Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-05, 23:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 346
Standard ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Har läst här i forumet om upplevelser från diverse flygresor dels med charterflyg och dels med reguljärflyg.

Funderingarna kring bästa priserna har stötts och blötts en hel del så det kan vi lämna.

Min fundering är hur ni upplever upplevelsen av själva flygresan från avgångshall/incheckning, flygresa, service, komfort, bemötande, ankomsthall/bagageuthämtning. D v s totalupplevelsen av flygresan.

Är det någon skillnad? I så fall vilken????

Själv känner jag starkt för att jag trivs bäst med reguljärflyget. Mindre stress i kabinen. Ibland uppgradering på platserna. Bättre käk, vilket förvisso inte alltid är förbetalt i biljetten. Men ... tja .... vad tycker du?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-06-06, 01:10
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 261
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Som jag ser det: avgångshall/incheckning samt ankomsthall/bagageutlämning kan inte flyg/charterbolag påverka så mycket. Det hänger på flygplatsen till största del. Och där måste jag dömma ut Arlanda helt! Under all kritik numer! Köer när du än kommer och alltid är det något som strular för att inte tala om de kilometerlånga vägar du måste traska mellan de olika ställen du måste till innan du ens kan gå till gaten! Och ska du ut till F-piren är du halvvägs till Tierp innan du är framme
Själva flygresan däremot har jag goda erfarenheter av med tex Novair, alltid vänliga och trevliga. SAS har också varit bra genom åren, både charter och reguljärt. TUI går "fetbort", totalt ohjälpsamma och ointresserade av sina resenärer. Där verkar man bara vara "boskap" som ska "klås" på pengar och sedan lämpas av så fort som möjligt.
Tror nog du har rätt, Masse, på reguljärt flyg är de nog mer "rädda om" kunderna/resenärerna.
Men charter har ju sin fördel med att "allt" är ordnat/bokat. Du har transfer, hotell och rubbet och dessutom paketreselagen i ryggen. Mao lättare att klaga och få ersättning om något går på tok. (Avgångstiderna är dock tyvärr alltid i ottan eller natt.)
Finns en sak till som är värd att nämnas: själva flygplanen numer. De flesta flygbolag har bytt stolarna och de nya går inte att fälla ens en centimeter (vilket innebär, för de flesta, ett antal timmar i en obehaglig ställning utan möjlighet till variation). Antar det beror på att de vill packa in fler resenärer i kabinen. Men klart oskönt för resenären!!
Måste säga, efter dryga 50 års flygande, att det tyvärr bara blir sämre och sämre oavsett vilket bolag du flyger med. De förändringar som införs är inte ägnade att gynna resenären utan är främst för att få ut mer vinst för bolagen. De värsta försämringarna har dock skett de senaste 10 åren, ungefär.......
Nå, detta är mina åsikter! Ni kanske upplever det annorlunda, kära Kalimerianer

Catlady

PS: ändå älskar jag att flyga......!!!

Senast redigerad av Catlady den 2024-06-06 klockan 01:42.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-06-06, 10:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 920
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Tycker Arlanda lyft ganska mycket nu med nya säkerhetskontrolen, går fort och smidigt, enda jag blivit lite störd på är de börjat leka storflygplats och döpt om alla gater till att ha en bokstav framför, men det stämde inte hela vägen för på boardingkort står det ingen Dessutom kan man ju ta med hur mycket dryck man behagar o en termos kaffe var inga problem heller

Men jag föredrar att inte åka charter, finns så många härliga platser dit de inte går charter i Grekland, + flygtiderna är bättre och mer valbara , sen i Grekland så på de små flygplatserna är det smidigare åka rejält, minns hem från Santorini så har man ju bara gått förbi alla charter köer mm när man åkt inrikes till Aten.

Och man kan ju åka med Aegean till o från Grekland, det märks att bolaget går plus de flesta år på kundservice och bemötande, annat kan man säga om tex SAS eller varför inte Lufthansa o dess flygande museeum
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-06-06, 23:53
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 294
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Reguljärt med SAS plus.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-06-07, 00:27
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 796
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Jag lägger min röst på charter..ingen hemlighet.
När vi nu var på Kreta så flaggades om en eventuell strejk som skulle innebära ändrade tider för buss till flygplatsen. Bara att luta sig tillbaka och vänta på info. Behövde inte stressa upp sig för nåt.
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-06-07, 13:14
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 430
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Off topic:

Tui i topp om man vill jämföra ur ett annat perspektiv:

https://flyghjalp.se/blog/vilket-ar-...ga-flygbolaget

Men jag åker numera gärna charter när jag flyger till Grekland. Ifall det skulle skita sig på resmålet. Det är bekvämligheten jag vill åt, men på själva flyget får man nog vika sig (i dubbel bemärkelse) för att det kommer att bli allt trängre i framtiden. Av miljöhänsyn. Extra utrymme får man betala för. God service ska det ju dock inte snålas på kan man tycka.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-06-07, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 447
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Jag älskar att resa, eller rättare sagt: jag älskar att komma fram. Allt däremellan är en enda lång pina tycker jag.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-06-07, 17:26
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 775
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag älskar att resa, eller rättare sagt: jag älskar att komma fram. Allt däremellan är en enda lång pina tycker jag.
Och jag tycker att planeringen och resandet är en del av hela upplevelsen! Man får så många intryck och ofta träffar man på intressanta människor.

Jag åker aldrig charter. (Men kanske jag får göra det i framtiden).

Birgitta.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-06-07, 17:59
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

När vi väljer flyg beror det på vilket resmål vi ska till. Är det en charterdestination tex Kreta så väljer vi oftast charterflyg eftersom det går direkt. Känns svårt att motivera flyg via Arlanda och Aten med ibland flera timmars väntan för att komma till Kreta t ex. Ska vi till Naxos är alternativen färre, då blir det flyg med mellanlandning på både Arlanda och Aten och ofta övernattning på Arlanda dessutom.
I våras försökte vi hitta en flygstol eller färdig paketresa direkt från Luleå till Rhodos eller Kreta. Men priset skiljde runt 10000 kr på en färdig paketresa samma dag och samma hotell, jmf mellan avresa Luleå eller Arlanda. Dyrare från Luleå alltså Orättvist kan jag tycka!
Annars kvittar det, huvudsaken jag kommer fram någorlunda smidigt och till ett vettigt pris, om det sen är charterflyg eller reguljärt har ingen betydelse.

Maria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-06-07, 18:11
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 686
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Masse, svarade kanske lite för snabbt
Du frågade om själva upplevelsen av flygresan, och den kan jag nog säga i de flesta fallen är bättre på reguljärflyg. Bättre utrymme och lugnare i kabinen, inte försäljning på samma sätt av ditt och datt osv.
Senaste resan till Kreta nu i maj åkte vi med BRA (Braathens charterflyg) och det var nog den sämsta flygupplevelsen på länge. Otroligt trångt mellan stolarna, men i övrigt som vilket charterflyg som helst. Bra pris på flyget i alla fall
När det gäller bagagehantering, incheckning osv spelar det nog ingen roll om det är charterflyg eller reguljärt.
Maria
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-06-07, 20:44
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 698
Standard Sv: ATT FLYGA CHARTER ELLER REGULJÄRT

Att flyga är för mig otroligt tråkigt, det viktiga är att komma så enkel som möjligt till destinationen. För mig är det viktigt att komma från punkt A till B så enkel och så snabbt som möjligt, till ett rimligt pris
Priset på flygstolar har ökat mycket de senaste åren, så reguljärflyg har bliv ett bra alternativ. Lufthansa har bra alternativ från Göteborg via Frankfurt och München , direkt till många öar, där vi lätt kan ta oss vidare.
Nästa vecka flyger vi via München till Kos och i höst till Mykonos vidare ut i arkipelagen.

Tobbe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT