|
|||
|
|||
Vegetariska "bullar"
Hej!
En god vän till mig från skiathos brukar göra vegetariska "köttbullar" till mig. Jag vet att det är mynta, feta i. Underbart goda. Någon som har nåt recept? /Jeanette |
|
||||
|
||||
Sv: Vegetariska "bullar"
Det är ganska vanligt i Grekland med olika typer av bollar. Kan vara gjorda på tomat, zucchini, aubergine, bönor eller linser. Myntakryddning är ju också vanligt förekommande. Även ost och kikärter kan ju vara huvudingrediensen i bollarna
Eva Senast redigerad av Eva L den 2008-12-18 klockan 16:10. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Vegetariska köttbullar!!!
Ingredienser 1½ dl mandel, ca 100 g 1½ dl ströbröd 1½ dl riven ost 2 msk riven gul lök 1 tsk salt 1 krm svartpeppar 3 ägg 1 msk vatten i l buljong att koka bullarna i smör till stekning Fakta Portioner: 4, 25-30 st. Tillagningstid: Tillagning Mixa mandeln fint i matberedare. Blanda mandel, ströbröd, ost, lök, salt och peppar. Tillsätt ägg och vatten. Forma smeten till runda små bullar. Koka upp buljongen, lägg i bullarna och låt dem koka i ca 8 minuter. Ta upp dem med hålslev och stek dem i smör så att de får en gyllenbrun yta. Arne |
|
||||
|
||||
Det blir fantastisk goda "bullar". Brukar göra en stor sats varje jul.
|
|
|||
|
|||
Hej och tack för receptet Arne. Dessa "bullar" är jätte goda! Lyckades helt plötsligt få tag i min vän från skiathos och här kommer receptet:
feta,onion,mint oregan, a little oil, an egg and grated courgett then mix welland roll in flour and fry, if the mixture is too runny add bread crumbs Dock osäker på hur mkt av varje, men det är väl bara att prova sig fram God Jul och Gott Nytt till alla! /Jeanette |
|
||||
|
||||
Under matrecept här på Kalimera finns mina zuuchiniplättar som jag ibland gör som biffar och utesluter då mjölet helt. Vid andra tillfällen är mjölet utbytt mot kokt korngryn. Kan kanske ge en uppfattning om proportionerna.
Eva |
|
|