Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-27, 14:19
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Komma hem till Kreta

En sak som har slagit mig är att väldigt många som skriver här är att de har kommit hem eller hittat hem när de upptäcker denna ö eller som jag uttrycker mig land.
-Varför är frågan jag ställer?
-Vad finns det som drar eller signalerar?
-Är det miljön och människorna?
-Är det tryggheten?
Maten behöver vi inte prata om, för den är för det mesta fantastisk.
-Eller är det för att Kreta har allt?
Titta på historien och förundras av alla som velat invadera ön men blivit utkastade så småningom.
Vi kommer som gäster och en del av oss blir kvar på deras villkor.
Uttryck era åsikter men håll er gärna till ämnet.
-Varför känns Kreta som hemma?

Uffe
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-29, 12:36
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Komma hem till Kreta

För mig finns det många olika anledningar, ska försöka lista dom här:

- En otroligt vacker ö, grön och frodig med med bergen med sina snötäckta toppar i bakgrunden.

- Storleken har betydelse! Fast jag varit på Kreta 7 gånger och vi har åkt omkring en hel del har jag ändå inte sett ens hälften av allt jag vill se.

- Lättillgänglig, till Kreta kan man ta sig från flera mindre städer i Sverige, man behöver inte åka via Arlanda och för en norrlänning som jag med småbarn är det guld värt att kunna åka från min egen stad.

- Maten skulle vi väl inte nämna enligt Ulf, men det gör jag i alla fall. En del tycker att grekisk mat inte är god, men det tycker definitivt jag, sedan är ju inte alla restauranger bra såklart men det finns många pärlor. Förutom att maten smakar bra gör också miljön halva njutningen, visa mig en restaurang här hemma som är lika mysig som någon av alla härliga tavernor på Kreta.

- Stränderna är fina, jag gillar inte stenstränder och det finns ju även det på Kreta, men mestadels är det fina sandstränder oftast långgrunda.

- Det är väldigt enkelt att ta sig runt på ön, man behöver inte alls hyra bil om man inte vill utan det går lätt att ta sig fram med buss i stort sett vart du vill.

Ja, det var några av mina anledningar att Kreta är som ett andra hem, ju mer man åker dit desto mer längtar man tillbaka, vågar nästan inte chansa på ett helt nytt ställe för risken att bli besviken när man jämför är ganska stor.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-29, 12:49
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Komma hem till Kreta

åker ner för 13e gången 4/10. tycker Kreta har ett bra klimat, man kan åka lite senare på hösten. finns alltid något nytt att upptäcka eller så slappar man bara och njuter av atmosfären. fick frågan på jobbet, vart skall du denna gången då? svaret blev "det vanliga"
vi har genom åren kommit att lära oss hitta, ta bussen tex in till Chania och veta precis vilket håll man ska gå. Åker man till nya platser vilket vi försöker någon gång om året oxå så tar det några dagar att lära sej hitta och att känna sej "hemma". här vet vi vad vi får och vi trivs med Kreta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-29, 14:26
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Komma hem till Kreta

Vår første tur til Hellas gikk til Kreta, uspesifisert, og vi havnet i Aghii Apostoli, på hotel Elotia, som da var helt nytt, jeg husker ikke om det var to uker eller to måneder etter åpningen. Og fra den første morgenen da vi spaserte ned på den nærmeste stranden, var vi fortapt. Det var det mest fantastiske sted vi noen gang hadde sett, og stedet rangerer høyt på listen fremdeles.

Her hadde vi ikke minst våre første møter med grekere, Yiannis med den lille hatten som leide ut solstoler, og som jeg hadde lange samtaler med når jeg ganske fort ble lei av sol, og satte meg på benken under tamarisk-treet. Antonis (som nå dessverre er borte), med sin Bedford strand-bar og sine eksellente språkkunnskaper (i alle fall i egne øyne), betjeningen på restaurant Ozon, som også virket ganske ny da, og de entusiastiske ungdommene som drev en enkel taverna delvis basert på egenproduserte råvarer (I killed the pig myself, som han stolt uttrykte det). Og la meg ikke glemme eieren og personalet på Elotia. Jeg husker hvor stolt eieren var over å ha kommet i gang, og hvor lite han så fram til å dra tibake til Athen, hvor han hadde en bedrift som produserte eller solgte sko, hvis jeg ikke husker helt feil.

Jeg tror det først og fremst var måten vi ble mottatt på, og det inntrykket disse menneskene gjorde på oss, som gjorde at vi i alle år seinere har følt dette som "hjemme" , selv om denne følelsen etter hvert har blitt utvidet til Xania by og resten av Vest-Kreta.

I tillegg kommer da det jeg har sagt i flere sammenhenger: Kreta har alt jeg har funnet noen andre steder i Hellas, og så en god del mer. Jeg har følelsen av at jeg kunne øy-hoppe i alle ferier et helt liv fra sted til sted på Kreta, og oppleve minst like stor variasjon som om jeg reiste fra øy til øy.

Senast redigerad av JohnS den 2008-08-29 klockan 14:31.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT