Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-06-22, 06:28
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Stranden Chryssi akti

Hei.
Jeg reiser til Sun Family Golden Sand i september med familien. Jeg har vært i området før, men er nå veldig usikker på hvorvidt det ligger noen taverna eller lignende på eller veldig nær stranden. Det er jo en mindre "kiosk" helt i begynnelsen av stranda når vi kommer veien fra vestsiden, men er dette den eneste?
Hvor spiser man lunsj med 3 små barn uten å gå tilbake til hotellet?

Og kjenner noen til hvordan restaurangen på Golden Sand er? Er det OK å besøke restaurangene på de andre hotellene i nærheten selv om man ikke bor der?

Ellers noen som har tilbakemeldinger om dette bostedet som kan være nyttige å ta med seg?

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-06-22, 09:34
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Jag vill minnas att det var en taverna direkt till höger då man kommer ner till stranden som hade god mat. Den stranden vi gick till i allafall. Annars så kan ni äta var ni vill och på vilket hotell som helst, alla restauranger vill ju ha matgäster. Sen är det rätt mysigt att ha med picnic korg fylld med gott och äta under parasollet. Kylklampar finns att köpa i de större butikerna. Hotellet i fråga har jag aldrig varit inne på så det får någon annan svara på. God tur...
Myssa...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-06-22, 20:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Det är OK att äta på de hotellen som ligger runtomkring, Anasi Hotel har ofta folk på restaurangen, Och Stellin aVillage har bra mat, men ganska dyr... Det finns en taverna också, bredvid Anais som heter Stavros Place, To Steki Stavrou. God mat, trevlig personal, fin trädgård... De serverar "Lamp in oven" och det är lite gulligt, men gott!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-06-26, 19:45
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Hei, og takk for svar. Dessverre har jeg hatt problemer med å logge meg på, derfor har dere ikke hørt fra meg.
Jeg har siden sist lest endel her på forumet om stranden også, så dette skal bli bra.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-18, 11:38
Cilia Cilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

När jag var i Chryssi Akti för några år sedan så fanns det ingen restaurang vid stranden. Endast den där kiosken du skrev om där man kunde köpa lättare lunch så som toast och liknande. Man får gå 200-300 meter upp på "centrumgatan" för att komma till en riktig restaurang. Alternativt gå upp till Hotell Tritons restaurang direkt via stranden, ungefär 200 m dit.
Mvh Cissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-18, 12:02
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Alla hotell på området har en restaurang, vi har "kollat in" de flesta, tex Forum som ligger precis vid stranden, också Semiramis, Golden Sun, Stellina, Anais etc.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-18, 19:44
Bettsys avatar
Bettsy Bettsy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Västra Frölunda
Inlägg: 28
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Hotell Golden Sun är ett mycket trivsamt och fint hotell enligt min mening. Fint poolområde, fina lägenheter och restaurangen serverar god mat. Vi var där för ett antal år sedan, då ägdes hotellet av en skandinavisk kvinna och hennes grekiske man. De var väldigt vänliga och tillmötesgående, tyckte mycket om barn,(som alla greker). Hotellet ligger på lagom avstånd från stranden (dvs nära, men ändå inte på) och det är väldigt smidigt att ta bussen in till Chania. Busshållplats finns precis utanför hotellet och tar bara några enstaka minuter in till Chania. Chrissi Akti, var iallafall när vi var där, ett lugnt och skönt ställe att fira sin semester på. Hoppas ni ska bli nöjda.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-19, 23:45
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Jag hakar gärna på denna tråd!

Vi kommer att bo på hotell Triton om några veckor, och jag är också väldigt nyfiken på vart man kan hitta bra ställen att äta lunch på?!
I vår familj är nästan lunchen den "viktigaste" måltiden på dagen och vi är sjukt bortskämda med supersmarriga grekiska maträtter på Alonissos dit vi alltid (förutom nu då) åker!

När man hör att det bara finns en massa hotell i området och inga "riktiga" tavernor så blir man lite fundersam...
Gita nämnde Stavros Place - finns det fler???

Annars får vi väl vända på steken och satsa på Chanias utbud på kvällen istället.
Där verkar finnas trevliga tavernor så att det räcker och blir över!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-20, 11:17
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Det är dåligt med tavernor i omedelbar närhet, men ni kan gå en bit mot Agii Apostoloi, där finns det en del tavernor. Ni får gå ca 15 minuter. Men jag skulle fundera på att ta en sallad, macka, toast, burgare till lunch från kantinan på stranden och äta huvudmålet inne i stan eller i Agii Apostoloi... det är varmt att gå mitt på dan!

Annars, om ni orkar - man kan köpa goda grönsaker, feta och oliver och fixa en snabb sallad för att ta med till stranden. Det finns Supermarkets i närheten av ert hotell.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-20, 22:55
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Det är dåligt med tavernor i omedelbar närhet, men ni kan gå en bit mot Agii Apostoloi, där finns det en del tavernor. Ni får gå ca 15 minuter. Men jag skulle fundera på att ta en sallad, macka, toast, burgare till lunch från kantinan på stranden och äta huvudmålet inne i stan eller i Agii Apostoloi... det är varmt att gå mitt på dan!

Annars, om ni orkar - man kan köpa goda grönsaker, feta och oliver och fixa en snabb sallad för att ta med till stranden. Det finns Supermarkets i närheten av ert hotell.
Tack så mycket Gita, det får helt enkelt bli så som du föreslår!
Fixa ihop lite sallad och så är ju också himla mysigt.
Vad bra att det finns en supermarket i närheten av hotellet!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-21, 08:57
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

PS. Ett litet tips: om du får plats i resväskan, packa ner en liten, mjuk kylväska och en kylklamp - då kan du ha en kall sallad på stranden. Eller så fryser du ner en liten vattenflaska som håller kylan. En plastlåda för salladen måste du ta med dig också...

Och olja och vinäger köper du i små flaskor på plats. Samtidigt kan du ta med dig tex feta, kretensiska korvar, oliver etc till Sverige in denna kylväska, och på nerresan jag brukar ta med mig lite pålägg från Sverige och en tub kaviar/mjukost.

Fiffigt och praktiskt! Trevligt att kunna äta sin egen, goda sallad på stranden ibland och få kall dryck till det också, det blir billiga luncher - och då kan man slösa mer på kvällens middag som alltid äts på taverna!

Och det finns tre supermarkets nära hotellet, så ni har allt ni behöver där.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-21, 22:57
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Tack igen Gita för superbra tips! Ja, nu när regnet smattrar på rutan kan man inte annat än att längta!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-22, 23:09
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Jag hakar gärna på denna tråd!

När man hör att det bara finns en massa hotell i området och inga "riktiga" tavernor så blir man lite fundersam...
Gita nämnde Stavros Place - finns det fler???

Annars får vi väl vända på steken och satsa på Chanias utbud på kvällen istället.
Där verkar finnas trevliga tavernor så att det räcker och blir över!
På Tavernafronten är det dött. Vi var i Agii Apostoli förra året och kom hem tidigt imorse från Kato Daratso och Golden Sand.
Kanske har jag en romatisk bild från min ungdom om hur grkiska tavernor ska vara .Men man kan inte hitta det där lilla hålet i väggen med bara grekisk mat och en gammal tant i köket.
På sådana ställen har jag ätit hur gott som helst, men tyvärr,inte i dit du ska.
Vi har inte lyckats hitta något ställe som är som vi minns den goda tavernamaten. Inte ens ett hyfsat grekiskt bondbröd har vi lyckats uppbringa. Men det kanske också tillhör en svunnen tid, då det fanns riktiga bagerier, där man kände hettan från den stora vedugnen och allt bröd var pinfärskt -och billigt.
Eller så är det helt enkelt så att just denna ort saknar det genuina helt.

Men, vi har ändå ätit gott. Jag är nästan beroende av grekisk sallad och en sådan svänger man ju lätt ihop själv. Frukost är den fetaste yoghurten med honung och gärna vattenmelon.
Fina souvlaki har de på affären som jag kallar AB (bredvid Marinopulis).Den gned jag in med citron,olivoljaoch svartpeppar. Eftersom hotellets stekpanna var sådär, blev det en riktigt grilleffekt inkl rök). Sedan strödde jag över oregano och pressade lite självplockad citron över (fallfrukt).
Sedan finns ju Appetito därockså.Och pita gyros,souvlaki,bifteki har det blivit några gånger.

Ett par vi träffade på hotellet bedyrade att får-och get-restauranten, ett hotell bort från Golden Sands, var riktigt bra. Vi testade aldrig den. Vi hade då gått på ett annat tips,som var riktigt dåligt. Trots att vi hört flera trovärdiga källor rekommendera det.
Enligt paret ska iaf den där restauranten vara som en riktig taverna.

Just det genuina saknade jag ännu mer i år. Skulle gärna åka till södra Kreta om jag kunde få korn på något ställe som hade charter, eller okomplicerad transfer.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-26, 11:20
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Hei alle som har sendt innlegg om dette emnet.
Jeg kjenner til området Agii Apostoli godt fra før, men har ikke bodd nær Chryssi akti. Denne ferien er bevisst lagt dit uten hensyn til utbudet av koselige små tavernaer. Det er nærheten til byen kombinert med de nydelige strendene som var avgjørende. Jeg syns også det er koselig å gå turer i omegnen der.
Det er lurt å tenke på å ta meg seg lunsj på stranda - det har vi faktisk ikke gjort siden barna våre var små.
Men vi håper på å slippe å gå så altfor langt med de minste om kvelden, og da regner jeg med at hotellene er OK.
Barn og svigerbarn er mer urbane enn meg og min mann, som gjerne vil besøke steder der man kan peke på maten man vil ha. Dette får vi ta på en senere ferie.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-26, 11:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Citat:
Ursprungligen postat av annron Visa inlägg
På Tavernafronten är det dött. Vi var i Agii Apostoli förra året och kom hem tidigt imorse från Kato Daratso och Golden Sand.
Kanske har jag en romatisk bild från min ungdom om hur grkiska tavernor ska vara .Men man kan inte hitta det där lilla hålet i väggen med bara grekisk mat och en gammal tant i köket.
På sådana ställen har jag ätit hur gott som helst, men tyvärr,inte i dit du ska.
Vi har inte lyckats hitta något ställe som är som vi minns den goda tavernamaten. Inte ens ett hyfsat grekiskt bondbröd har vi lyckats uppbringa. Men det kanske också tillhör en svunnen tid, då det fanns riktiga bagerier, där man kände hettan från den stora vedugnen och allt bröd var pinfärskt -och billigt.
Eller så är det helt enkelt så att just denna ort saknar det genuina helt.
Hålet i väggen och små traditionella tavernor är lättare att hitta på mindre öar men med åren tycker jag att man får leta allt mer. Säkert finns det på Kreta också men massturismen brukar tyvärr vara en effektiv tavernaförstörare.

På Folegandros tycker jag att den grekiska husmankosten höll mycket hög klass. På Fourni fanns det ett pyttelitet ställe med mor i köket som lagade 2-3 himmelska rätter varje dag. Har andra exempel också men tänkte akta mig för att bli långrandig. Den dagen jag inte längre hittar god enkel husmankost i Grekland lagad på bra råvaror åker jag nog inte dit igen.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-26, 16:05
annron annron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 86
Standard Sv: Stranden Chryssi akti

Eva L, jag antar att du har rätt.
Bra tips du kom med inför nästa resa. Visserligen är vi ju nöjda ändå (eftersom barnen inte har så högt ställda förväntningar på maten som vi), men vi skulle uppskatta några sjyssta tavernabesök nästa gång.

Men jag kan ju konstatera att två veckor runt Agii Apostoli//Chryssi Atki/Kato Daratso iaf blir billigt, då man inte äter särskilt mycket ute.
Ungefär 4000 kr gick det på, två veckor för två vuxna och två barn. det snålades inte på glass, mat och Jumbo-besök.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT