskar att alla som skjutit upp tusentals kronor idag tänker efter nästa år och skänker det till välgörande ändamål istället

Gott Nytt år på er
Nu vet jag att jag går ifrån ämnet men när Malin nu nämnde det måste jag passa på att säga att jag håller med. Jag såg i går på gatorna småungar springande på gatan med smällare i händerna och som sedan bara kastas i väg utan att kolla vart de kastar.... Fel på barnuppfostran eller kanske brist på sådan. Tycker att det är förkastligt att det skall vara nödvändigt som i min pappas fall att nästintill droga katterna för att de är så rädda för smällarna. Jag tycker att fyrverkeri och smällare borde förbjudas. I Köpenhamn hörde jag att brandchefen hade ansvar för att skjuta i väg fyrverkeri kring 12-slaget... Detta tycker jag låter vettigt. Ja ja nu har nog predikat på som en gnälltant
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT