Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-23, 21:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard En till framme

Fick sms från Bosse. Han hade det väldigt bra. Satt på Pelagos med Cia.
Någon Mikke hade inte dykt upp ännu

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-23, 21:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Han hade det väldigt bra. Satt på Pelagos
Ja, mycket bättre kan man ju inte ha det... suck...

Karin
vill OCKSÅ!!!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-23, 21:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: En till framme

Sådär känns det
Men tänk när vi är i Aten,då känns det

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-23, 21:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: En till framme

Ja, det är då en evinnerlig tur att vi har det att se fram emot! Hur i hela friden överlevde man vintrarna förut?

Karin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-24, 19:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En till framme

Han har ägnat sig att montera ny bakhjulsslang på moppen. Av nån anledning small däcket i onsdags när han skjutsade nån som verkligen inte väger mer än 45
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-25, 19:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Han har ägnat sig att montera ny bakhjulsslang på moppen. Av nån anledning small däcket i onsdags när han skjutsade nån som verkligen inte väger mer än 45
.....44.5 kg tror jag de va den fala damen vaeger....
Ackja, det var minsann MKT dramatiskt det hela, daer kommer Inkfish und ich farande i ...ja, kanske 10 km/t, da bakhjulet explosisiderar utanfor Hatzansonis minsann....Det bidde vaeldigt slingrigt,men tack vare Inkfish coola respons mojliggjordes ett lyckligt stopp.......dessutanfor scootergrabbarna nedanfor Pelagos, vikken traeff!!!
Slang inkopt, dock aennu icke monterad, ety jag har ett nytt "jobb"...ahum,,,,som testpilot av renoverade scootrar som maste "koras in" forsiktigt, vilket turisterna inte gor, enligt scootergrabbarna Daerfor vilar den gamle scooter-kaempen tills vidare....
Mot matgrytorna!!
Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-25, 20:08
MiaBs avatar
MiaB MiaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Järna
Inlägg: 12
Standard Sv: En till framme

Blir det något gott ikväll ?
/Mia
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-09-29, 14:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: En till framme

....mja.....jag aer ju inte nan gourmand som ni andra, utan slafsar i mej naestan va som helst, bara jag kan taecka det med ketchup........& skolja ner med Mythos......
Det har kommit fler ol-maerken haer, Vergina heter ett, sen har det kommit nagra fler tyska, som jag inte kommer ihag....far vael ta och kopa nagra och ovningslaesa pa etiketten....
Mikke
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-09-29, 15:17
MiaBs avatar
MiaB MiaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Järna
Inlägg: 12
Standard Sv: En till framme

Vergina är helt ok att dricka,provade själv när vi var nere nyss

Mia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-10-22, 20:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: En till framme

Yep, haller med dig, Mia.Det har blivit min favvo-pilsner....
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-10-22, 20:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Yep, haller med dig, Mia.Det har blivit min favvo-pilsner....
Va?? Inte bättre än FIX väl???
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-10-22, 20:50
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Det har kommit fler ol-maerken haer, Vergina heter ett, sen har det kommit nagra fler tyska, som jag inte kommer ihag....
Vergina har vært på markedet i mange år. Ikke så godt som Mythos da - som er og blir det beste greske ølet! Mener jeg...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-10-23, 00:35
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: En till framme

Det mener jeg også! Mythos er faktisk det eneste ølet jeg orker å drikke, alt annet er helt grusomt. Bortsett fra et tsjekkisk øl jeg smakte engang, men det er ikke godt å få tak i.. Nei, ingenting er som en iskald mythos gitt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-10-23, 11:43
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: En till framme

Kan ni tänka er att i somras, på Kreta, när vi precis hade kommit fram o gick o handlade så köpte jag Mythos och en svensk man som hade varit många gånger i Grekland (enligt egen utsago), frågade mig vad Mythos var? Han köpte Heineken...

Hmm... undra om han åt något grekiskt eller om det blev köttbullar och tournedos hela veckan...? Tråkigt när man inte vågar smaka på det lokala utbudet.

Gita
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-10-23, 12:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 193
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Tråkigt när man inte vågar smaka på det lokala utbudet.
Visst är det! Pratade med en familj som lämnade Karpathos efter en vecka där, och de sa att det skulle bli skönt att komma hem och slippa den evinnerliga pommes fritesen. Då tänkte vi efter, och kom fram till att de enda gånger vi hade fått pommes frites var när vi åt hamburgare... Annars var det t ex ris, pasta, bakad potatis eller buljongkokt potatis. Så man undrar var - och VAD - de hade ätit hela veckan. Iofs såg vi dem aldrig lämna hotellområdet...

Karin
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-10-23, 12:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En till framme

Jag tror att det är ganska vanligt att människor är försiktiga och reserverade inför mat de inte känner till. Många här hemma äter ju inte så varierad kost heller men visst är det konstigt och tråkigt. Jag har mött flera vana Greklandsresenärer, både såna som åker charter och dom som luffar runt, som inte känner till flera maträtter som jag brukar njuta av under mina resor.
Fast ibland får man leta ordentligt för att hitta sina favoriter. Mina intryck från Karpathos var att maten där höll förhållandevis hög klass och var varierad.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-10-23, 13:34
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: En till framme

Uff, jeg må innrømme en ting. Har ennå ikke smakt retsina. Det er nesten så jeg ikke tør å si det engang. Har hatt så nok med mythos, ouzo, metaxa og rødvin, at jeg ikke har tenkt særlig på det. Men nå er det vel kanskje på tide. Hva er det godt å drikke retsina til? Alene, eller inntil noe spesiell mat?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-10-23, 13:40
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Kan ni tänka er att i somras, på Kreta, när vi precis hade kommit fram o gick o handlade så köpte jag Mythos och en svensk man som hade varit många gånger i Grekland (enligt egen utsago), frågade mig vad Mythos var? Han köpte Heineken...

Hmm... undra om han åt något grekiskt eller om det blev köttbullar och tournedos hela veckan...? Tråkigt när man inte vågar smaka på det lokala utbudet.

Gita

En del människor är uppenbarligen totalt ointresserade av det som möjligtvis råkar finnas någon tiondels grad utanför synfältet "rakt fram". Eller så är det extremt grava fall av svensk envishet som gör att dessa personer lyckas med konststycket att bete sig så att vi andra kan gå och undra varför de över huvudtaget går utanför sin egen ytterdörr (hemma) ??

Snacka om bortkastade pengar i så fall, om de inte vill upptäcka någonting ?




Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-10-23, 15:00
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag har mött flera vana Greklandsresenärer, både såna som åker charter och dom som luffar runt, som inte känner till flera maträtter som jag brukar njuta av under mina resor.
Fast ibland får man leta ordentligt för att hitta sina favoriter. Mina intryck från Karpathos var att maten där höll förhållandevis hög klass och var varierad.

Eva
I och för sig kan det ju vara så att när man tex åker till Grekland o går på resturanng, läser menyn och så der man en maträtt som man känner igen namnet på (tournedos, hamburgare, entrecôte...) så känns det säkrare än rätterna som heter Giovetsi, Stifado etc som man inte känner igen.

Jag bestämde mig ett år att nu skall jag strunta i biffar o dyl. och be servitören rekommendera något grekiskt, och på det sätt lärde jag mig mer och mer. Men då måste man först ha blivit nyfiken, för att göra så.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
En del människor är uppenbarligen totalt ointresserade av det som möjligtvis råkar finnas någon tiondels grad utanför synfältet "rakt fram". Eller så är det extremt grava fall av svensk envishet som gör att dessa personer lyckas med konststycket att bete sig så att vi andra kan gå och undra varför de över huvudtaget går utanför sin egen ytterdörr (hemma) ??

Snacka om bortkastade pengar i så fall, om de inte vill upptäcka någonting ?
Hasse
Bortkastade pengar verkligen, om man inte tar tillfället i akt att lära sig något nytt. Men tänk efter också hur restaurangerna lockar till sig folk med färdiga menyer, det är rätter som alla känner igen (Souvlaki, spaghetti och hamburgare tex), man önskar att de rekommenderade de riktigt annorlunda rätterna för gästerna.

Kan det vara så att restaurangägarna tror att vi vill ha de där evinnerliga souvlakin? Att vi inte är intresserade av den grekiska husmankosten?

Gita
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-10-23, 15:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: En till framme

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Visst är det! Pratade med en familj som lämnade Karpathos efter en vecka där, och de sa att det skulle bli skönt att komma hem och slippa den evinnerliga pommes fritesen.
Här måste jag anmäla en något avvikande uppfattning! Grekisk "pommes frites" kan vara sagolikt god - under förutsättning att den är skalad och stavad för hand och omsorgsfullt friterad i god olja.

I min smak slår för övrigt grekisk potatis all annan potatis jag ätit, smaken är fantastisk.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT